Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Български език и литература Съдържание на сп. "Български език и литература"

Български език и литература, книжка 1, година LVI, 2014

от
13-02-2014
в Съдържание на сп. "Български език и литература"
A A

 CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ

ПРИВЕТСТВИЕ КЪМ ЧИТАТЕЛИТЕ

LITERATURE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ

Институтът за литература към  Българската академия на науките – традиция и модерност
[Institute for Literature, Bulgarian Academy of Sciences – tradi- tion and modernity]
Александра Антонова / Alexandra Antonova – стр. 8

 

 icon Отвори пълния текст

Юбилейна научна конференция „Полюси на критическата съдба (трета част)“
[Jubilee conference „Poles of Critical Destiny (part 3)“] – стр. 11

Полемики и полемичен стил на Кръстьо Куюмджиев [Polemics and Polemical Style of Krustio Kujumdjiev]
Елка Трайкова / Elka Traykova – стр. 12

 

 icon Отвори пълния текст

Гурме-естетиката на Кръстьо Куюмджиев – алтернатива на соцреалистичния критически канон
[Gourmet Aesthetics of Krustio Kujumdjiev – an Alternative of the Social Realistic Critical Canon]
Вихрен Чернокожев / Vihren Chernokozhev – стр. 17

 

 icon Отвори пълния текст

Бай Ганьо и идеята за родното според Владимир Василев [Bay Ganio and the Idea of Native according to Vladimir Vassilev]
Румен Шивачев / Rumen Shivachev – стр. 21

 

 icon Отвори пълния текст

LINGUISTICS / ЕЗИКОЗНАНИЕ

Опит за нов прочит на творбите на Илия Волен [An attempt for a new reading of Iliya Volen’s works]
Емилия Пернишка / Emilia Pernishka – стр. 26

 

 icon Отвори пълния текст

Нeвербалната комуникация и езиковият изказ – равнопоставени начини за общуване
[Nonverbal communication and language expression – equal means of communication]
Татяна Попова / Tatyana Popova  – стр. 32

 

 icon Отвори пълния текст

METHODOLOGY / МЕТОДИКА

Социолингвистични и методически характеристики на конструкта български език като втори език /
[Sociolinguistic and methodological characteristics of the construct Bulgarian as a second language]
Кирил Димчев / Kiril Dimchev – стр. 46

 

 icon Отвори пълния текст

 

Литературното образование и проблемът свое – чуждо в българското училище от Освобождението до първото десетилетие на ХХ век
[Literature education and the problem native – foreign in Bulgarian school from the liberation to the first decade of the 20th century]
Венцислав Везиров / Ventsislav Vezirov – стр. 54

 

 icon Отвори пълния текст

 

BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА

Лекторатът – притегателен образователен и културен център (интервю с доц. д-р Мария Илиева
[Lectureship – attractive educational and cul- tural center (Interview with Assos. Prof. Dr. Maria Ilieva]
Мая Падешка / Maya Padeshka – стр. 63

 

icon Отвори пълния текст 

 

TEACHER EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ

Медийните текстове в обучението по български език и литература (11. клас) (СИП „Училищни медии – училищен вестник“ [Media texts in teaching Bulgarian language and literature (11. Grade)]
Елена Търтова / Elena Tartova – стр. 71

 

 icon Отвори пълния текст

REVIEWS AND INFORMATION / РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ

Литературното образование като удоволствие и свобода [The literary education as satisfaction and freedom]
Огняна Георгиева-Тенева / Ognyana Georgieva-Teneva – стр. 83

 

 icon Отвори пълния текст

 

За езиковата култура плюс [On the language competense plus]
Елена Хаджиева / Elena Hadjieva – стр. 88

 

icon Отвори пълния текст 

 

Молебен за българския език [Prayer for Bulgarian language]
Илияна Горанова / Iliana Goranova – стр. 91

 

 icon Отвори пълния текст

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИ- ТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
– стр. 99

GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 101

 


 ОПИТ ЗА НОВ ПРОЧИТ НА ТВОРБИТЕ НА ИЛИЯ ВОЛЕН

Емилия Пернишка
Институт за български език – БАН

Резюме. Ил. Волен изразява актуални днес когнитивистки виждания за мястото на езика в човешкия живот и мислене десетилетия преди налагане на когнитивизма в науката. Той вижда и използва думата като „минало, история, бит“. Чрез концепти като реката, баира, слънцето, нивите, крушата, селския дом и др., свързани с богати асоциации, в разказите си писателят отразява мис- ленето, картината на света на българина от определена епоха.

Keywords: cognitivisme, poetic concepts, Bulgarian villagе

AN ATTEMPT FOR A NEW READING OF ILIYA VOLEN’S WORKS

Abstract. Few decades before cognitivism is imposed in science, Iliya Volen expresses congitivist views about the place of  language in human life and thinking, which sound topical even today. He recognizes and uses the word like signe, like „past, history, customs“. Through the use of concepts in his short tales, which are related to rich associations, such as the river, the hillock, the sun, the fields, the pear tree, the peasant home, he refl ects the thinking and depicts the world of the Bulgarians from a given period. 

Prof. Emilia Pernishka,
DSc. Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences

нагоре


  НEВЕРБАЛНАТА КОМУНИКАЦИЯ И ЕЗИКОВИЯТ ИЗКАЗ – РАВНОПОСТАВЕНИ НАЧИНИ ЗА ОБЩУВАНЕ

Татяна Попова
Софийски университет „Св. Климент Охридски “ – ДЕО

Резюме. Настоящата разработка представлява разглеждане на методите на невербалната комуникация и изразните средства, с които си служи тя и които често ни „казват“ повече, отколкото думите, които чуваме. Направен е опит да се обоснове теоретично равнопоставеността на езика на тялото спрямо речта като средство за осъществяване на общуване и постигане на комуникативни цели. Разглежда се и преимуществото на езика на тялото, като израз на емоци- оналното ни състояние и отношение към другите хора, което трудно би могло да бъде подправено и контролирано от съзнанието ни по време на протичане на комплексния процес на комуникацията.

Keywords: communication, nonverbal communication, language, gesture, equivalence, communicative purpose, emotional state

NONVERBAL COMMUNICATION AND LANGUAGE EXPRESSION-EQUAL MEANS OF COMMUNICATION

Abstract. The present work is  an examination of the methods for nonverbal communication and the means for expression used in the communication and which often tell us more than the words that we hear. In this work I have made an attempt to theoretically ground the equality of body language in relation to speech as a means for  realization of communication and attaining of communicative aims. I also discuss the advantages of body language as an expression of our emotional state and attitude towards other people which can hardly be manipulated and controlled by our conscious mind during the complicated process of communication.

Mrs. Tatyana Popova PhD
Student Department for Language Teaching and International Students
University of Sofia

 

нагоре


  СОЦИОЛИНГВИСТИЧНИ И МЕТОДИЧЕСКИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА КОНСТРУКТА БЪЛГАРСКИ ЕЗИК КАТО ВТОРИ ЕЗИК

Кирил Димчев 
СУ ,,Св. Климент Охридски“

Резюме. Необходимостта от изследвания на концепта български език като втори език се определя от научни, социокултурни, образователни и други нуж- ди на обществото. Авторът третира връзката между втори език и чужд език като връзка между генерично и специфично понятие. Чуждият език е вид вто- ри език, който се изучава в учебна среда, но не се използва в речевата среда на обучаемите. От друга страна, обучаемите са добре запознати с втория език чрез своето социокултурно обкръжение. Настоящият труд дава обосновка на част от предложенията за оптимизи- ране на езиковата политика на България по отношение на потребителите на българския език  като втори както в страната, така и в чужбина.

Keywords: first language, second language, foreign language, person’s ethnosociolinguistic identity, multilingualism, multicultural relations

SOCIOLINGUISTIC AND METHODOLOGICAL CHARACTERISTICS OF THE CONSTRUCT BULGARIAN AS A SECOND LANGUAGE

Abstract. The necessity of studies on the concept of Bulgarian as a second  language is determined by scientific, sociocultural, educational and other needs of society. The author treats the relationship between second language and foreign language as a relationship between a generic and a specific concept. The foreign language is a kind of second language which is studied in a learning environment but is not used in the learners’ speech environment. On the other hand, the learners are familiar with the second language from their sociocultural surroundings. The paper gives the rationale behind some suggestions for the optimization of Bulgaria’s language policy towards the users of Bulgarian as a second language – in the country as well as abroad.

Prof. Kiril Dimchev
Sofia University „St. Kliment Ohridski“

 

нагоре


  ЛИТЕРАТУРНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ПРОБЛЕМЪТ СВОЕ –
ЧУЖДО В БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ ОТ ОСВОБОЖДЕНИЕТО ДО ПЪРВОТО ДЕСЕТИЛЕТИЕ НА ХХ ВЕК

Венцислав Везиров
Стопанска академия „Д. А. Ценов“ – Свищов

Резюме. В статията се прави опит в исторически план да се изясни по- нятието литературно образование при конструиране на учебно съдържание с текстове от националната и световната литература. Развива се концепцията, че от точното изясняване на неговия смисъл и дидактическа определеност зависи целият образователен процес. Проследени са вижданията на естетическата и културно-историческата школа, разграничени са негативният и позитивният принцип при въвеждането на сравнителното изучаване на българската и дру- гите европейски литератури. Коментирани са статии на Д. Страшимиров, К. Величков, Б. Ангелов, А. Атанасов и др.

Keywords: native, foreign, literature education, content, aesthetic school, cultural-historical school

LITERATURE EDUCATION AND THE PROBLEM NATIVE- FOREIGN IN BULGARIAN SCHOOL FROM THE LIBERATION TO THE FIRST DECADE OF THW 20TH CENTURY

Abstract. The article attempts historically to clarify the concept of literature education in the construction of educational content with texts from the national and world literature. It develops the concept that the exact clarification of its meaning and didactic determination depends on the entire educational process. It traces the views of the aesthetic, cultural and historical school and distinguishes between the negative and positive principle in introducing a comparative study of Bulgarian and other European literatures.There are comments on articles of D. Strashimirov, K.Velichkov, B. Angelov, A. Atanasov and others.

Mr. Ventsislav Vezirov
Foreign Languages Department
Academy of Economics „D. A. Tzenov“

 

нагоре


 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 6, година LIV, 2012 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 2, година LV, 2013 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 2, година LVII, 2015 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 6, година LVII, 2015

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

На учителя трябва и харизма, и кураж да разбива стени

Следваща статия

Професионално образование, година XVI, книжка 1, 2014

Следваща статия

Професионално образование, година XVI, книжка 1, 2014

Педагогика, година LXXXVI, книжка 2, 2014

сп. "История", книжка 1, година XXII, 2014

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"