Доц. д-р Блага Джорова,
Галя Стефанова
Югозападен университет „Неофит Рилски“
https://doi.org/10.53656/ped2024-9.01
Резюме. Поводът за изследването е 150-ата годишнина на уникалната българска забавачница, а целта е актуализиране идеите на Драган Цанков за предучилищно възпитание и образование в светлината на съвременната предучилищна теория и практика. Представен е системният подход на българския педагог за обществено предучилищно възпитание, като са коментирани проектираните от него образователни „изкушения“ за образование на „малките човечета“. В този контекст научният интерес на авторите е провокиран от значимостта и актуалността на идеите на Първата българска забавачница, по чийто модел са отгледани поколения български деца. Резултатите от научния анализ върху организацията и съдържанието на Забавачницата на Драган Цанков са предпоставка за „облагородяване“ на съвременната предучилищна педагогика по посока към благополучието и актуалното развитие на всяко българско дете.
Ключови думи: Драган Цанков, забавачница, Устав и Правилник, познавателно развитие, познавателни възможности, методически похвати