Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Обучение по природни науки
и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Обучение по природни науки и върхови технологии
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 22, 30.05-05.06.2024 г.

Дуалното е нужно на икономиката

За около половината обучаващи се за придобиване на професионална квалификация няма насрещно търсене, посочва анализ на Института за пазарна икономика

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
29-05-2024
в Брой 22, 30.05-05.06.2024 г.
A A
Снимка – ПГ – Панагюрище

Един от основните фактори, предопределящ несъответствието между професионалното образование и профила на икономиката, е слабо застъпеното дуално обучение, се посочва в нов анализ на Института за пазарна иономика.

В него се отбелязва, че от близо 40 000 ученици, започнали професионалното си образование през настоящата учебна година, малко над 3000 са в дуална форма на обучение, или само 8%.

Най-големият дял на учащите в дуална форма е 21% в областите Габрово, Русе и Силистра.

В Смолян, Търговище, Кърджали и Видин те са 15 – 20%.  А в областите Благоевград, Враца, Кюстендил, Разград, София, Шумен и Бургас са под 5 на сто.

Сред осемте професии с най-голям прием – с по над 1000 ученици за настоящата учебна година, най-силно дуалното образование е застъпено при техниците на транспортна техника – 11%.

От бъдещите ресторантьори и готвачи 7 – 8% ще учат дуално, а от икономистите и дизайнерите – 5 – 6%.

Едва 2% от техниците на компютърни системи ще се обучават в реална среда. И абсолютно никой бъдещ икономист-информатик и организатор интернет приложения – общо над 2500 ученици, няма да се обучава чрез работа.

От общо 145 професии, за които е започнало професионално образование през тази учебна година, в 50 има някаква част от учениците, които ще се обучават дуално. От тях

само в три професии образованието чрез работа обхваща всички новоприети

– техник по железопътна техника (104 ученици от пет области), текстилен техник (78 ученици единствено в област Сливен), минен техник (39 ученици в Русе и Пазарджик).

Дуалното образование обхваща и над половината ученици, започнали обучението си в още шест професии – машинен техник (275 от общо 470 ученици), мехатроника (130 от общо 234), консултант козметични, парфюмерийни, биопродукти и битова химия (78 от общо 130), оператор в дървообработването (65 от общо 117), авиационен техник (26 от общо 52), техник-технолог по експлоатация и поддържане на хладилна и климатична техника в хранително-вкусовата промишленост (26 от общо 39).

В същото време,

за 95 от професиите няма нито една паралелка, която включва дуално образование.

От ИПИ подчертават пълното отсъствие на дуално обучение в професии и специалности, които изключват придобиването на знания и умения само от учебник, както и в такива, където бързата промяна на технологията не позволява адекватен отговор в материалната база на гимназиите.

Сред множеството примери са професиите лаборант (тази година са започнали обучението си 234 ученици), фермер (159 ученици), асистент на лекар по дентална медицина (143 ученици), сътрудник социални дейности (143 ученици), помощник-възпитател (117 ученици), шивач (104 ученици), техник-механизатор (91 ученици), работник в хранително-вкусовата промишленост (78 ученици) и други.

Междувременно друго изследване на Института за пазарна икономика за индекса на съответствието между професионалното образование и профила на икономиката показва, че

за около половината обучаващи се за придобиване на професионална квалификация няма насрещно търсене.

Индексът през 2024 г. е 53,1 точки (от максимум 100 т.), което е леко намаление в сравнение с 2023 г. Причината за това се крие основно в разширения прием в професии за ИКТ сектора.

Изследването обхваща випуск от близо 22 хиляди ученици, които ще се обучават в следващите пет години в специалности от шест избрани сектора – селско стопанство, преработваща промишленост, строителство, транспорт, хотелиерство и ресторантьорство и ИКТ. Резултатите от индекса показват, че вероятно над 10 хиляди от тях няма да работят това, за което за учили.

Данните показват още голямата тежест на специалности и професии, които на практика не се търсят. В същото време се отбелязва, че в последните години се наблюдава разширяване на приема в професионално образование в ИКТ направления, както и появата и увеличаване популярността на нови специалности, отговарящи на трансформацията на структурата на икономиката и развитието на технологиите, като „Техници на електрически превозни средства“ и „Организатори на електронна търговия“.

Данните на областно ниво показват, че през 2024 г. с най-висок резултат е област Добрич с 62,9 точки, следвана от Сливен (62,4) и столицата (59,4). С най-нисък резултат остават областите Ловеч (31,2), Смолян (34,8) и Кюстендил (35,1).

Your Image Description

Свързани статии:

България участва в най-големия световен форум за образование Висшите училища с 45 нови специалности Нараства делът на младите с висше образование Министър Галин Цоков: Дуалното обучение влиза във висшите училища

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: дуално обучениеИнститута за пазарна иономикапрофесииРепортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Нараства делът на младите с висше образование

Следваща статия

Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2024 г.

Следваща статия
Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2024 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 22/2024 г.

Сами ли сме във Вселената?

Сами ли сме във Вселената?

Министър Галин Цоков: Всички зрелостници ще получат по 4 т. заради липсващи диаграми в тестовете по български език и литература

Министър Галин Цоков и световен учен от „Принстън“ обявяват ново научно направление в Института INSAIT

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2024, година XXXIII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1-2/2024, година XXXIII
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5-6/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3-4/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2023, година XXXII
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2023, година XXXII
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“ 2022 г.
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 2/2022, година XXXI
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2022, година XXXI
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 6/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 4/2021, година XXX
  • Проектно базираното обучение в модел за съдържателна и технологична интеграция в екологичното образованиe
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Цели и обхват
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"