Учителката Кристиана Чешмеджиева от СУ „Николай Катранов“ в Свищов спечели специалната награда за принос на жените в ИТ сектора по време на годишните награди „Сайт на годината“, организирани от BG Web. Освен това нейната кандидатура в категория „Подкаст“ завоюва второ място – с общо 585 гласа от публиката, като едва 9 гласа я разделят от първото място. За конкурса кандидатства със своя подкаст „Учители за пример“. В него интервюира учители по различни предмети, които споделят добри практики и служат за пример и вдъхновение все повече млади хора да избират професията на педагога.
„С този подкаст целим да представим стойностните учители в България. Искаме да покажем лицето на хората, които се борят за по-образовано общество. Те в работата си са родители, психолози, съветници, мотиватори, вдъхновители и на първо място – учители“, обяснява Кристиана Чешмеджиева. Подкастът е позициониран в Spotify и с всеки изминал ден набира все по-голяма популярност.
Истината е, че миналата година тя отново участва в Конкурса в категория „Личен блог“ и печели наградата за 2022 г. със своя блог „Няма драма“. Създаден е през 2020 г. и в него Кристиана разказва за своя личен живот, споделя преживявания и виждания. По забавен и интересен начин говори какво е днес да си работеща майка на две деца, и как се съвместяват всички задачи за деня. „Понякога 24 часа не стигат“, смее се тя. В блога има много хубава рубрика – „Мотивирай се“, където авторката интервюира известни личности и среща читателите си с успели хора от различни сфери на живота.
Кристиана започва работа в СУ „Николай Катранов“ в Свищов през март. Длъжността, на която е назначена, е специалист „Социални медии и дигитален PR“. След това започва да води и часовете по целодневна организация в VII клас, а от септември преподава предмети по програмата „Медийна грамотност и дигитално предприемачество“ на учениците от VIII до X клас. Това е нововъведението, с което училищната институция в Свищов печели статута на МОН за иновативно училище за период от три години. „Тази програма я създадох на база познанията ми от практиката и от университетите, в които съм учила. Реших да систематизирам знанията си и да изготвя стойностна и единствена по рода си програма в средно училище, която да е адаптирана към учениците“, обяснява моята събеседничка. В програмата са заложени актуални предмети като „Изкуствен интелект“, „Виртуална реалност“, „Медийна грамотност“, „Личен брандинг“, „Сторителинг“ и много други. Гимназистите усвояват и познания какво е блог, влог, подкаст и как се създава качествено съдържание за социалните канали дори. „Учим и как се създава бизнес. Последната задача, която им поставих, е да помислят и да създадат собствен бранд, по който да работят през следващите три години. За да бъде успешен този бранд, е необходимо да съставят бизнес план, бранд идентичност и стратегия за развитие“, обяснява учителката. Така че уроците по финансова грамотност и предприемчивост също са застъпени в новата програма. Освен това акцентът ѝ не са теоретичните знания, а практическите умения. А днес няма как да говорим за уменията на XXI век без употребата на информационни технологии, а именно софтуери, които ще им помогнат да се научат да боравят с различни социални канали в интернет, за да могат успешно да развият собствен бизнес.
Според Кристиана тези умения трябва да притежава всеки млад човек, а оптималната възраст, за да ги усвои, е точно VIII – X клас. Но основата полага малко по-рано – в VII клас. Всички тези теми обсъжда с прогимназистите под формата на занимания по интереси. Иска да разбере какво мислят и как разсъждават. С насочващи въпроси се опитва да установи доколко са готови за изучаване на такъв тип предмети по новата им учебна програма.
„Медийната грамотност сред подрастващите е на изключително ниско ниво. Учениците масово използват социалните канали за бързооборотна информация, т.е. да гледат клипчета, които да ангажират времето им за кратко. Това не им дава никаква добавена стойност. Те консумират различното съдържание в социалните медии, без да получат някаква стойност от това и да го анализират. Освен това използват сайтове, които в повечето случаи са или с грешна, или с непроверена информация“, обяснява тя. Разказва, че в практиката си става свидетел и на друг феномен – учениците не знаят откъде и как да търсят допълнителна информация, за да разширят познанията си по даден предмет в училище или въобще, като цяло.
„Има още много неща, които трябва да се променят в образователната система. Вярвам, че съдържанието на програмата, която разработих, е релевантно на нуждите на учениците в тази възраст и на пазара на труда. Оттук нататък те ще могат да станат медийни потребители, които усвояват правилно информацията и получават добавена стойност. Ще станат мислещи и анализиращи млади хора. Учат това, което ще им трябва в живота – обяснява Кристиана. – Освен това всеки час успявам да намеря време и да разговарям с учениците си как да си изградят навици, как да носят отговорност и да прилагат наученото от училище в живота.“
Всичко, което прави Кристиана, се води от мотивацията ѝ да се развива и да бъде като хората, които са ѝ за пример. Работата в училището започва с мисията да съчетае знанията си по дигитален маркетинг с образованието. „Искам да помогна на учениците и да ги насоча да се развиват правилно, да могат да използват силата на социалните медии и интернет пространството да работи в тяхна полза. Искам да ги науча на практически умения и познания и да ги направя конкурентни на пазара на труда“, уточнява тя. Мечтае след години, когато срещне свои бивши възпитаници на улицата, да я спрат и да кажат: „Госпожо, много благодарим за всичко, което споделихте с нас. Днес имаме свой собствен успешен бизнес“ и са се реализирали не в чужбина, а в България.
Длъжността, на която започва работа в училището и все още изпълнява успешно – социални медии и дигитален PR, е доста необичайна. Със сигурност не са много учебните институции, които могат да се похвалят с кадри в тази област.
„Във всяко училище трябва да има специалист по социални медии, дигитален PR и маркетинг. Според мен дори трябва да се отпусне такова перо в бюджета към всяка учебна институция, особено към тези в големите населени места – там, където целевата група е по-голяма. По този начин ще могат по-лесно да запознават бъдещите си ученици по атрактивен начин със специалностите, които предлагат, и ще могат да им показват какво правят. Бъдещето е в социалните канали“, обяснява Чешмеджиева.
Разказва, че към настоящия момент не познава друг свой колега в тази област, който да работи в училище. Практика е частните училища да наемат дигитални агенции, които да ги позиционират успешно в различните канали. „И резултатите за тях не закъсняват. Всички статистики го доказват“, допълва тя. Посочва, че откакто започва работа в СУ „Николай Катранов“, това се случва и с училището. За кратък период дейността на учителите и учениците му достига до много хора благодарение на социалните канали.
Тази година ръководството става свидетел на още един прецедент – за първи път при тях се записват 7 ученици в VIII клас от друго населено място и пътуват всеки ден.
„В социалните мрежи са се запознали с училището ни и са направили собствен информиран избор, че не искат да учат другаде, а именно при нас – споделя младата учителка. – Наскоро дори разговарях с майка на дете, което е мой ученик от часовете по „Медийна грамотност и дигитално предприемачество“. Тя ми сподели, че детето ѝ се е вдъхновило изключително много от работата ми. Заради мен и дисциплината, която водя, е останало да учи в СУ „Николай Катранов“.
А социалните канали, в които училището успешно се позиционира, са много. Разбира се, като повечето училища у нас, има сайт и фейсбук страница, но също така има канал в YouTube, „Инстаграм“, „ТикТок“, „Спотифай“ и персонален блог в WordPress. „Качественото видео съдържание достига до голям брой таргетирана аудитория и носи много добавена стойност. Алгоритъмът на различните канали вдига много точно такъв контент (съдържание)“, обяснява моята събеседничка. Затова в „ТикТок“ представят специалностите, които изучават, по атрактивен начин. Освен това там показват и интересните срещи, които се провеждат в училището. При тях често гостуват успели личности от всички сфери на живота. Те се срещат с учениците и споделят за своите успехи и несполуки, като всяка история носи своята поука и ценен урок. Сред тях е и Маги Халваджиян, чиито мотивиращи думи достигат до хиляди хора през канала на училището. Вдъхновителят за Кристиана пък е Георги Малчев – един от най-добрите родни дигитални маркетолози. „Аз следвам неговия професионален път за развитие. Точно затова смятам, че за децата е много полезно да се запознават с успели и прогресивни хора. Трябва да имат широк кръгозор, за да могат с лекота да изберат своя път в живота и да имат своя пример“, аргументира се моята събеседничка.
В YouTube канала си пък показват клипове с рецитали на стихотворения, изпълнения на песни и театралните постановки на учениците от начален етап на обучението.
Освен това там е позициониран и другият им подкаст, иницииран от Кристиана Чешмеджиева – „Училищни истории“. В интерес на истината, той се заражда преди „Учители за пример“, а авторката споделя, че е „първият по рода си училищен подкаст в България“. Реализира го почти в първите си дни в училището – още през март. „Идеята бе да популяризираме учениците в училище и те да послужат като мотиватори за своите връстници от другите училища и да се развиват в различни сфери като спорт, изкуство, наука“, разказва младата учителка.
И независимо че и двата подкаста са стартирани тази година, за конкурса „Сайт на годината“ решава да кандидатства с „Учители за пример“, защото той носи голяма стойност на всички, които искат да влязат в образователната система.
Освен всичко изброено Кристиана е и част от дарителския клуб „Ангелски сърца“ към училището. Инициативата е към „Купата на героите“ на благотворителната организация TimeHeroes. „От началото на календарната година сме реализирали толкова много хубави инициативи и ще продължаваме и занапред“, завършва тя.
https://linktr.ee/su.n.katranov?fbclid=IwAR2VFi_LG7HhsZtobr4RkKb8CpAB-G3HLxF1Jes2rYbkyDovYlSztbTXEOg
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Телефон: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg