"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025 Брой 11, 20-26.03.2025 г.

Двоѝца, двамина, двайсетмина, двестамина

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
20-03-2025
in Брой 11, 20-26.03.2025 г.
A A

Ванина Сумрова*

Освен познатите и употребявани мъжколични числителни бройни като двама, трима, четирима, петима, шестима в езика ни има и други подобни форми, днес вече остарели и диалектни, фиксирани в литературата и фолклора: двамина, тримина, четирмина (и съвсем рядкото четиримина), петмина, шестмина, седмина, осмина, деветмина, десетмина, отразени в граматики и в „Речника на българския език“. В лексикографските архиви се срещат и отделни примери със сложни числителни: единайсетмина, дванайсетмина, петнайсетмина, двадесетмина and двайсетмина, четиридесетмина and четирийсетмина, петдесетмина, шестдесетмина, седемдесетмина. Използвало се е и числителното стомина, както и сложните числителни, образувани от него: двестамина, тристамина (От стомина ратоборци [борци, воини] деведесет и шест с кръвта си напоиха черната земя; – Ой ви вазе, тристамина, / тристамина, триста души, / що стоите, що гледате?). Откриваме пример дори и за съставно числително име от разглеждания тип:  Цар Салтан видял – наредени стройно – тридесетмината и трима млади исполини със златни секири в ръце. От посочените форми двамина, седмина and осмина се използват и в съвременни текстове.

Други такива архаични форми са двоѝца, троѝца, четворѝца. В посочените архиви има примери и за петорица, шесторица, седморица, осморица, десеторица (Пяторица от дружината поискаха да ся отделят … шесторица падат мъртви, а едвам двоица можали да се отърват живи).

Тези форми, както и съвременните, назовават съответния брой лица – мъже или група, в която има поне един мъж.

*Д-р Ванина Сумрова е гл. асистент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Как данните, темите, въпросите, събитията станаха чувствителни За спортните площадки За сродните думи на сутрин Какво значи собственото име Калина?

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags д-р Ванина Сумровамъжколични числителни бройни формиНаписаното оставачислителни имена

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Важни обезщетения при прекратяване на трудов договор

Next article

Заедно срещу употребата на вейпове

Next article
Заедно срещу употребата на вейпове

Заедно срещу употребата на вейпове

Вестник „Аз-буки“ – брой 11/2025 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 11/2025 г.

Повече от 1000 ученици участват в състезание на МОН за финансова грамотност

Повече от 1000 ученици участват в състезание на МОН за финансова грамотност

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"