EDITORIAL
СКЪПИ ПРИЯТЕЛИ,
От името на редакционната колегия на списание „Педагогика“ и от мое име Ви честитя Новата 2022 г.! Желая Ви крепко здраве и много успехи през цялата година!
Уважаеми колеги, за съжаление и 2021 измина под знака на пандемията от COVID-19. За да се справят с предизвикателствата на цик-лично надигащите се „вълни“ на коронавируса, образователните системи, включително и българската, изпробват различни модели за организация на процеса на обучение: варианти на обучение от разстояние в електронна среда; присъствено, съчетано с ротационно обучение; хибридно обучение. През изминалата година се публикуваха и първите задълбочени педагогически изследвания на различни аспекти на „кризисното“ образование. За наше щастие, част от авторите на тези актуални анализи избраха списание „Педагогика“ за своя научна трибуна. Най-искрено им благодаря за направения избор. Благодаря и на десетките рецензенти, които със своите компетентни оценки допринасят за подобряването на качествата на публикуваните в списанието статии. Всички Вие, автори, рецензенти, членове на редакционната колегия, спомогнахте за това списание „Педагогика“ да се утвърди като реферирано периодично издание в една от най-престижните световни наукометрични бази – Web of Science.
Благодаря за професионализма Ви, колеги!
Dear reader,
Пред вас е първият брой на списанието за 2022 година!
И през новата година списанието ще продължи да публикува актуални изследвания в различни области на педагогическата наука, отразяващи динамично променящата се образователната практика. Редакционната колегия ще се опита да провокира научни дискусии по теми, свързани с трансформацията на педагогическата парадигма по време на пандемия и възможностите за позитивна промяна на българското образование след нейното приключване. Ще популяризираме резултатите, постигнати в иновативните български училища, като подкрепим изследователската работа на креативни учители и директори. Ще публикуваме смели научни идеи и емпирични изследвания на български и чуждестранни учени в областта на педагогиката.
По традиция в следващите книжки на списанието ще отразим значими научни конференции, кръгли маси и професионални форуми, посветени на актуални проблеми на педагогическата наука и образователната практика.
Аз и моите колеги от редакционната колегия се надяваме и през 2022 г. да бъдем заедно.
Бъдете здрави!
Prof. dr. Galin Tsokov
Главен редактор на списание „Педагогика“
RESEARCH INSIGHTS
THE REFLECTIVE APPROACH TO THE DEVELOPMENT OF PERSONAL AND SOCIAL COMPETENCES THROUGH LEARNING CONTENT IN THE CONTEXT OF THE REFUGEE PROBLEM FIELD
Prof. Siyka Chavdarova-Kostova, DSc.
Sofia University
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.01
Absract. A contemporary challenge for Bulgarian teachers is the presentation of learning content related to the refugee flows and the formation of personal and social competences in the context of intercultural education, aiming at awareness of the importance of the topic of migration in individual, community, national and international context...
Heuristic Potential of Transformative Learning Ideas
Prof. Dr. Svitlana Hanaba
Dr. Olena Voitiuk, Assoc. Prof.
Bohdan Khmelnytskyi National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.02
Abstract. The transformative learning ideas focus the educational process on the maximum development of a person’s abilities, the creation of a powerful motivation for self-development…
APPLICATION OF EDUCATIONAL PODCASTS IN THE PROFESSIONAL EDUCATION OF PRE-SERVICE BIOLOGY TEACHERS (In the context of an epidemic situation caused by COVID-19)
Dr. Asya Asenova, Assoc. Prof.
Sofia University
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.03
Absract. One of the priority areas in vocational education (including the education of pre-service biology teachers) is related to providing a quality and innovative educational process based on modern information technologies and digitalization of educational content...
Prolegomena in Pedagogy of Informal Education
Dr. Tanya Zhelyazkova-Teya
Institute of Informal Innovation (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.04
Abstract. The article presents the foundations of the Pedagogy of Informal Education, created by the author during 12 years of research work in informal education…
STUDENT-CENTERED POSITIVE APPROACH TO EDUCATION, TRAINING AND SOCIALIZATION IN THE CLASS TIME CLASS TIME LESSONS
Dr. Lyuben Vitanov, Assoc. Prof.
Sofia University
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.05
Absract. The article examines the student-centered positive pedagogical approach in the class time lessons.....
SYNCHRONOUS VS. ASYNCHRONOUS OR WHY “ONLINE LECTURE” IS NOT SYNONYM OF “DISTANCE LEARNING”
Dr. Silvana Karagyozova, Assist. Prof.
Sofia University
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.06
Absract. This article discusses the strengths and weaknesses of the asynchronous and synchronous forms of communication and knowledge acquisition in distance learning in higher education...
SPECIFICS AND EDUCATIONAL FUNCTIONS OF THE CONTENT PRESENTED BY INFLUENCERS
Dr. Ekaterina Tomova, Assist. Prof.
Sofia University
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.07
Absract. The article presents the results of a study conducted among children of primary school age and adolescents between the ages of thirteen and eighteen...
Levels of Transformational Changes in Motor Status of Preschool Children under the Influence of Different Models of Exercise Programs
Dr. Nebojsa Jotov
St. Cyril and Methodius Grammar School, Dimitrovgrad (Serbia)
Dr. Zeljko Rajkovic, Dr. Vladimir Miletic
University of Belgrade (Serbia)
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.08
Abstract. Directed motor activity can affect the anthropological status of children more effectively than unstructured and free activities…
INCREASING THE LEVEL OF MATHEMATICAL KNOWLEDGE OF FIRST GRADE STUDENTS THROUGH WORKING WITH COLLECTED DATA BY HIMSELF
Dr. Valentina Chileva, Assist. Prof.
South-West University “Neofit Rilski”
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.09
Absract. Over the last decade, in terms of the learning process, methodologists and educators have been actively looking for a variety of means to motivate students' cognitive activity...
DOCTORAL RESEARCH
THE MEDIA EDUCATION OF CHILDREN: CHALLENGES FOR THE NEW DIGITAL SOCIETY
Mrs. Katya Stoyanova, PhD Student
Sofia University
https://doi.org/10.53656/ped2022-1.10
Absract. The paper considers media and digital education as a prerequisite for adopting the new trends in education and adjustment to the needs and specifics of the digital society of the 21st century...