RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Ролята на конструктивистката образователна среда при измерването на величини от децата в подготвителните предучилищни групи
[The Role of the Constructivist’s Educational Environment in Measuring]
/ Даринка Гълъбова, Йорданка Илиева / Darinka Galabova, Yordanka Ilieva – стр. 731
Log in to read the full text
Pазвитие на емоционална интелигентност в началното училище чрез средства на изкуството
[Development of Emotional Intelligence in primary School Through Art]
/ Пенка Марчева / Penka Marcheva – стр. 741
Log in to read the full text
Самоконтролът на хранителното поведение при подрастващи в периода на ранното юношество (12 – 14-годишни)
[Self-control of Nutrition Behavior in Adolescents in the Period of Early Adolescence (12 – 14 years)]
/ Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – стр. 752
Log in to read the full text
Компетентностно базирана програма за формиране на здравословен стил на живот на учениците от началното училище
[Competency-Based Programme for Creation of a Healthy Lifestyle for Primary School Students]
/ Светлана Ангелова / Svetlana Angelova – стр. 759
Log in to read the full text
TRAINING IN RELIGION / ОБУЧЕНИЕ ПО РЕЛИГИЯ
Ценностите според познавателната активност на учениците
[The Values According to the Cognitive Activity of Students]
/ Борислав Богданов/ Borislav Bogdanov – стр. 772
Log in to read the full text
THE MEMORY OF THE DESCENDANTS / ПАМЕТТА НА ПОТОМЦИТЕ
Дирята на възрожденците енциклопедисти от Сливенско в българския обществен живот, родната и европейската наука на XIX век
[The Tracks of the Writers-Encyclopedists of the Bulgarian National Revival from Sliven Region in Bulgarian Public Life, Bulgarian and European Sciences of the
XIX Century]
/ Иванка Денева / Ivanka Deneva – стр. 798
Log in to read the full text
SHARED EXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Използване на интерактивни техники в обучението по български език в I – IV клас
[Using the Interactive Techniques in Teaching in 1st to 4th Grade]
/ Искра Добрева / Iskra Dobreva – стр. 813
Log in to read the full text
Използване на стратегии за развитие на критическото мислене чрез четене и писане в часовете по български език, литература и развитие на комуникативно-речевите умения в начален етап
[Strategies to Develop Critical Thinking through Reading and Writing in Lessons on Bulgarian Language and Literature, and Development of Communicative Skills at Primary School Age]
/ Мариета Нанчева / Marieta Nancheva – стр. 828
Log in to read the full text
ANNIVERSARY / ГОДИШНИНА
Психолог – специалист по тренингите (Д-р на педагогическите науки проф. Стойко Иванов навърши 60 години)
[Psychologist – Training Specialist (Prof. Stoyko Ivanov, PhD in Pedagogical Sciences, Turned 60)]
/ Любен Десев / Luben Dessev – стр. 841
Log in to read the full text
THE WRITTEN WORD REMAINS. WRITE CORRECTLY / НАПИСАНОТО ОСТАВА. ПИШИ ПРАВИЛНО – стр. 845
Log in to read the full text
РОЛЯТА НА КОНСТРУКТИВИСТКАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА СРЕДА ПРИ ИЗМЕРВАНЕТО НА ВЕЛИЧИНИ ОТ ДЕЦАТА В ПОДГОТВИТЕЛНИТЕ ПРЕДУЧИЛИЩНИ ГРУПИ
Даринка Гълъбова, Йорданка Илиева
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и методий“
Absract. Представя се педагогическо изследване „Да измервам знам – мога да науча всичко сам!“ за 5 – 7-годишни деца в детската градина. Теоретико-импиричното проучване показва възможностите за структуриране на позитивна конструктивистка образователна среда за усвояване на основни компетенции от ядро „Измерване“ (образователно направление „Математика“) от децата в детската градина. Очертана е методологията на изследването. Предложени са концептуален конструктивистки модел на изследването и примерни сценарии на педагогически ситуации, реализиращи продуктивни конструктивистки образователни технологии. Обобщават се изводи и се очертава перспективността на изследването.
Keywords: kindergarten; preschool; education; mathematics; measurement; constructivism; „learning by doing“
THE ROLE OF THE CONSTRUCTIVIST’S EDUCATIONAL ENVIRONMENT IN MEASURING
Abstract. The pedagogical study „To measure I know – I can learn everything on my own!“ for 5 – 7 years-old in kindergarten is provided. Theoretical and
empirical research shows the possibilities for structuring the positive constructivist learning environment for acquiring basic competences and skills in pedagogical field „Measuring quantities“ (in Mathematics) of children in kindergarten. The methodology of the study has been defined. Constructivist model of the study is proposed, as well as sample scenarios of pedagogical situations that achieve productive educational technology. Conclusions and prospects of the study are summarized.
Prof. Dr. Darinka Galabova
Mathematics and IT Faculty
St. Cyril and st. Methodius University of Veliko Tarnovo
Мs. Yordanka Ilieva, PhD student
Mathematics and IT Faculty
Shumen University „Konstantin Preslavski“
РАЗВИТИЕ НА ЕМОЦИОНАЛНА ИНТЕЛИГЕНТНОСТ В НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ ЧРЕЗ СРЕДСТВА НА ИЗКУСТВОТО
Dr. Penka Marcheva
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Pleven College of Pedagogy
Absract. В доклада е разгледана спецификата на емоционалната интелигентност, както и някои аспекти на развитието ѝ чрез изкуство при деца в начална училищна възраст. Основните задачи, които са поставени в представената публикация, са свързани с проучване на литературата по проблема и предлагане на възможности за практическа приложимост на техники за работа в аспектите на поставения въпрос.
Keywords: emotional intelligence; pedagogical techniques; art
DEVELOPMENT OF EMOTIONAL INTELLIGENCE IN PRIMARY SCHOOL THROUGH ART
Abstract. The publication discusses the specifics of the emotional intelligence as well as some aspects of its development by using musical and art education in
primary school. Our study focuses on some technological practices to develop children’s emotional intelligence. In the theoretical part are examined views of a number of authors related to the nature of emotional intelligence. As a practical part are studied some of the technological capabilities of the musical training of primary school age.
Dr. Penka marcheva, Assoc. Prof.
Pleven College of Pedagogy
University of Veliko Turnovo
САМОКОНТРОЛЪТ НА ХРАНИТЕЛНОТО ПОВЕДЕНИЕ ПРИ ПОДРАСТВАЩИ В ПЕРИОДА НА РАННОТО ЮНОШЕСТВО (12 – 14-ГОДИШНИ)
Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – филиал Смолян
Absract. Статията се основава на емпирично изследване на 12 – 14-годишни ученици. То се фокусира върху хранителното поведение и самоконтрола в контекста на българското задължително средно образование. Изследването е свързано с данни от анкетно проучване на 343 ученици, което беше проведено в три училища в региона на Смолян. Въз основа на количествените данни статията описва хранителното поведение „въздържане от храна“ и неговата корелация с теглото на учениците.
Keywords: eating; self-control; pupil; behavior
SELF-CONTROL OF NUTRITION BEHAVIOR IN ADOLESCENTS IN THE PERIOD OF EARLY ADOLESCENCE (12 – 14 YEARS)
Abstract. The article draws on an empirical data from a study of 12 – 14-years old pupils. It focuses upon the nutrition behavior and its self-control in the context of Bulgarian compulsory secondary education. The study draws upon extensive data from a questionnaire survey (N = 343) with pupils which was conducted in three schools in the region of Smolyan. Drawing on the quantitative data, the article describes restrained eating behavior and its correlations with the weight of the pupils.
Dr. Nina Gerdzhikova, Assoc. Prof.
University of Plovdiv “Paisii Hilendarsky” – Branch Smolyan
КОМПЕТЕНТНОСТНО БАЗИРАНА ПРОГРАМА ЗА ФОРМИРАНЕ НА ЗДРАВОСЛОВЕН СТИЛ НА ЖИВОТ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ НАЧАЛНОТО УЧИЛИЩЕ
Dr. Svetlana Angelova
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Absract. Проблемът за влошеното здраве на деца и подрастващи в нашата страна буди тревога. В статията е представена компетентностно базирана програма за изграждане здравословен стил на живот – определен като поведение, което утвърждава здраве. Здравето е единност на двете страни на човешкото битие: телесност и духовност. Здравословният стил на живот е интерпретиран на равнището на метакомпетентност чрез избор, интеграция и формиране на ключови компетентности у учениците от началното училище.
Keywords: healthy lifestyle; key competencies; health education; health
COMPETENCY-BASED PROGRAMME FOR CREATION OF A HEALTHY LIFESTYLE FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS
Abstract. The health problem of children and adolescents in Bulgaria causes anxiety. This paper presents a competency-based programme for creating a healthy lifestyle – defined as a behavior, which ensures health. The health is integration of both sides of the human being – physical and spiritual. The healthy lifestyle is interpreted at meta-competency level by choice, integration and formation of key competencies in primary school students.
Dr. Svetlana Angelova, Assist. Prof.
Department of Pedagogy
Faculty of Education
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo – Branch Vratsa
ЦЕННОСТИТЕ СПОРЕД ПОЗНАВАТЕЛНАТА АКТИВНОСТ НА УЧЕНИЦИТЕ
Борислав Богданов
Средно училище „Св. Паисий Хилендарски“ – гр. Златица
Absract. Изследването проучва ценностите на някои ученици от община Златица чрез диагностициране на познавателната им активност. В съдържателен аспект са разгледани компонентите, факторите, условията и предпоставките, оформящи ценностния облик на тези ученици. Изведени са правилата за благочестив и благополучен живот, произтичащ от учението на Бога. Резултатите са отразени, описани и анализирани като реално следствие от съвременния начин на мислене и поведение на младите хора. Непосредствено се откроява необходимостта от богопознание и изграждане на ценностна система в семейството и училището, основаващи се на православната катехизация и възпитание.
Keywords: value scope; results; need of knowledge; Orthodox; catechism; Education
THE VALUES ACCORDING TO THE COGNITIVE ACTIVITY OF STUDENTS
Abstract. The study examines the values of some students in Zlatitsa Municipality by diagnosing their cognitive activity. In meaningful aspect components, factors, terms and conditions forming the face of their value scope are considered. Some rules for prosperous life, stemming from the teachings of God, are highlighted. The results are recorded, analyzed and described as a real consequence of the modern way of thinking and behavior of young people. There stands out the need for knowledge of God and building a system of values in family and school – based on Orthodox catechism and education.
Мr. Borislav Bogdanov
“St. Paisii Hilendarski” Secondary School
ДИРЯТА НА ВЪЗРОЖДЕНЦИТЕ ЕНЦИКЛОПЕДИСТИ ОТ СЛИВЕНСКО В БЪЛГАРСКИЯ ОБЩЕСТВЕН ЖИВОТ, РОДНАТА И ЕВРОПЕЙСКАТА НАУКА НА XIX ВЕК
Иванка Денева
Българска академия на науките и изкуствата
Absract. Отдавайки значение на индивидуалните им личностни качества, интереси и научни средоточия, целта на изследването е да се търсят обединителните съприкосновения между духовните колоси д-р Петър Берон (1799 – 1871), д-р Иван Селимински (1799 – 1866) и д-р Георги Миркович (1826 – 1905) с приложение на „паралелния подход“ в обзора и оценката на техните приноси в просветителската, народополезната и научноизследователската сфера за благото на Отечеството и Сливенския край и в европейската наука на XIX век. Посочени са основанията за тематичния избор и успоредяването на възрожденците по изяви във времето (с отчитане на специфичните отлики, търсения и прояви на всекиго) в:
– сродността на идеите и вида дейност в обществената и научната област; принадлежността към близкия „времеви отрязък“ на формиране на характера им и работата с алтруистична насоченост; в еднаквото хуманно поприще на медика; афинитета към книгата и знанието като висши ценности; в менталния настрой и способностите за теоретично мислене и труд в сферата на родната и направленията на европейската наука от XIX в.; дарителската дейност за подкрепа на българските училища, читалища, болници и учението на даровити младежи; и особено в „синтезиращата отлика“: последователна отдаденост и пожертвователно участие в националноосвободителните каузи за добиване автономността и политическата свобода на народа ни в условията на османското владичество. Изследването откроява родствените цели и практическите резултати в отделните области и в цялостната им общественополезна дейност, обусловени от: – високото образование в университетите на Европа; познаването на гръцкото и на латинското културно наследство, политиколибералните възгледи на XVIII и XIX в. и постиженията на западноевропейските „естествени науки“; от наличието на личностен познавателен и творчески потенциал да станат двигатели на промените в българския духовен и социален живот – в унисон с ренесансовите европейски идеи на времето чрез: радикални реформи в българското училище и педагогическа наука (учебници, организация и мето-
ди на учебния процес), както и в изграждане основите на здравеопазването (а д-р Г. Миркович – на общинското управление и финанси); готовността да отдадат усилия, здраве, средства и живот на обществените каузи за самостоятелно църковно и национално самоопределение и културно въздигане на българите; от надареността с научна прозорливост и възможности за „теоретична систематизация“, показани в усилията за създаване и публикуване на изследвания на български и на основните европейски езици, заявили приносите им в научния живот чрез волята и отдадеността на попрището на учения изследовател. Анализът на тези сфери обосновава в настоящия труд тезата за ярката им диря на видни строители на „началата“ през Българското възраждане и на енциклопедисти, създали самостоятелни и оригинални научни системи, концепции и вплели дирята си в духовния подем на Отечеството и науката на Европа от средата на XIX век.
Keywords: encyclopedists; Вulgarian national revival
THE TRACKS OF THE WRITERS-ENCYCLOPEDISTS OF THE BULGARIAN NATIONAL REVIVAL FROM SLIVEN REGION IN BULGARIAN PUBLIC LIFE, BULGARIAN AND EUROPEAN SCIENCES OF THE XIX CENTURY
Abstract. Paying tribute to the individual personalities, interests and scientific focuses, the purpose of the study is to look for the unifying contacts between the
spiritual giants Dr. Petar Beron (1799 – 1871), Dr. Ivan Seliminski (1799 – 1866) and Dr. Georgi Mirkovich (1826 – 1905) – using the “parallel approach” in the
review and evaluation of their contributions to the Enlightenment, public and research areas for the benefit of the Fatherland and Sliven region and to European
science of XIX century. The grounds for the selection of the topic are set out and the writers from the Bulgarian national revival are compared with their activities in time (considering the specific differences, quests and everyone’s activities) in their: – similarity of ideas and the type of activity in the public and scientific fields; belonging to the nearby “time period” of the formation of their character and work of altruistic nature; in the similar human field of the medics; in affinity for books and knowledge as higher values; in the state of mind and abilities of theoretical thinking and working in the field of Bulgarian and directions of European science of XIX century; in charitable activities to support the Bulgarian schools, community centers, hospitals and education of talented young people; and especially in “the synthesizing difference”: consistent dedication and sacrificial participation in the national liberation causes for gaining autonomy and political freedom of our country in the times of Ottoman rule. The study highlights the kinship goals and practical results in individual areas and their overall public activity, determined by: – higher education in universities of Europe; knowledge of Greek and Latin cultural heritage, political liberal views of the XVIII and XIX century and the achievements of Western “natural sciences”; the availability of personal cognitive and creative potential to become agents of change in the Bulgarian spiritual and social life – in unison with Renaissance European ideas of time by: radical reforms in Bulgarian schools and educational science (textbooks, organization and methods of the learning process) as well as building the foundations of health care (and Dr. G. Mirkovich laid the foundations of municipal management and finance); willingness to work hard, to sacrifice their health, money and life for public causes for independent ecclesiastical and national self-determination and cultural prosperity of the Bulgarians; the brilliance of scientific perspicacity and opportunities for “theoretical systematization” shown in the efforts to write and publish research works in Bulgarian and the main European languages, that presented their contribution to the scientific life by their will and dedication to the work of the scientist-researcher. The analysis of these areas justified in this work the thesis for their brightest track as prominent builders of “origins” in Bulgarian Revival and encyclopedists, who created independent and original research systems, concepts and intertwined their tracks in the spiritual revival of the Fatherland and the science of Europe from the middle XIX century.
Dr. Ivanka Deneva
Bulgarian Academy of Sciences and Arts
ИЗПОЛЗВАНЕ НА ИНТЕРАКТИВНИ ТЕХНИКИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК В I – IV КЛАС
Искра Добрева
Основно училище „Иван Вазов“ – гр. Силистра
Absract. Проблемът с липсата на концентрация, неустойчивото внимание и демотивирането у съвременното поколение все повече се задълбочава. Статията представя апробирани интерактивни техники в обучението по български език в I – IV клас, чрез които се провокира интересът на малките ученици и се разнообразява урочната дейност. Очакването е да се очертаят перспективи за повишаване качеството на обучението по български език в начален етап.
Keywords: approbated interactive techniques; teaching Bulgarian language; provoke pupil`s interest
USING THE INTERACTIVE TECHNIQUES IN TEACHING IN 1ST TO 4TH GRADE
Abstract. The problem with the lack of concentration, the inability to keep attention and demotivation in nowadays children is growing even more these days.
The article presents approbated interactive techniques in teaching Bulgarian language in 1st to 4th grade. These techniques help to provoke pupil`s interest and also help to interleave the lessons. Our expectation is to show the opportunities which will exceed the quality of teaching Bulgarian language in the elementary stage.
Мs. Iskra Dobreva
Primary School “Ivan Vazov”
ИЗПОЛЗВАНЕ НА СТРАТЕГИИ ЗА РАЗВИТИЕ НА КРИТИЧЕСКОТО МИСЛЕНЕ ЧРЕЗ ЧЕТЕНЕ И ПИСАНЕ В ЧАСОВЕТЕ ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК, ЛИТЕРАТУРА И РАЗВИТИЕ НА КОМУНИКАТИВНО-РЕЧЕВИТЕ УМЕНИЯ В НАЧАЛЕН ЕТАП
Мариета Нанчева
Основно училище „Иван Вазов“ – гр. Силистра
Absract. В статията са разгледани възможностите за прилагане на Стратегиите за развитие на критическо мислене чрез четене и писане в часовете по литература, български език и за формиране на комуникативно-речеви умения в начален етап. Описано е използването на интерактивни техники и методи по тристепенния модел Събуждане на интереса, Осъзнаване на смисъла, Рефлексия. Аргументирана е необходимостта от прилагането им поради позитивната нагласа към ученето, която пораждат.
Keywords: developing strategies; critical thinking through reading and writing; three staged model; interactive techniques and methods
STRATEGIES TO DEVELOP CRITICAL THINKING THROUGH READING AND WRITING IN LESSONS ON BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE, AND DEVELOPMENT OF COMMUNICATIVE SKILLS AT PRIMARY SCHOOL AGE
Abstract. The article discusses the possibilities to implement strategies for development of critical thinking through reading and writing in Literature and
Bulgarian language classes and for the formation of communicative skills at primary school age. It describes the use of interactive techniques and methods according to the three-step model: Waking of Interest, Awareness of Meaning, Reflection. The need to apply them is well-grounded because they will give rise to positive attitude towards learning.
Мs. Marieta Nancheva
Primary school “Ivan Vazov“
ПСИХОЛОГ – СПЕЦИАЛИСТ ПО ТРЕНИНГИТЕ
(Д-р на педагогическите науки проф. Стойко Иванов навърши 60 години)
PSYCHOlOGIST – TRAINING SPECIAlIST
(Prof. Stoyko Ivanov, PhD in Pedagogical Sciences, turned 60)
Prof. Dr. Luben Dessev