INNOVATIVE EDUCATIONAL TECHNOLOGY FOR PERSONAL DEVELOPMENT THROUGH ART CREATIVE ACTIVITIES
/ ИНОВАТИВНИ ПЕДАГОГИЧЕСКИ ТЕХНОЛОГИИ ЗА ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ ЧРЕЗ ХУДОЖЕСТВЕНОТВОРЧЕСКИ ДЕЙНОСТИ
Ефективните взаимодействия между родители и учители като фактор за позитивното личностно развитие на съвременното дете
[Effective Interaction between Parents and Techers as a Factor for Positive Personal Development of Modern Child]
/ Гергана Славчева / Gergana Slavcheva – стр. 151
Log in to read the full text
Театралновъзпитателни акценти при прилагането на театралноинтерпретаторските дейности в методическата практика
[Theatrical Education Highlights in the Use of Theatrical Interpretation Activities in a Methodological Practice]
/ Маргарита Александрова / Margarita Aleksandrova – стр. 160
Log in to read the full text
Апликатурните принципи и тяхното приложение при обучението по акордеон
[Fingering Principles and their Application in Accordion Education]
/ Диана Станчева / Diana Stancheva – стр. 173
Log in to read the full text
Педагогическа система за изграждане на начални нотночетивни умения
[Pedagogical System for Creating Initial Skills in Reading Music Notes]
/ Илиана Червенакова / Iliana Chervenakova – стр. 182
Log in to read the full text
Интеграция между формиране на математически представи и музикално възпитание в детската градина
[The Integration between Mathematical Activities and Musical Education in Kindergarten]
/ Даниела Гирджева-Валачева, Мария Калоферова / Daniela Girdzheva-Valacheva, Maria Kaloferova – стр. 200
Log in to read the full text
Проблеми и перспективи в развитието на художественото образование у нас през погледа на детския и началния учител
[Problems and Prospects of Development of Art Education through the Eyes of Children and Primary School Teacher]
/ Теодора Власева, Даниела Гирджева-Валачева, мария Калоферова, Найден младенов, Илияна Шотлекова / Teodora Vlaseva, Daniela Girdzheva-Valacheva, Mariya Kaloferova, Nayden Mladenov, Iliyana Shotlekova – стр. 207
Log in to read the full text
Исторически опит и съвременни практики в преподаването на литература. Поглед към историята на изразителното четене в българското училище
[Past Experiences and Present Practices in Teaching Literature. The History of Expressive Reading in Bulgarian Schools]
/ Ивана Петкова / Ivana Petkova – стр. 230
Log in to read the full text
RESEARCH INSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Електронно портфолио за педагогическата практика на бинарните специалности (биология и английски език)
[E-Portfolio for Teaching Practice of Binary Specialities (Biology and English)]
/ Анелия Кременска / Anellya Kremenska – стр. 244
Log in to read the full text
FOREIGN STUDIES / ЧУЖДЕСТРАННИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Оптимизиране на процес за професионална подготовка на педагози за начално образование в Казахстан и в България
[Optimization of the Process of Teachers’ Training in Primary Education in Kazakhstan and Bulgaria]
/ Райфа Дюсембинова, Сауле Жакипбекова / Rife Dyusenbinova, Saule Zhakipbekova – стр. 268
Log in to read the full text
ЕФЕКТИВНИТЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ МЕЖДУ РОДИТЕЛИ И УЧИТЕЛИ КАТО ФАКТОР ЗА ПОЗИТИВНОТО ЛИЧНОСТНО РАЗВИТИЕ НА СЪВРЕМЕННОТО ДЕТЕ
Гергана Славчева
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Pезюме. Статията представя идеи за изграждането на ефективни взаимодействия между родителите и учителите по време на провежданите по график родителско-учителски срещи. Акцентите са поставени върху разкриването на възможностите на метода транзакционен анализ за изграждането на ефективно сътрудничество между родителите и учителите.
Keywords: interaction, family, school
EFFECTIVE INTERACTION BETWEEN PARENTS AND TECHERS AS A FACTOR FOR POSITIVE PERSONAL DEVELOPMENT OF MODERN CHILD
Abstract. The article presents ideas for building effective interaction between parents and teachers made during the scheduled parent-teacher meetings. The accents are placed on opening up the possibilities of transactional analysis method to build effective cooperation between parents and teachers.
Dr. Gergana Slavcheva, Assist. Prof.
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
ТЕАТРАЛНОВЪЗПИТАТЕЛНИ АКЦЕНТИ ПРИ ПРИЛАГАНЕТО НА ТЕАТРАЛНОИНТЕРПРЕТАТОРСКИТЕ ДЕЙНОСТИ В МЕТОДИЧЕСКАТА ПРАКТИКА
Mаргарита Александрова
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Absract. Статията е част от монографично изследване, посветено на методическите аспекти на театралните дейности с децата и учениците. Разглеждат се проблемите на театралноинтерпретаторските дейности, прилагани широко в методическата практика с децата в предучилищна и с учениците в начална училищна възраст.
Авторът обосновава виждането, че при прилагането им в литературнообразователния дискурс трябва да бъде запазена театралната специфика на
тези дейности. Театралновъзпитателните аспекти са особено важни за запознаването на децата с театралното изкуство. Конкретизират се базисните постановки, които задължително трябва да присъстват в методическата практика: верни теоретични театрални концепции и спазване на основни творчески принципи, утвърдени в методологията на театралната творческа дейност. Конкретизират се насоките за развиване личността на детето чрез театралните дейности. Представена е концепция за методическа стратегия за работа с детето изпълнител: основни компоненти на актьорския тренинг.
Keywords: theatrical education, theatrical interpretation activities, methodology
of theatrical interpretation activities with children, dramatization; game
dramatization
THEATRICAL EDUCATION HIGHLIGHTS IN THE USE OF THEATRICAL INTERPRETATION ACTIVITIES IN A METHODOLOGICAL PRACTICE
Abstract. This article is a part of a monographic research, dedicated to the methodological aspects of theatrical activities with children and students. In it are
discussed the problems related to the theatrical interpretation activities widely used in the methodological practice with children in preschool and students in primary school age. The author substantiates the theory that when performing these activities in the literature teaching discourse, their theatrical specifics should be preserved. Theatrical education aspects are extremely important in order to make children familiar with the theatrical art. Here are specified the basic settings which must be present in the methodical practice: correct theoretic theatrical concepts and observation of basic creative principles established in the methodology of the theatrical creative activity. Guidelines are specified for the development of a child’s personality through theater activities. A concept for a methodological strategy for work with the child performer is presented: basic components of actor’s training.
Dr. Margarita Aleksandrova
Faculty of Pedagogy
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
АПЛИКАТУРНИТЕ ПРИНЦИПИ И ТЯХНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ ПРИ ОБУЧЕНИЕТО ПО АККОРДЕОН
Диана Станчева
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Pезюме. Представени са основни принципи за подбора на апликатура при изпълнението на музикални произведения на акордеон. Поставен е акцент върху преимуществата на апликатурата „Лист – Бузони“, която е напълно пренебрегната до момента в българската акордеонна методика – отсъства от нотните издания, не е застъпена в учебните пособия, убягва от вниманието в теоретичните методически трудове и не се прилага в изпълнителската практика у нас. Разгледани са накратко някои от по-важните фактори, които влияят върху апликатурата, специфични апликатурни особености при изпълнение на едногласна и многогласна фактура, както и особености, свързани с различията в конструкцията на десния и левия мануал при акордеона. Представените
накратко принципи и технологични указания са извлечени от теоретичния и
практически педагогически и изпълнителски опит – както чужд, така и личен.
Keywords: fingering, accordion, performing art, accordion methodology
FINGERING PRINCIPLES AND THEIR APPLICATION IN ACCORDION EDUCATION
Abstract. The main principles for the selection of fingering when performing music accordion pieces are presented. An emphasis is placed on the advantages of fingering “Liszt – Busoni”, which is up to now completely neglected in Bulgarian accordion methodology – it is absent from the printed music, it is not included in the training manuals, it is not the focus of attention in the theoretical methodological works and is not applied in the practice of performance in our country. Some of the most important factors that affect fingering, the fingering specific features in the performance of monophonic and polyphonic texture, as well as characteristics associated with differences in the structure of the right and left manual on accordion are covered in short. The briefly presented principles
and technological guidelines are derived from the theoretical and practical teaching and performing experience – both personal and that of others.
Dr. Diana Stancheva, Assist. Prof.
Plovdiv University “Paisiy Hilendarski”
ПЕДАГОГИЧЕСКА СИСТЕМА ЗА ИЗГРАЖДАНЕ НА НАЧАЛНИ НОТНОЧЕТИВНИ УМЕНИЯ
Илиана Червенакова
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Pезюме. Лоша практика от миналото е превръщането на нотната грамотност и техническото овладяване на инструмента в самоцел в музикалнопедагогическата дейност на учителите, като на заден план остава музикалнослуховото развитие на децата и емоционалното преживяване на музикалното произведение. По този начин много даровити деца се отклоняват от музиката и овладяването на музикален инструмент.
Позовавайки се на учебната програма по музикален инструмент и солфеж на деца от подготвителна група, аз насочвам своята педагогическа дейност към осъществяване на поставената ми изследователска цел: музикалнослуховото възпитание – първа крачка към нотното ограмотяване. Това осъществявам чрез организиране на следните конкретни действия и подходи, представени в тяхната последователност. Всички понятия и термини в музиката се овладяват посредством играта и използването на игрови подходи. Въвеждането на нотната грамотност по този начин открива възможността за записване на познати за децата песни по ноти, а по-късно и четенето на непознат нотен текст. Постигнатите резултати показват качествен положителен скок в компетентностите на всички обучаеми деца и професионална удовлетвореност от страна на преподавателите.
Keywords: musical pedagogy, musical and hearing education, musical literacy
PEDAGOGICAL SYSTEM FOR CREATING INITIAL SKILLS IN READING MUSIC NOTES
Abstract. Imperfect practice from the past is making the music notes literacy and the technical mastering of the instrument into an end in itself in the musical and pedagogical work of teachers, while the musical and hearing development of the children, and the emotional experience of the musical piece of art remains in the background. In this way many talented children are diverted from music and from mastering a musical instrument. Based on the curriculum of musical instrument and solfeggio for the children from the preparatory group I focus my pedagogical work on the implementation of my goal as an explorer, i.e. the musical and hearing education being the first step of musical literacy. This I achieve through organizing the following specific activities and approaches, presented in their sequence. All concepts and terms in music are learned through games and the implementation of game approaches. The introduction of the musical literacy thus opens the opportunity to write the notes of songs known by the children, while later on reading of unknown note text. The achieved results demonstrate a quality positive leap in the competence of all children included in this education, as well as professional satisfaction in the teachers.
Dr. Iliana Chervenakova, Assist. Prof.
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
ИНТЕГРАЦИЯ МЕЖДУ ФОРМИРАНЕ НА МАТЕМАТИЧЕСКИ ПРЕДСТАВИ И МУЗИКАЛНО ВЪЗПИТАНИЕ В ДЕТСКАТА ГРАДИНА
Даниела Гирджева-Валачева
Mария Калоферова
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Absract. Разглеждаме отделните междупредметни връзки в образователната работа в детската градина. Интеграцията между математиката и другите образователни направления не е само приложение на математическите знания. Основно внимание обръщаме на връзката между математика и музика. Анализират се възможностите за по-пълна интеграция между тези две образователни направления.
Keywords: mathematical activity, music, kindergarten Innovative Educational Technology for Personal Development through Art Creative Activities
THE INTEGRATION BETWEEN MATHEMATICAL ACTIVITIES AND MUSICAL EDUCATION IN KINDERGARTEN
Abstract. The article seeks for the essence of Interdisciplinary relations in education. The integration between math and the rest of the studied disciplines is not only an application of math’s knowledge. We take notice on the relationship between mathematical activities and music, as well as we analyze the possibilities of
a complete integration between those two educational activities during pedagogical interaction in kindergarten.
Mrs. Daniela Girdzheva-Valacheva, Assist. Prof.
Mrs. Maria Kaloferova, PhD student
Faculty of Pedagogy
Plovdiv University “Paisii Hilendarski”
ПРОБЛЕМИ И ПЕРСПЕКТИВИ В РАЗВИТИЕТО НА ХУДОЖЕСТВЕНОТО ОБРАЗОВАНИЕ У НАС ПРЕЗ ПОГЛЕДА НА ДЕТСКИЯ И НАЧАЛНИЯ УЧИТЕЛ
Теодора Власева, Даниела Гирджева-Валачева,
Mария Калоферова, Найден Mладенов,
Илияна Шотлекова
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Pезюме. В статията се представят резултати от изследване на учителски нагласи, компетентности и практики в областта на художественото образование, чрез които реално функционира обучението по изкуствата в българското училище и в българското общество и които представляват ключов ресурс за трансформиране на неговия модел. Чрез анкетно проучване се установява как учителят вижда приоритетите, проблемите и перспективите в развитието на художественото образование. На тази основа се анализира състоянието му и се извеждат стратегии и мерки за неговото оптимизиране.
Keywords: goals and approaches of art education, competencies and practices of childhood and elementary teachers, strategic development of arts education
PROBLEMS AND PROSPECTS OF DEVELOPMENT OF ART EDUCATION THROUGH THE EYES OF CHILDREN AND PRIMARY SCHOOL TEACHER
Abstract. The paper presented results of a study of teachers’ attitudes, competencies and practices in arts education through which real works of art education in the Bulgarian school in Bulgarian society and are a key resource to transform its model. Through the survey establishes how the teacher sees the priorities, problems and prospects in the development of arts education. On this basis, analyze the status and output strategies and measures to optimize.
Mrs. Teodora Vlaseva, Assist. Prof.
Mrs. Daniela Girdzheva-Valacheva, Assist. Prof.
Ms. Mariya Kaloferova
Mr. Nayden Mladenov
Ms. Iliyana Shotlekova
Plovdiv University „Paisii Hiledarski“
ИСТОРИЧЕСКИ ОПИТ И СЪВРЕМЕННИ ПРАКТИКИ В ПРЕПОДАВАНЕТО НА ЛИТЕРАТУРА. ПОГЛЕД КЪМ ИСТОРИЯТА НА ИЗРАЗИТЕЛНОТО ЧЕТЕНЕ В БЪЛГАРСКОТО УЧИЛИЩЕ
Ивана Петкова
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Pезюме. Текстът представлява кратък критически прочит на книгата на Никола Станев „Изразително четене“ – първото у нас теоретическо съчинение по художествено слово. Позовавайки се на един далечен опит и като изважда от забравата една класическа естетическа практика, авторът на настоящия текст се стреми да насочи вниманието към една с десетилетия пропускана възможност за изучаване на художествения текст в училище – целенасочените занимания с художествено слово, разбирано като художественотворческа дейност, която реализира практическия, а не металитературния дискурс в образованието по литература. Анализът на Станевото съчинение е фокусиран върху образователния потенциал на изразителното четене и върху неговата естетическа същност.
Кeywords: expressive reading, teaching literature, literary text, interactive methods
PAST EXPERIENCES AND PRESENT PRACTICES IN TEACHING LITERATURE. THE HISTORY OF EXPRESSIVE READING IN BULGARIAN SCHOOLS
Abstract. The present article is a short review of Nicola Stanev’s book “Expressive Reading”, which is the first theoretical essay on reciting literature. Referring to past experiences and reviving this classical aesthetic practice, the author of the article highlights the opportunity to study literary texts at school through focused interactions with the texts, a kind of enacting, which discloses the practical rather than the metaliterary discourse in teaching literature. This opportunity, unfortunately, has been missed at schools the last decades. The analysis of Stanev’s work focuses on the educational potential of expressive
reading and its aesthetic character.
Mrs. Ivana Petkova, Assist. Prof.
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
ЕЛЕКТРОННО ПОРТФОЛИО ЗА ПЕДАГОГИЧЕСКАТА ПРАКТИК НА БИНАРНИТЕ СПЕЦИАЛНОСТ (БИОЛОГИЯ И АНГЛИЙСКИ ЕЗИК)
Анелия Кременска
Sofia University
Pезюме. Основен елемент на обучението за придобиване на педагогическа правоспособност е педагогическата практика, която се документира с педагогическото портфолио. Настоящата статия предлага възможни решения за създаването на електронна версия на портфолиото за бинарната специалност „Биология и английски език“ на Софийския университет. Целта е да се оптимизира извънаудиторната работа на бъдещите учители в съответствие с изискванията на Националната и Европейската квалификационна рамка, като се отразява спецификата на обучението на учители
по чужд език според утвърдени международни изисквания в областта. В допълнение се осигуряват своевременна и ефективна подкрепа и обратна връзка от страна на университетските преподаватели и наставниците чрез използването на Системата за електронно обучение на Софийския университет. Фокусът е върху педагогическата практика по английски език, като предложените технически решения надграждат елементите на портфолиото от такива на твърд носител в мултимедийни мултимодални и достъпни отвсякъде и по всяко време.
Keywords: teacher portfolio, dual teacher training, teaching Biology and English
E-PORTFOLIO FOR TEACHING PRACTICE OF BINARY SPECIALITIES (BIOLOGY AND ENGLISH)
Abstract. Teaching practice, an essential component of teacher training, is recorded in a pedagogical portfolio. This article suggests possible solutions for electronic presentation of the portfolio for initial teacher training in the binary specialty of Sofia University “St. Kliment Ohridski”. The aim is to optimize the out-of-university training, in accordance with the National and European Qualification Frameworks, and taking into consideration the requirements and specifics of training foreign language teachers. In addition, opportunities for timely and effective support and feedback by the mentors and university lecturers are proposed, based on the Sofia University E-Learning System. The focus is on the pedagogical training in Teaching English as a Foreign Language, based on adequate use of technology to provide multimedia, multimodal and accessible portfolio.
Dr. Anellya Kremenska
Department of Biology Education
Sofia University
ОПТИМИЗИРАНЕ НА ПРОЦЕС ЗА ПРОФЕСИОНАЛНА ПОДГОТОВКА НА ПЕДАГОЗИ ЗА НАЧАЛНО ОБРАЗОВАНИЕ В КАЗАХСТАН И В БЪЛГАРИЯ
Pайфа Дюсембинова
Сауле Жакипбекова
Жетисуски държавен университет „И. Жансугуров“
Pезюме. Целта на тази статия е да представи анализ на някои аспекти на системата на висшето образование в Република Казахстан и в Република България, на програмата за професионална подготовка на педагози за началното образование, да разгледа професионалните компетенции и ефективността от внедряването на кредитната технология на обучението. Заедно с това са определени съществуващите проблеми в подготовката на бъдещите начални учители за работа с деца с ограничени възможности.
Keywords: inclusive (integrated) education, teacher of primary education, higher education, competence, professional training, children with disabilities
OPTIMIZATION OF THE PROCESS OF TEACHERS’ TRAINING IN PRIMARY EDUCATION IN KAZAKHSTAN AND BULGARIA
Abstract. The purpose of this article is to analyze some aspects of the system of higher education in the Republic of Kazakhstan and Bulgaria, the professional training programs for teachers in primary education, to consider the professional competence and efficiency of the credit technology incorporation in education. At the same time the existing problems of training future elementary school teachers in working with children with disabilities are identified.
Prof. Dr. Rife Dyusenbinova
Mrs. Saule zhakipbekova, PhD student
Faculty of Education and Psychologies
Zhetysu State University Named after I. Zhansugurov