"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 45, 07 – 13.11.2024 г.

Нужна е образователна реформа за всеки регион

В някои области на България учениците трябва да имат допълнителни часове по математика, а в други – по дигитални умения

Диляна Кочева от Диляна Кочева
11-11-2024
in Брой 45, 07 – 13.11.2024 г.
A A
Акад. Николай Денков, Деница Сачева и Михаил Ненов – зам.-кмет на община Бургас, (от ляво надясно) по време на дискусият. Снимка Авторът

„Много често смесваме мерките „достъп до образование“ с „качество на образованието“. В България има сериозен проблем с политиките за повишаване качеството на образователния процес“.

Това коментира бившият министър-председател и ексминистър на образованието и науката акад. Николай Денков по време на петата национална конференция „Бизнесът и регионите. Най-ценният капитал“ в София.

Според него

най-големият проблем в образованието е, че всичко се разглежда и променя на парче.

„Когато успеем да работим заедно, се получават смислени политики. Но за съжаление, невинаги успяваме да влезем в диалог“, обясни той.

Акад. Денков припомни, че за разлика от много други държави по света, в България децата учат по-малко, заради голямата лятна ваканция и тръгват на училище с година по-късно от своите връстници в чужбина.

Освен това в някои региони на България, където преобладаващото население е с майчин езикq различен от българския, съществува голям проблем с това, че малчуганите не посещават редовно детска градина.

„Част от децата в тези региони, които не ходят на детска градина, напълно разбираемо в I клас не знаят български език. В този случай говорим за напълно различна нужда от образование в I клас в сравнение с децата, които са посещавали градина в другите градове“, обясни той.

Друг ключов проблем за него е преходът на децата от IV към V клас. По думите на акад. Денковq част от решенията на проблемите включват промени в изпитите, учебниците и учебните програми.

„Нужна е образователна реформа за всеки регион, а не една и съща за всички“, категорична е изпълнителният директор на Института за пазарна икономика Светла Костадинова. Тя уточни, че

в някои училища има нужда от допълнителни часове по математика, а в други – по български език или дигитални умения.

На конференцията Светла Костадинова представи доклада „Образование и регионално развитие – общи щрихи|. В него икономистът показа пряката връзка между нивото на образованост на населението по места и степента на икономическото развитие на регионите.

В доклада се посочва, че образователната структура на местното население може да бъде както катализатор, така и спирачка за икономическото развитие. Съгласно обобщените данни съществува голямо неравенство в постиженията на учениците на общинско ниво, като се формират „клъстери от общини“ със слаби резултати в училище в Северозападна, Югоизточна и Североизточната част на България.

Костадинова представи и информация, според която има цели райони на страната, където населението с основно или по-ниско образование е над 50 процента. Точно в тези региони 148 училища са със среден резултат под среден 3.

„Защо няма механизъм, с който да се санкционират директори на училища, които години наред показват лоши резултати“, реторично попита тя.

Костадинова обърна внимание и върху спадащия интерес от страна на децата към изучаване на математика.  „А математиката е от фундаментално значение за технологичното и цифрово развитие на страната ни“, посочи тя.

„Универсални решения в образованието не съществуват. Няма смисъл да се търсят такива. Колкото повече образованието е свързано с възможност за намиране на работа след завършване на училище, толкова по-добре“, заяви, от своя страна, бившият министър на труда и социалната политика и бивш зам.-министър на образованието и науката Деница Сачева.

Тя е категорична, че е нужна

децентрализация при решенията в образователната система,

които да отчитат характеристиките и нуждите на отделните региони и населени места, на отделните деца и съществуващите културни модели.

Сачева посочи още, че образованието е абсолютен приоритет за всички политически сили и отдавна е поставено в центъра на дневния ред. „Връзката между образованието, качеството ни на живот и на демокрацията в страната е осъзната от всички партии“, допълни още Сачева.

„Човешкият капитал не трябва да се съхранява, а да се умножава“, отбеляза Михаил Ненов – настоящ зам.-кмет на Община Бургас и бивш директор на ОУ „Александър Георгиев-Коджакафалията“ в Бургас.

Той посочи, че независимо от отчитаните дефицити в образователната система на България трябва да се изтъкват и добрите практики, които съществуват в сферата. Примерът, който представи, е забележителния успех на СУ „Св. Климент Охридски“ в бургаския кв. „Рудник“, който се определя като сегрегиран.

„Моделът му е уникален с решението на директора преди няколко години да включи учебното заведение в програмата за обучение на възрастни“, обясни той.

Така обхватът на учениците се е увеличил бързо, използвани са и методи за сугестивно изучаване на български, за да могат децата да наваксат незнанието на езика. В гимназиалния етап момчетата се включили в дейности по автобояджийство, а момичетата – в администрация. Всяка година директорът организирал съвместен лагер с филхармонията на Пекин, децата се учели да свирят и да правят съвместен концерт. Зам.-кметът посочи, че сравнение на УНИЦЕФ на двата сегрегирани бургаски квартала – „Рудник“ и „Победа“, показва разлики в пъти по заетост, хигиена, образование и благосъстояние в полза на първия. „Едно мъничко училище променя цял квартал“, заключи Ненов.

Your Image Description

Свързани статии:

Министър Галин Цоков връчи договорите на първите 15 училища, в които ще бъдат изградени нови STEM центрове Премиерът Николай Денков: Кадрите са изключително важни, за да развиваме ядрената енергетика Висши училища и изследователски институти искат научна програма „Море“ В Министерския съвет: 2,5 млн.лв. за таланти и съвременни кабинети

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags акад. Николай ДенковДеница СачеваДенятЕкспертконференцияМихаил НеновобразованиеСветла Костадинова

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Деребейте от сарайте

Next article

Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI

Next article

Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI

Учене от съвместния опит

Учене от съвместния опит

Зам.-министър Наталия Митева откри X национални дни за учене през целия живот

Зам.-министър Наталия Митева откри X национални дни за учене през целия живот

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"