"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Strategies for Policy in Science and Education Съдържание на сп. “Стратегии на образователната и научната политика” 2024 г.

Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5s/2024, година XXXII

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
28-10-2024
in Съдържание на сп. “Стратегии на образователната и научната политика” 2024 г.
A A

Концептуална рамка за използване на изкуствения интелект във вис­шето образование

Акад. д.н. Христо Белоев,
проф. д.н. Валентина Войноховска,
проф. д-р Ангел Смрикаров
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-1-con

Absract. С нарастващата интеграция на изкуствения интелект (ИИ) във всички аспекти на живота, той има потенциал да се справи с някои от най-големите предизвикателства в съвременното образование…

SEE MORE

 

 

 

 

Изкуственият интелект в бизнеса – финансови, икономически и маркетингови аспекти

Проф. д-р Андрей Захариев, доц. д-р Драгомир Илиев
D.A. Tsenov Academy of Economics
Гл. ас. д-р Даниела Илиева
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-2-art

Absract. Първата четвърт на XXI век отбелязва глобален инженерен напредък, който надминава и най-смелите прогнози на изследователите футуристи…

SEE MORE

 

 

 

Изкуственият интелект в научните изследвания

Доц. д-р Алдениз Рашидов
Technical University of Gabrovo, Bulgaria

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-3-ald

Absract. Този доклад разглежда ролята на изкуствения интелект (ИИ) в научните изследвания (НИ), с особен акцент върху приложението му в различни аспекти на изследователския процес. ИИ е инструмент, който може значително да оптимизира етапите на научния процес…

SEE MORE

 

 

 

 

Recent Trends and Applications of the Artificial Intelligence in the Education

Prof. Dr. Plamen Zahariev,
Prof. Dr. Georgi Hristov, Prof. Dr. Ivan Beloev
University of Ruse “Angel Kanchev”

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-4-rec

Abstract. In the recent years, the use of artificial intelligence in the education domain has experienced a significant growth. The main reasons for this are the numerous innovative solutions, products and services, which are used not only in the educational processes, but also in the corresponding to them administrative activities…

SEE MORE

 

 

 

Comparative Analysis of Utilizing Popular Intelligent Computer Systems in Education

Dr. Galina Ivanova, Assoc. Prof.
Dr. Aleksandar Ivanov, Assoc. Prof.
“Angel Kanchev” University of Ruse

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-5-com

Abstract. Intelligent computer systems have indeed experienced rapid development in recent years. The penetration of artificial intelligence in almost all spheres will certainly change some professions….

SEE MORE

 

 

 

Conceptual Model of Training in Remote Virtual Supervision in Social Work

Dr. Silviya Beloeva, Assist. Prof.
Dr. Nataliya Venelinova, Assist. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-6-con

Abstract. The article aims to present a conceptual model of training in remote virtual supervision in social work. This model corresponds to the current trends of digital transformation and has high potential for application in higher education and training specialists in social activities…

SEE MORE

 

 

 

 

Изследване приложимостта на блокови вериги от първо ниво (L1) в система за електронно обучение

Андриан Минчев, проф. Ваня Стойкова, гл. ас. д-р Галя Шивачева
Trakia University -Stara Zagora
Доц д-р Анелия Иванова
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-7-res

Absract. В статията е представено изследване на приложимостта на блокчейн технологията в система за електронно обучение…

SEE MORE

 

 

 

Предизвикателства при промяна на платформи за дистанционно обучение

Доц. д-р Антон Недялков,
проф. д.н. Милена Кирова,
гл. ас. д-р Мирослава Бонева
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-8-pre

Absract. Целта на разработката е да се изследват предизвикателства, в т.ч. ключови фактори, оказващи влияние в процеса на преминаване от дългосрочно използвана платформа за асинхронно дистанционно обучение към нова с обогатена функционалност…

SEE MORE

 

 

 

Digital Discrimination Risks in the Transformation of Higher Education

Dr. Silviya Beloeva, Assist. Prof.
Dr. Nataliya Venelinova, Assist. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”

Open the full text

Abstract. Digital discrimination is a form of discrimination that occurs in a digital environment or through the application of automated solutions, often based on artificial intelligence, which creates conditions for unfair, unethical, or simply different treatment based on selected data on certain feature…

SEE MORE

 

 

 

Оценяване въздействието на традиционния и модулния модел на обучение в професионалното образование по софтуерно инженерство

Милена Дамесова, доц. Десислава Баева
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-10-ass

Absract. Традиционният подход при съвременното обучение по софтуерно инженерство често се фокусира върху теоретични знания и практически умения в контекста на дългосрочни курсове (дори с продължителност 2 учебни срока)…

SEE MORE

 

 

 

Opportunities, Challenges and Solutions for Digital Transformation of the Educational Processes through 3D Technologies

Prof. Georgi Hristov,
Prof. Plamen Zahariev,
Dr. Diyana Kinaneva, Assist. Prof.,
Georgi Georgiev, Assist. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-11-opp

Abstract. The modern 3D technologies allow the development and visualization of three-dimensional objects and environments in the digital world, as well as the physical recreation of the digital contents through various specialized systems and solutions…

SEE MORE

 

 

 

Дигиталното поколение vs. слятото, полуслятото и разделното писане

Dr. Vladislav Marinov, Assoc. Prof.
ас. Анита Тодоранова
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-12-dig

Absract. Статията представя нагласите на две групи студенти относно правописа (затворени форми, форми с дефис или отворени форми) на нови думи, чиито компоненти (един или два) са думи от английския език…

SEE MORE

 

 

 

Анализ на подходите за визуализиране на информацията чрез комбиниране на текст и изображения

Десислава Баева
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-13-ana

Absract. Визуализацията на обучението и дигиталното представяне на изучавания материал са вече неразделна част при съвременното образование…

SEE MORE

 

 

 

Opportunities and Challenges for the Education of Students with Special Educational Needs in the Digital Environment: The New Normal

Prof. Julia Doncheva, DSc.,
Dr. Galina Ivanova, Assoc. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”
Dilshod Tojievich Oblokulov
Samarkand State University named after Sharof Rashidov, Uzbekistan

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-14-opp

Abstract. The publication comments on the use of information and communication technologies for students with special educational needs…

SEE MORE

 

 

 

Изграждане на компетенции за разработване на stem обучителни ресурси у бъдещи учители по природни науки

Доц. д-р Евгения Горанова,
проф. д.н. Валентина Войноховска,
проф. д-р Ангел Смрикаров
Русенски университет „Ангел Кънчев“

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-15-ste

Absract. Статията представя подход за изграждане на компетенции за разработване на STEM ресурси у бъдещи учители от специалностите „Педагогика на обучението по физика и информатика“ и „Педагогика на обучението по математика и информатика“…

SEE MORE

 

 

 

Application of zSpace Technology in the Disciplines of the Stem Cycle

Boyana Ivanova, Assist. Prof.
Dr. Kamelia Shoilekova, Assoc. Prof.
Dr. Desislava Atanasova, Assoc. Prof.
Dr. Rumen Rusev, Assoc. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-16-app

Abstract. The innovative zSpace technology allows students to learn through holographic content and simulation experiments using Virtual and Augmented Reality (VR/AR)…

SEE MORE

 

 

 

Изследване на нетрадиционни подходи за подобряване на комуникацията със студентите от дигиталното поколение

Доц. д-р Анелия Иванова
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-17-res

Absract. Хуморът в класната стая е обект на анализ и изследвания десетилетия наред и едва ли има педагог, който би отрекъл, че добре поднесените и тематично свързани с учебния материал шеговити елементи създават позитивна и интригуваща атмосфера и допринасят за намаляване на напрежението у обучаваните и повишаване на тяхната инициативност и участие в учебния процес…

SEE MORE

 

 

 

Teachers’ Adaptation to Changes in an Increasingly Complex World through the Use of AI

Prof. Zhanat Nurbekova, Kanagat Baigusheva,
Kalima Tuenbaeva, Bakyt Nurbekov
Abai Kazakh National Pedagogical University (Kazakhstan)
Prof. Tsvetomir Vassilev
University of Ruse “Angel Kanchev”

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-18-tea

Abstract. In a rapidly changing world, the adaptation of educators to new challenges becomes critical.
Our research within the framework of the research and technical program (grant No. BR21882260, funded by the Science Committee of the Ministry of Science and Higher Education of the Republic of Kazakhstan) found that 9,890 (16.1%) of 61,426 teachers consider innovation, creativity, and critical thinking skills to be unimportant or not very important for mentoring…

SEE MORE

 

 

 

Атосекундното обучение – метафора на днешното образование

Проф. д.н. Юлия Дончева,
Денис Асенов,
проф. д-р Ангел Смрикаров
проф. д-р Цветомир Василев
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-19-ato

Absract. Атосекундното обучение, осветено през призмата на дигитализацията, олицетворява същността на иновациите в образованието, адаптирайки се към бързо променящия се дигитален свят…

SEE MORE

 

 

 

Application and Assessment of Digital Resources in the Education of Future Pedagogues

Dr. Galina Ivanova, Assoc. Prof.,
Dr. Milena Velikova, Assist. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-20-app

Abstract. The continuous advance of technologies and their implementation across all stages of education leads to the development and creation of a variety of digital resources that can be a useful part of contemporary education aiming to develop the digital competencies of the students – future pedagogues…

SEE MORE

 

 

 

 

Identifying Player Types in the Classroom for Effective Gamification

Dr. Desislava Atanasova, Assoc. Prof.,
Viliana Molnar
University of Ruse “Angel Kanchev”

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-21-ide

Abstract. Gamification is a technique used to introduce the joyful nature of play into learning in order to promote student motivation. But in each class, they are different – in temperament, interests, approach to learning. What works for some does not work for others…

SEE MORE

 

 

 

Pre-Service Teachers’ Perceptions of AI and Its Implementation in the Foreign (English) Language Classroom

Dr. Tsvetelina Harakchiyska, Assoc. Prof.,
Prof. Tsvetomir Vassilev
University of Ruse “Angel Kanchev”

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-22-pre

Abstract. The potential for using artificial intelligence (AI) systems in education (including foreign language teaching and learning) poses new demands on 21st century pre-service teachers who need to be prepared to integrate it successfully in their classrooms…

SEE MORE

 

 

 

Development and Integration of Audio and Visual Micro-Resources in the Learning Process through the Use of Artificial Intelligence Systems

Dr. Petya Stefanova, Assist. Prof.,
Dr. Assist. Elitsa Ibryamova, Assist. Prof.,
Prof. Angel Smrikarov,
Dr. Galina Ivanova, Assoc. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-23-dev

Abstract. The paper examines the possibilities of developing and applying additional educational resources through artificial intelligence systems…

SEE MORE

 

 

 

Анализ на програмните модели за автоматизиране на когнитивни процеси

Доц. д-р Валентин Атанасов
Шуменски университет „Константин Преславски“
Доц. д-р Анелия Иванова
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-24-ana

Absract. Програмните модели за автоматизиране на когнитивните процеси, или т. нар. „изкуствен интелект“ изправят човечеството пред редица сериозни въпроси…

SEE MORE

 

 

 

Research and Application of The PDCA Cycle in Artificial Intelligence Management Systems

Dr. Tzvetelin Gueorguiev, Assist. Prof.
University of Ruse “Angel Kanchev”

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-25-cyc

Abstract. The Plan – Do – Check – Act (PDCA) cycle is the basis of the process approach applied in ISO management system standards…

SEE MORE

 

 

 

Possibilities for the Application of Artificial Intelligence Systems in the Education of Students of Pedagogical Specialties

Dr. Petya Stefanova, Assist. Prof.,
Prof. Angel Smrikarov
University of Ruse “Angel Kanchev”

https://doi.org/10.53656/str2024-5s-26-pos

Abstract. This paper is based on a study of the possibilities of using artificial intelligence systems in music education within the degree courses of “Preschool and primary education” and “Primary education and foreign languages.”…

SEE MORE

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailStrategies for Policy in Science and Education, Number 1/2024, Volume 32 Default ThumbnailStrategies for Policy in Science and Education, Number 2/2024, Volume 32 Default ThumbnailСп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 5/2024, година XXXII Default ThumbnailСп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 6s/2024, година XXXII

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Да спортуваш с Ивет Горанова

Next article

Националният музей на образованието в Габрово чества половинвековен юбилей

Next article
Националният музей на образованието в Габрово чества половинвековен юбилей

Националният музей на образованието в Габрово чества половинвековен юбилей

Военни пилоти помагат за патриотичното възпитание на деца и ученици в Балчик

Военни пилоти помагат за патриотичното възпитание на деца и ученици в Балчик

Изкуственият интелект като виртуален асистент

Изкуственият интелект като виртуален асистент

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"