EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ – p. 7
Open the full text
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Съвременни модели на обучение във висшето образование – насоки, препоръки и практики в ЕС
[Contemporary Models of Teaching and Learning in Higher Education – Guidelines, Recommendations and Practices in the EU]
/ Ваня Грашкина-Минчева / Vanya Grashkina-Mincheva – стр. 8
Open the full text
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Приложение на мотивиращ дидактически модел в обучението по „Инженерна графика“
[Application of a Motivational Didactical Model in Engineering Training]
/ Евдокия Петкова / Evdokiya Petkova – стр. 19
Open the full text
LIFELONG LEARNING / УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ
Приобщаващото образование – нормативни аспекти и казуси от практиката
[Inclusive Education – Legal Aspects and Case Studies]
/ Йосиф Нунев, Борислава Недялкова / Yosif Nunev, Borislava Nedyalkova – стр. 36
Open the full text
IN MEMORIAM – стр. 54
Open the full text
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
В настоящия брой представяме: Професионална държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Мястото и ролята на гимназия ,,Димитър Хадживасилев“ за утвърждаване на възрожденските ценности
[The Place and the Role of “Dimitar Hadjivasilev” High School for Keeping the Revivalist Values]
/ Альоша Кушлов / Alyosha Kushlov – стр. 57
Open the full text
Ефория „Д. Хадживасилев“ – пример на будители чрез дарителство
[Ephoria “D. Hadjivasilev” – an Example of Revival through Donations]
/ Иван Димитров / Ivan Dimitrov – стр. 62
Open the full text
Търговската гимназия – успешен старт в кариерата
[The Trade and Economics School as a Successful Career Start]
/ Юлия Величкова / Julia Velichkova – стр. 66
Open the full text
Обучението като възможност
[The Education as an Opportunity]
/ Диана Илиева-Атанасова / Diana Ilieva-Atanasova – стр. 71
Open the full text
В настоящия брой представяме: Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян
Към родителите
[To the Parents]
/ Диана Димитрова / Diana Dimitrova – стр. 79
Open the full text
Модел на оценяване при осъществяване на неформална образователна дейност
[Model of Evaluation During Implementation of Non-formal Education]
/ Диана Димитрова, Шинка Чаушева / Diana Dimitrova, Shinka Chausheva – стр. 85
Open the full text
Детска екоакадемия
[Child Eco Academy]
/ Диана Димитрова / Diana Dimitrova – стр. 94
Open the full text
Един обикновен ден в училище
[An Ordinary Day at School]
/ Диана Димитрова, Светлана Бозова, Кина Невенова / Diana Dimitrova, Svetlana Bozova, Kina Nevenova – стр. 99
Open the full text
Древни обреди и съвременни публични практики
[Ancient Rituals and Modern Public Practices]
/ Диана Димитрова, Мариана Чаушева, Силвия Кейванова / Diana Dimitrova, Mariana Chaysheva, Silvia Keivanova – стр. 104
Open the full text
Съхрани българското
[To Preserve the Bulgarian Spirit]
/ Мариана Чаушева / Mariana Chausheva – стр. 109
Open the full text
Анекдоти от училищния живот
[Jokes from the School Life]
/ Педагогически екип / The Pedagogical Staff – стр. 112
Open the full text
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 114
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 116
СЪВРЕМЕННИ МОДЕЛИ НА ОБУЧЕНИЕ ВЪВ ВИСШЕТО ОБРАЗОВАНИЕ – НАСОКИ, ПРЕПОРЪКИ И ПРАКТИКИ В ЕС
Ваня Грашкина-Минчева
Национален център за информация и документация
Absract. Работната група на високо равнище за модернизация на висшето образование отделя специално внимание и изследва проблемите за качеството на обучението и новите модели на преподаване и учене, отчитайки изоставането на европейските страни и намалената конкурентоспособност на европейското висше образование. В статията са представени актуалните политики на ЕС, насочени към постигането на по-високо качество на обучението във висшето образование, препоръките към националните органи и висшите училища, както и по-важните насоки по отношение на съвременните методи на преподаване и учене, отразени в публикациите на Работната група на високо равнище за модернизация на висшето образование. Препоръките и насоките са илюстрирани с добри практики на ниво ЕС или от отделни държави членки, които са идентифицирани от Работната група.
Keywords: quality of higher education; new modes of teaching; new modes of learning; higher education policy
CONTEMPORARY MODELS OF TEACHING AND LEARNING IN HIGHER EDUCATION – GUIDELINES, RECOMMENDATIONS AND PRACTICES IN THE EU
Abstract. The High Level Group on Modernization of Higher Education pays special attention and explores the issues of quality of education and new models of teaching and learning, taking into account the lagging behind of European higher education institutions and the reduced competitiveness of European higher education. This paper presents current EU policies aimed at achieving better quality of learning in higher education, recommendations to national authorities and higher education institutions as well as the more important guidelines on modern teaching and learning methods reflected in the publications of the High Level Group on the Modernization of Higher Education. Recommendations and guidelines are illustrated with examples of good practices selected by the High Level Group.
Ms. Vanya Grashkina-Mincheva
CEO
National Centre for Information and Documentation
1125 Sofia, Bulgaria
ПРИЛОЖЕНИЕ НА МОТИВИРАЩ ДИДАКТИЧЕСКИ МОДЕЛ В ОБУЧЕНИЕТО ПО „ИНЖЕНЕРНА ГРАФИКА“
Евдокия Петкова
South-West University „Neofit Rilski“
Blagoevgrad, Bulgaria
Absract. Подготовката на специалисти, способни да се адаптират към живот в общество с променящи се социално-икономически условия, е един от важните проблеми на обучението на студенти във висшите учебни заведения. Проблем на съвременната педагогика е липсата на интерес у студентите да учат и да получават знания. Поради тази причина е необходимо да се открие механизъм за формиране на мотивацията на студентите, за да може целенасочено да ѝ се повлияе, при което преподавателите ще могат да управляват ефективно процеса на обучение, повишавайки интереса на студентите да изучават предмети в избраната от тях професия. С използването на педагогически и психологически механизми за мотивация университетските преподаватели ще бъдат в състояние да подобрят качеството на образователния процес и резултатите от него.
Целта на настоящото изследване е разработване и експериментиране на мотивиращ дидактически модел, включващ система от педагогически стратегии, технологии и техники и обучаващи дидактически материали с цел повишаване качеството на обучение на студентите от специалност „Педагогика на обучението по технологии и предприемачество“.
Резултатите от изследването на равнището на академичната мотивация установиха, че академичната мотивация на студентите има много добро равнище на развитие – преобладава делът на студентите със силно и умерено равнище на академична мотивация.
Получените данни показват, че степента на академична мотивация и за двете изследвани групи се е повишила в края на обучението спрямо началния момент.
Keywords: motivation; education; students; innovative approaches
APPLICATION OF A MOTIVATIONAL DIDACTICAL MODEL IN ENGINEERING TRAINING
Abstract. The purpose of the present study is to develop and experiment a motivating didactical model, including a system of pedagogical strategies, technologies and techniques, and teaching didactical materials in order to increase the quality of training of the students of the subject “Pedagogy of the Technology and Entrepreneurship Education”.
The results of the study of Academic motivation level found that the academic motivation of the students has a very good level of development – the share of students with a strong and moderate level of academic motivation predominates.
Eng. Evdokiya Petkova
South-West University “Neofit Rilski”
Blagoevgrad, Bulgaria
ПРИОБЩАВАЩОТО ОБРАЗОВАНИЕ – НОРМАТИВНИ АСПЕКТИ И КАЗУСИ ОТ ПРАКТИКАТА
Йосиф Нунев, Борислава Недялкова
Ministry of Education and Science
Abstract.. Предложеният материал, свързан с приобщаващото образование, съдържа две основни части: тълкувания на най-новите нормативни документи – Закона за предучилищното и училищното образование и Наредбата за приобщаващото образование, и описание на два действителни казуса от практиката с ученици, които са били обект на приобщаващо образование.
Keywords: inclusion; inclusive education; special educational needs; normative aspects; case studies; practice
INCLUSIVE EDUCATION – LEGAL ASPECTS AND CASE STUDIES
Abstract. The proposed material is connected with the inclusive education topic and consists of two main parts: interpretation on the most recent regulations – the Pre-school and School Education Act and the Inclusive Education Ordinance and a description of two actual case studies with students who have been subject to inclusive education.
Dr. Yosif Nunev, Assoc. Prof.
Ms. Borislava Nedyalkova
Ministry of Education and Science
Sofia, Bulgaria
МЯСТОТО И РОЛЯТА НА ГИМНАЗИЯ ,,ДИМИТЪР ХАДЖИВАСИЛЕВ“ ЗА УТВЪРЖДАВАНЕ НА ВЪЗРОЖДЕНСКИТЕ ЦЕННОСТИ
Альоша Кушлов
Професионална държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Absract. Статията разглежда дейността и мотивите на дарителите, положили усилия и средства за добруването на съвременниците си. Посочени са конкретни примери в тази насока. Разказано е как подобен жест може да доведе до трайно развитие на образователното и културното дело в общността.
Keywords: Revival; values; donator; well-being; gesture; development; community
HIGH SCHOOL FOR KEEPING THE REVIVALIST VALUES
Abstract. The article discusses the activities and motives of the donators who have made efforts and resources for the well-being of their contemporaries. Specific examples are given in this regard. It is pointed how such a gesture can lead to a lasting development of the educational and cultural life in the community.
Mr. Alyosha Kushlov
Head Teacher
“Dimitur Hadjivasilev” Vocational State Trade High School
Svishtov, Bulgaria
ЕФОРИЯ „Д. ХАДЖИВАСИЛЕВ“ – ПРИМЕР НА БУДИТЕЛИ ЧРЕЗ ДАРИТЕЛСТВО
Иван Димитров
Професионална държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Absract. Текстът разказва за развитието на идеята за учредяване на дарителски фонд, имащ за цел изграждането и финансирането на едно българско училище. Проследена е дейността на фондацията през годините.
Keywords: Dimitur Hadjivasilev; donation fund; Bulgarian school; foundation activities
EPHORIA “D. HADJIVASILEV” – AN EXAMPLE OF REVIVAL THROUGH DONATIONS
Abstract. The text tells about the development of the idea for establishing a donation fund for building and financing a Bulgarian school. The Foundation activities over the years have been traced.
Mr. Ivan Dimitrov
Head Teacher in Practical Training
“Dimitur Hadjivasilev” Vocational State Trade High School
Svishtov, Bulgaria
ТЪРГОВСКАТА ГИМНАЗИЯ – УСПЕШЕН СТАРТ В КАРИЕРАТА
Юлия Величкова
Професионална държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Absract. Текстът разглежда условията, които създава гимназията за успешна кариера на своите възпитаници. Посочени са различни елементи на обучението, които подпомагат процеса на реализация.
Keywords: successful career; opportunities; alumni; learning elements; post-learning realization
THE TRADE AND ECONOMICS SCHOOL AS A SUCCESSFUL CAREER START
Abstract. The text shows the opportunities that create the high school for a successful career for their alumni. Different learning elements, that support the post-learning realization process, are mentioned.
Ms. Julia Velichkova
Chairman of the Methodological Association of Teachers in Vocational Training in Bulgaria
Head Teacher in Practical Training
“Dimitur Hadjivasilev” Vocational State Trade High School
Svishtov, Bulgaria
Диана Илиева-Атанасова
Професионална държавна търговска гимназия „Димитър Хадживасилев“ – Свищов
Absract. Статията разглежда възможностите за обучение по различни професионални направления, като част от бъдеща успешна реализация на учениците след завършване на средно образование. Показани са акцентите, поставени при обучението с цел придобиване на необходимите компетентности.
Keywords: vocational education; profession; teaching accent; realization
THE EDUCATION AS AN OPPORTUNITY
Abstract. The article examines the opportunities for training in different vocational fields as part of a successful realization of the students after graduating. Highlights, put during the training for acquiring the necessary competencies, are shown.
Ms. Diana Ilieva-Atanasova
“Dimitur Hadjivasilev” Vocational State Trade High School
Svishtov, Bulgaria
Dr. Diana Dimitrova
Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян
Absract. Текстът показва наблюденията на майка с педагогически опит върху взаимоотношенията родител – дете. Разгледани са обичайни семейни практики и отклонения от правилното възпитание на детето.
Keywords: deviation; mother; child; behavior; pedagogical experience; upbringing
TO THE PARENTS
Abstract. The text focuses on the observations of a mother with a pedagogical experience of the parent-child relationship. Considerable family practices and deviations from the proper upbringing of the child are shown.
Ms. Diana Dimitrova
Principal
Primary School “Stoyo Shishkov”
Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria
МОДЕЛ НА ОЦЕНЯВАНЕ ПРИ ОСЪЩЕСТВЯВАНЕ НА НЕФОРМАЛНА ОБРАЗОВАТЕЛНА ДЕЙНОСТ
Диана Димитрова, Шинка Чаушева
Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян
Absract. Текстът обяснява как неформалното образование придобива все по-голямо значение и допълва и надгражда формалното, как да се оценява неформалното учене в дейностите, които управляваме като педагози.
Натрупва се полезен обем знания в интегрирани уроци, изнесени в природата обучения, детски изследователски проекти. Така във времето се създава база данни за екологичното състояние на района около училището; очертават се проблемите в околната среда; идентифицират се нуждите от конкретни действия за почистване и опазване на природата.
Keywords: holistic health; environmental problems; water; air; pollution; global warming; exhausted fumes; deforestations; evaluation; competence; criteria
MODEL OF EVALUATION DURING IMPLEMENTATION OF NON-FORMAL EDUCATION
Abstract. The text explains how non-formal education is becoming increasingly important and complements and builds the formal, how to assess non-formal learning in the activities we manage as pedagogues. A wealth of knowledge is accumulated in integrated lessons, excerpted in nature training and childrens’ research projects. Thus, in time, a database is created for the environmental status of the area around the school; environmental problems are outlined; identified are the needs for specific actions to clean and protect nature.
Ms. Diana Dimitrova
Ms. Shinka Chausheva
Primary School “Stoyo Shishkov”
Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria
Dr. Diana Dimitrova
Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян
Absract.Текстът обяснява как възниква идеята за детска екоакадемия, какви са целите, задачите и дейностите на проекта. В текста е дадена информация за времевия график и учениците, които обхваща проектът, както и неговата устойчивост.
Keywords: children eco academy; ecological culture; integrated lessons; presentation; demonstration of knowledge; water testing; soil, air; multimedia
CHILD ECO ACADEMY
Abstract. The text explains how the idea for this children academy arises, what are the objectives, tasks and activities of the project. In the text you can find information about the time schedule and the students that cover the project as well as about its sustainability.
Ms. Diana Dimitrova
Principal
Primary School “Stoyo Shishkov”
Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria
Диана Димитрова, Светлана Бозова, Кина Невенова
Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян
Absract. Текстът разглежда как протича един обикновен ден в училище за директора, учителя, възпитателя. Показана е работата им като истинско предизвикателство. Динамичното време изисква директорът да планира, организира, ръководи, контролира и оценява работата на персонала, да координира контакти между учители, ученици и институции при съвместна работа, които са ежедневие в нашето училище. Третата част на текста показва отговорностите на възпитателя за организация на активния отдих, влизане в часове, управление на документация, извънкласни дейности, консултации.
Keywords: development of education; school team; professional activity; qualification system
AN ORDINARY DAY IN SCHOOL
Abstract. The text shows a simple day in school – for the principal, the teacher, the school educator. Their work has been shown to be a real challenge. Dynamic times requires the principal to plan, organize, manage, control and evaluate the staff work, coordinate contacts between teachers, students and institutions.
The second part of the text examines an ordinary school day for the teacher. It shows the dynamics of the teacher’s working day – lessons, management of documentation, extracurricular activities, and consultations.
The third part of the text focuses on the responsibilities of the school educator – for organizing active out-of-class activities, in-class participation, document management, consultations.
Ms. Diana Dimitrova
Principal
Ms. Svetlana Bozova
Senior Teacher
Ms. Kina Nevenova
Senior School Educator
Primary School “Stoyo Shishkov”
Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria
ДРЕВНИ ОБРЕДИ И СЪВРЕМЕННИ ПУБЛИЧНИ ПРАКТИКИ
Диана Димитрова, Мариана Чаушева, Силвия Кейванова
Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян
Absract. Текстът съдържа информация за работата по проучване на публиките на културни продукти в България чрез анкетиране, идентифициране на типовете публики и най-популярните културни събития по райони; отличаване на най-популярните обредни практики в съвременността и възстановяването им в техния автентичен вид; проучване на обредните ястия, които са се консумирали по време на обредите и ритуалите в миналото и записването на рецептите им. Екипът, работещ по проекта, създаде работно ателие „Културно-образователен кооператив“. Инициативата завърши с провеждане на практическа конференция и обреден спектакъл.
Keywords: ancient rituals; modern public practices; practical conference; workshop; ritual spectacle; analysis; algorithm; presentation
ANCIENT RITUALS AND MODERN PUBLIC PRACTICES
Abstract. The text contains information about activities in studying the audiences of cultural products in Bulgaria; identifying the types of audiences and the most popular cultural events by region; distinguishing the most popular ritual practices in modern times and restoring them in their authentic form; studying the ritual dishes that were consumed during rituals in past and recording their recipes. The project team created a workshop “Cultural and Educational Cooperative”. The initiative ended with a practical conference and a ritual show.
Ms. Diana Dimitrova, Ms. Mariana Chaysheva, Ms. Silvia Keivanova
Primary School “Stoyo Shishkov”
Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria
Мариана Чаушева
Основно училище „Стою Шишков“ – с. Търън, община Смолян
Absract. Текстът запознава с дейности, свързани с гражданското образование. Клуб „Съхрани българското“ помага на младите хора да се справят с предизвикателствата на времето, да бъдат нравствено извисени, съзнателни. Богата и интересна в това отношение са извънкласната и клубната дейност, които използват различни форми на работа – групова, индивидуална, масова.
Keywords: ancient rituals; conference; workshop; ritual spectacle; analysis algorithm; presentation; authentic costume; legends; memories; original antique objects; collecting information; Bulgarian authentic folklore
TO PRESERVE THE BULGARIAN SPIRIT
Abstract. The text introduces you responsible tasks related to civic education. Club “Save the Bulgarian” helps young people to cope with the challenges of time, to be morally elevated, conscious. Rich and interesting in this respect is systemic extracurricular and club activity, which uses different forms of work – group, individual, mass.
Ms. Mariana Chausheva
Senior Teacher in History
Primary School “Stoyo Shishkov”
Village of Taran, Smolyan Municipality, Bulgaria