УЧЕНЕ ПРЕЗ ЦЕЛИЯ ЖИВОТ / LIFELONG LEARNING
Образование за устойчиво развитие – концептуализация и практически измерения
[Education for Sustainable Development – conceptualization and Practical Aspects] /
Даниела Димова / Daniela Dimova – p. 295
Аспекти на продължаващо образование на учители по природни науки
(резултати от проучване мнението на учители за интегриране на информационни
и комуникационни технологии в обучението)
[Aspects of the Continuing Education of Teachers of Science
(results of opinion surveys of teachers to integrate ICT in education)] /
Нели Димитрова / Neli Dimitrova – стр. 307
МЕТОДИКА И ОПИТ / METHODOLOGY & EXPERIENCE
Вариант на декомпозиране на общите цели до равнище учебен предмет „Конструиране на мебели“
[A Variant of Decomposition of the Overall Objectives to a Level Subject „Design of furniture“] /
Даниела Мантарова / Daniela Mantarova – стр. 315
Актуальность тестирования в процессе обучения студентов колледжа
[Importance of Testing in College Students Learning] /
Наталия Морозова / Natalia Morozova – стр. 324
Оценката на изпълнението на държавните служители – сравнителен анализ между България и Франция
[Performance Appraisal of Civil Servants – Comparative Analysis Between Bulgaria and France] /
Аделина Любомирова / Adelina Lyubomirova – стр. 334
МЕНИДЖМЪНТ В ОБРАЗОВАНИЕТО/ MANAGEMENT IN EDUCATION
Проектният мениджмънт – възможност за иновации в съвременното училище
[The Project Management – an Opportunity for InnovationS in Modern School] /
Нели Стефанова / Neli Stеfanova – стр. 354
Аспекти на проектния мениджмънт и приложението им в професионалното образование
[Aspects of Project Management and their Application in Vocational Education] /
Николай Качармазов / Nikolay Kacharmazov – стр. 363
ПРЕДСТАВЯМЕ ВИ / WE INTRODUCE TO YOU
Професионална гимназия по строителство и архитектура „Кочо Честименски“ – град Пазарджик
[Vocational High School of Electronics and Chemical Technology “Prof. Asen Zlatarov“] /
Директор – инж. Петя Иванова /Petia Ivanova – стр. 374
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 381
ОБРАЗОВАНИЕ ЗА УСТОЙЧИВО РАЗВИТИЕ – КОНЦЕПТУАЛИЗАЦИЯ И ПРАКТИЧЕСКИ ИЗМЕРЕНИЯ1)
Dr. Daniela Dimova, Assoc. Prof.
Sofia University
Резюме: Статията е обвързана с разглеждането на образователните аспекти на концепцията „Устойчиво развитие“ като нов идеен проект на човечеството за по-добро настояще и стабилно бъдеще. Образование за устойчиво развитие е новопарадигмално понятие, с което са обвързани съвременните търсения в областта на екологичното образование и възпитание. Статията разглежда в единство и взаимовръзка концептуалните основания и практическите решения по избраната проблематика. Предложените методически идеи са насочени към реализиране на проектно-базирано обучение и са приложими в широк контекст – в общообразователната подготовка, професионалното и продължаващото образование.
Keywords: Sustainable Development, Education for Sustainable Development, a new environmental paradigm, project-based learning
EDUCATION FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT – CONCEPTUALIZATION AND PRACTICAL ASPECTS
Abstract. This article was linked to the consideration of the educational aspects of the concept of “sustainable development“ as a new conceptual design of humanity for a better present and stable future. Education for Sustainable Development is the concept, which are bound art searches in the area of environmental education and upbringing. The article discusses in unity and interdependence conceptual bases and practical solutions to selected problems. The proposed methodological ideas are aimed at realizing the project-based learning and are applicable in a wider context – in general education, vocational education and continuing education.
Dr. Daniela Dimova
Department of Information and In-service Teacher Training
АСПЕКТИ НА ПРОДЪЛЖАВАЩО ОБРАЗОВАНИЕ НА УЧИТЕЛИ ПО ПРИРОДНИ НАУКИ
(резултати от проучване мнението на учители за интегриране
на информационни и комуникационни технологии в обучението)
Neli Dimitrova, Assoc. Prof.
Софийски университет „Св. Климент Охридски“, ДИУУ
Absract. Настоящата статия има за цел да представи данни и техния анализ от проучване на мнението на учители по природни науки при тяхното продължаващо образование. Акцентът на проучването е върху мястото на информационните и комуникационните технологии в обучението по природни науки и готовността на учителите да ги интегрират в учебния процес.
Keywords: continuing education, information and communication technologies, training in science
ASPECTS OF THE CONTINUING EDUCATION OF TEACHERS OF SCIENCE
(results of opinion surveys of teachers to integrate ICT in education)
Abstract. The following paper aims to present data and analysis of a opinion survey of teachers in science at their continuing education. The focus of the study is on the place of ICT in training in science and the willingness of teachers to integrate them in the learning process.
Asst. prof. Dr. Neli Dimitrova
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
ВАРИАНТ НА ДЕКОМПОЗИРАНЕ НА ОБЩИТЕ ЦЕЛИ ДО РАВНИЩЕ УЧЕБЕН ПРЕДМЕТ „КОНСТРУИРАНЕ НА МЕБЕЛИ“
Даниела Мантарова
Професионална гимназия
по горско стопанство и дървообработване „Н. Хайтов“,Варна
Absract. Статията представя вариант на декомпозиране на общите цели до равнище учебен предмет „Конструиране на мебели“. Обръща се внимание на основни нормативни документи в сферата на професионалното образование.
Keywords: education, vocational education, training purposes, constructing furniture, system of objectives, taxonomy.
A VARIANT OF DECOMPOSITION OF THE OVERALL OBJECTIVES TO A LEVEL SUBJECT «DESIGN OF FURNITURE.»
Abstract. The article presents a variant of decomposition of the overall objectives to a level subject “Design of furniture.“ Attention is drawn to the core legal documents in the vocational education.
Senior teacher Eng. Daniela Mantarova
Vocational woodworking and forestry school „N.Haitov“
АКТУАЛЬНОСТЬ ТЕСТИРОВАНИЯ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ СТУДЕНТОВ КОЛЛЕДЖА
Морозова Наталия
ГБОУ СПО Колледж архитектуры и строительства № 7
аспирант НИИРПО, г. Москва
Анотация: Предметом изучения в данной работе является тестирование как вид контроля учебно-познавательной деятельности студентов на занятиях в колледже. Данная статья рассматривает такие теоретические и методические вопросы контроля учебной деятельности студентов в колледже, как место и сущность тестирования в общей системе контроля; определение видов тестирования в практике преподавания; основные требования к тестированию.
Keywords: vocational education, testing, tests, quality control, types and forms of control.
IMPORTANCE OF TESTING IN COLLEGE STUDENTS LEARNING
Abstract. The object of study in this paper is to test as a form of control of learning and cognitive activity of students in classes in college. This article examines theoretical and methodological issues of monitoring the training of students in as the place and nature of testing in the overall control system, the defi nition of testing in the practice of teaching, the basic requirements for testing.
Morozova Natalia
College of Architecture and Construction # 7
СПЕЦИФИКА НА ДЕЛОВОТО ОБЩУВАНЕ МЕЖДУ УЧИТЕЛИ И УЧЕНИЦИ В ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ УЧИЛИЩА.
ВРЪЗКА С ПРОЯВИТЕ НА ТРЕВОЖНОСТ
Гергана Славчева
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
Absract. В статията предлагаме идеи за изработването на ефективни правила за делово общуване между учители и ученици. Позоваваме се на установените от М. Аргайл и М. Хендерсън най-важни правила за учителите и учениците, както и на данни от наше изследване за проявите на тревожност при юношите. Предлаганите идеи могат да бъдат творчески прилагани според спецификата на професионалното училище и конкретните проблеми, които е необходимо да бъдат решавани.
Keywords: business communication between teachers and students; rules of interaction
SPECIFICS OF BUSINESS COMMUNICATION BETWEEN TEACHERS AND STUDENTS IN VOCATIONAL SCHOOLS.
RELATIONSHIP WITH SIMPTOMS OF ANXIETY
Abstract: This article offer ideas for developing effective rules for business communication between teachers and students. Reference established by M. Argile and M. Henderson, the most important rules for teachers and students, as well as data from our study of the manifestations of anxiety in adolescents. The proposed ideas can be creatively applied according to the specifi cs of vocational schools and
the specifi c problems that need to be addressed.
Headmaster: Assistant professor Gergana Slavcheva
University of Plovdiv „Paisii Hilendarski“
ОЦЕНКАТА НА ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ДЪРЖАВНИТЕ СЛУЖИТЕЛИ – СРАВНИТЕЛЕН АНАЛИЗ МЕЖДУ БЪЛГАРИЯ И ФРАНЦИЯ
Аделина Любомирова
Национална агенция за професионално образование и обучение, София
Absract. Статията е посветена на системите за оценка на изпълнението на държавните служители в България и Франция – тяхната специфика, начин на организация, срещани трудности, възможни решения. Системите за оценка на изпълнението са разгледани в сравнителен контекст, като са представени основните прилики и различия, предимства и недостатъци. В заключение, формулирани са препоръки за усъвършенстване на съществуващия модел за оценка на изпълнението на държавните служители в България.
Keywords: performance appraisal, vocational qualifi cation, competences
PERFORMANCE APPRAISAL OF CIVIL SERVANTS – COMPARATIVE ANALYSIS BETWEEN BULGARIA AND FRANCE
Abstract. The article is dedicated to the performance appraisal systems of civil servants in Bulgaria and France – their specifi city, mode of organization, encountered problems, possible solutions. The performance appraisal systems are examined in a comparative context – the main similarities and differences, advantages and disadvantages are introduced. In conclusion, recommendations for improvement of the existing performance appraisal system of civil servants in Bulgaria are formulated.
Adelina Lyubomirova
Junior expert in „Vocational qualifi cation and Licensing“ Department
National Agency for Vocational Education and Training (NAVET)
Doctoral student at Department of Public Administration,
Sofia University, Sofia, Bulgaria
ПРОЕКТНИЯТ МЕНИДЖМЪНТ – ВЪЗМОЖНОСТ ЗА ИНОВАЦИИ В СЪВРЕМЕННОТО УЧИЛИЩЕ
Нели Стефанова
СОУ „Св. Паисий Хилендарски“, Златица
Absract. В настоящата статия се разглежда ролята на проектния мениджмънт за въвеждането на иновации в съвременното училище. Разяснява се терминът „проект“, посочват се неговите функции и се подчертава значението на работата по проекти. Управленската дейност в училище се разглежда като „традиционна“ и „проектна“. Посочват се проекти с водеща роля за развитието на Средно общообразователно училище „Св. Паисий Хилендарски“. Описва се емпирично изследване за резултатите от реализацията на проект
„Създаване на средно общообразователно училище в Златица“.
Keywords: project, project management, management through projects, innovations, contemporary educational needs, European educational standards
THE PROJECT MANAGEMENT – AN OPPORTUNITY FOR INNOVATIONS IN MODERN SCHOOL
Abstract. The present article describes the role of project management for the introduction of innovations in the contemporary school. It defi nes the term “project“, points out its functions and emphasizes the signifi cance of project work. School management has been analyzed as “traditional“ and “project“ management. Leading projects for the development of St. Paisii Hilendarski Secondary School have been used. Further, an empirical study on the results from the implementation of the project “Setting up a Secondary School in Zlatitsa“ has been described.
Neli Setfanova
Secondary School „St. Paisii Hilendarski“
АСПЕКТИ НА ПРОЕКТНИЯ МЕНИДЖМЪНТ И ПРИЛОЖЕНИЕТО ИМ В ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Николай Качармазов
Absract. Технологията и методиката за управление на проекти все по-широко навлизат в практиката и в частност в системата на образованието и обучението в средните професионални училища. Учениците, изучаващи икономически дисциплини в профилираните паралелки, получават възможността да приложат усвоените знания по фундаментални икономически дисциплини като „Икономика“, „Маркетинг“, „Финанси“, „Счетоводство“ и други предмети и използвайки възможностите на междупредметните връзки, ефективно да ги приложат при разработването на проекти. В материала се подчертава ролята на методиката на обучението по икономика като свързващо звено между базата от фундаментални знания по „Икономика“ и „Педагогика“. Рамкирана е и методологията за разработване на проект с основните правила, залегнали в тази методология.
Keywords: project management, project methodology, teaching methods, project defi nition, project characteristics, practical training
ASPECTS OF PROJECT MANAGEMENT AND THEIR APPLICATION IN VOCATIONAL EDUCATION
Abstract. The technology and methodology for managing projects increasingly entering into practice, particularly in education and training in vocational schools. Students studying economic disciplines in specialized classes are given the opportunity to apply their knowledge of fundamental economic disciplines such as economics, marketing, fi nance, accounting and others. and make cross-curricular links between subjects and apply them in project development. Highlighted is the role of the methodology of teaching economics as a liaison between the base of fundamental knowledge of economics and educational science. Framed is a methodology for drafting the basic rules laid down in this methodology.
Nikolay Kacharmazov
ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО СТРОИТЕЛСТВО И АРХИТЕКТУРА ГРАД ПАЗАРДЖИК
Професионална гимназия по строителство и архитектура – град Пазарджик е създадена през 1959 година.
В училището се обучават ученици, които искат да станат строители.
VOCATIONAL SCHOOL OF CONSTRUCTION AND ARCHITECTURE TOWN PAZARDJIK
Abstract. Vocational school of construction and Architecture town Pazardjik was established in 1959. The school trained students who want to become builders.
Menager: mag. Eng. Petia Ivanova