"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025

МОН развива хибридните профили в училище

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
05-03-2025
in Новини 2025
A A

Едно от предложенията, които ще направим в Закона за предучилищното и училищното образование, е да развиваме хибридните профили.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред БНТ„Едно от предложенията, които ще направим в Закона за предучилищното и училищното образование, е да развиваме хибридните профили.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред БНТ.

Той отбеляза, че

професиите на бъдещето ще изискват по-широка база от умения и компетентности

– солидна хуманитарна основа, познания по математика и природни науки и меки умения.

„Това е един от парадоксите на все по-дигиталната епоха, в която ще живеят децата – че колкото по-дигитални ставаме, толкова по-важна ще става широката база от знания. И това променя парадигмата на образователните системи“, заяви министър Вълчев.

Затова и МОН подготвя промени в Закона за предучилищното и училищното образование. Просветният министър отбеляза, че професионалното и профилираното образование в гимназиален етап у нас имат доста амбициозни и натоварени профили. А това води до натоварване на ученици и учители, до възпроизвеждане на културата на заучаване, натрупване на дефицити и демотивация на децата.

„Това най-остро се вижда при математиката и физиката за сметка на чуждите езици. В гимназиален етап има повече часове по чужди езици сумарно във всички училища, отколкото по математика и природни науки, взети заедно“, отбеляза Красимир Вълчев.

По думите му, една от най-важните цели е да се освободи пространство и време на учителите и учениците. Да се изчистят учебните програми от фактология,

да има повече часове за затвърждаване на умения, дълбоко учене и упражнения,

особено по математика и физика, където налице е драматичен проблем.

„Защото имаме базови знания, които формират умения, но имаме и чиста фактология, която не е необходима в днешния свят. Можем да жертваме част от амбицията на профилираното образование“, отбеляза още министър Вълчев.

Просветният министър коментира още, че разговорът за насърчаване изучаването на математика по-скоро приключва с темата за матура по предмета, а не започва с нея.

„Трябва да направим много неща преди това – нови учебни програми, да увеличим часовете в учебния план, да имаме повече учители. Основното ни ограничение да разширим изучаването на математика в гимназиален и прогимназиален етап, е липсата на учители по математика“, заяви Вълчев.

По думите му, ако има матура по математика, то това няма да е скоро.

Министър Вълчев изрази позиция и относно предложенията за въвеждането на оценка „дисциплина“ в училище. Според него и в училище, и в обществото доминира усещането за липса на ред. Дисциплината пък е базова предпоставка за добро обучение и образователни резултати.

„Проблемът е, че понякога възпитаваме децата заради оценката, за това да имат, а не да бъдат. Цялата образователна система трябва да възпитава децата да бъдат знаещи, можещи, добри хора“, продължи министър Вълчев.

Според него образователната ни система е доста срамежлива във възпитателната си функция. Българските учители възпитават в национално самосъзнание, в патриотизъм, но самите учебни програми, които им задават какво да правят, нямат достатъчен акцент върху възпитателната функция.

„Лично подкрепям оценка „дисциплина“. Това е една от темите, които обсъждаме, но заедно със системата от санкции. Все още нямаме решение“, отбеляза той. И допълни, че

в момента учителите се чувстват безпомощни, защото и системата от санкции в Просветния закон е разписана така, че те трудно да се налагат

и много учители се въздържат да го правят. Темата ще бъде обсъждана през март и април с всички заинтересовани страни.

Сред промените в Закона за предучилищното и училищното образование, които се очаква да бъдат предложени за обсъждане в Народното събрание през май или юни, място намира и въвеждането на  задължителен час по добродетели и религия.

„Един час по добродетели и религия – нещо, което възнамеряваме да предложим, още повече ще усили това възпитание. И в момента имаме СИП „Религия“. Учителите казват, че при тях децата стават по-ученолюбиви, освен че намалява агресията. Ще бъде в задължителния учебен план с възможност за избор на програми. Ако детето или родителят не желае да избере с елементи на конфесионално образование, ще има възможност да избере без такива елементи – тоест етика, философия, история на религиите“, обясни министър Вълчев.

Your Image Description

Свързани статии:

„Ще има последователност и приемственост в работата и политиките в образованието и науката.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, след като прие поста от служебния министър проф. Галин ЦоковМинистър Красимир Вълчев: Ще има последователност и приемственост в политиките в образованието и науката Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев връчи награда на Техническия университет в София по време на традиционната церемония за присъждане на Академичните оскариМинистър Красимир Вълчев: Необходимо е национално съгласие за развитието на висшето образование Стипендиантската програма на Института INSAIT и Софийския университет продължава с 1 млн.лв. за талантливи студентиСтипендиантската програма на Института INSAIT и Софийския университет продължава с 1 млн.лв. за талантливи студенти Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев се запозна с цялостното обновление на общежитието на Езиковата гимназия "Иван Вазов" в ПловдивМинистър Красимир Вълчев: Общините са най-важният партньор за изграждане на съвременна образователна среда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags възпитаниедисциплинаматура по математикаМинистър Красимир ВълчевРепортерУчилищехибридни профили

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

МОН обмисля специализиран модел на изкуствен интелект за училищата

Next article

Над 4000 кандидати от 150 държави искат да стажуват в българския INSAIT

Next article
Над 4000 кандидати от 150 държави искат да стажуват в българския INSAIT

Над 4000 кандидати от 150 държави искат да стажуват в българския INSAIT

Доц. Христо Михайлов, ректор на Лесотехническия университет: Гората е бъдещето ни

Доц. Христо Михайлов, ректор на Лесотехническия университет: Гората е бъдещето ни

Вестник „Аз-буки“ – брой 9/2025 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 9/2025 г.

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"