"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025 Брой 9, 06-12.03.2025 г.

Учене извън рамките на класната стая

Диляна Кочева от Диляна Кочева
09-03-2025
in Брой 9, 06-12.03.2025 г.
A A

 

Снимки СУ „Васил Левски“-Ардино

„Благодарение на технологиите ученето излиза извън рамките на класната стая“, разказва за „Аз-буки“ директорът на СУ „Васил Левски“ в Ардино Аника Петрова. Школото е в Списъка на иновативните училища от учебната 2020/2021 г. Въведена е облачната образователна платформа

Google Workspace for Education

не само в образователния процес, но и за повечето админист­ративни процеси в училището.

„За приноса си по внедряването и смисленото използване на дигиталните технологии през 2021 г. училището ни стана част от семейството на световно признатите Google референтни училища, които към настоящия момент в България са 19 и са единствени в Централна и Източна Европа“, разказва моята събеседничка.

От началото на тази учебна година отново са сред иновативните училища за нов период от четири години. Нововъведението, което прилагат, е

„Моделът 1:1 – Училищна лаборатория за развиване на дигитални умения“.

Най-простичко обяснено, това е модел на организация на учебния процес, при който всеки ученик и учител има свое електронно устройство и свързан към него персонален профил. Моделът разглежда използването на дигиталните технологии като ресурс и платформа за осъществяване на учебния процес. Всичко това улеснява ученето, работата и общуването в екип както в класната стая, така и извън нея.

Освен това учениците създават крайни продукти, в които се прилагат знанията и уменията им по различните учебни предмети. Може би най-голямото предимство е, че

ще могат да прекарват времето си пред екрана по смислен начин,

овладявайки най-съвременните дигитални инструменти. Освен това през цялото време са в сигурна среда – физически и онлайн. И не на последно място, учители и ученици могат да планират учебните часове заедно.

„Така в процеса на обучение класната стая „1:1“ функционира в условията на постоянен „танц“ между учител, ученик и технологии. Развиването на този модел на обучение има огромна добавена стойност за училищния екип, защото се създава училищна лаборатория за дигитални компетентности и иновации, където проектно базираното обучение е стандарт“, посочва директорката.

Събеседничката ми е категорична, че благодарение на новия начин на обучение учениците

успяват да развият уменията на XXI век,

като работа в екип, придобиват научна и информационна грамотност, дигитална компетентност, умения за учене, критическо мислене, комуникационни умения, емоционална интелигентност, креативност и умения за решаване на проблеми.

„Моделът 1:1 дава възможност за придобиване на глобален поглед върху ученето. С други думи, индиректно отговаря на въп­роса: защо трябва да уча това“, казва още Аника Петрова.

Директорката е на мнение, че се променя и ролята на учителя, който от даващ знания или активно действащо лице се превръща в

дизайнер на процеса на учене.

Играе ролята на консултант, ментор и мотиватор за учениците, който ги напътства как да си сътрудничат по най-добрия начин при изпълнение на дейностите по създаване на проект или продукт. А след това преподавателят се превръща в анализатор и оценител.

В СУ „Васил Левски“ в Ардино работят 40 педагогически специалисти. Голяма част от тях са и бивши възпитаници на гимназията, като 1/3 от педагозите са под 35-годишна възраст.

Работейки по образователния модел 1:1, в началото на учебната година те правят много добро планиране на учебните занятия, като адаптират учебната програма, уроците, методите и подходите към модела.

„Те са коренно различни от традиционните и имат за цел да персонализират обучението, защото всеки ученик има собствен стил и темпо на учене“, споделя Петрова. А всичко това позволява на учениците да усвояват, но и да създават учебно съдържание чрез проектно базирано обучение.

Директорката разказва, че екипът ѝ е много добре подготвен. Всички учители са сертифицирани по международните програми Google Certified Educator, ниво 1 и 2, и имат увереност в използването на дигиталните технологии, в планирането и в провеждането на учебни занятия. Работят в екип с учениците и заедно реализират образователния процес.

„Осъществява се много добро сътрудничество между учителите при планиране на общи проекти и провеждане на интегрирани уроци. Също така се променя и ролята, в която са поставени учениците. От предимно пасивни слушатели, които отговарят на пос­тавени въпроси, те се превръщат в главни действащи лица в планирането и реализирането на възложените им проектни дейности“, посочва тя.

По думите ѝ, именно новите роли и взаимодействието между учителите и учениците са в основата за създаването на нова динамика на ученето и преподаването и за изграждането на творческа среда за обучение на младите хора в XXI век. Моделът използва дигиталните технологии както като ресурс, така и като платформа. И по този начин се превръща в предпоставка за значителни промени в учебния процес. На първо място,

технологиите позволяват учене извън рамките на класната стая

и учебния час. Учениците имат постоянен достъп до информация и електронни учебни ресурси и възможност за самостоятелно учене и учене в сътрудничество. И всичко това могат да правят както в час, така и у дома.

Технологиите дават възможност и за персонализиране на обучението и създаване на преживявания, които са мотивиращи и ангажиращи за учениците. Не на пос­ледно място, позволяват и организиране на обучение около реални ситуации, както и учене, базирано на проекти.

Извънкласният живот в училището също е пъстър. Директорката уточнява, че почти 60% от възпитаниците са обхванати в една или друга форма на занимание по интереси. Най-голям интерес проявяват към областите „Дигитална креативност“, „Изкуства и култура“, „Природни науки“ и „Спорт“.

В училището имат и Детско полицейско управление, младежки доброволчески клуб „От сърце“ към БЧК и отряд „Млад огнеборец“.

През учебната 2024/2025 г. в гимназията се обучават 424 ученици, разпределени в 23 паралелки. Само първокласниците тази година са 37. Истината е, че

учениците им предпочитат да продължат образованието си след VII клас в същото училище,

а не да търсят училище извън града.

„По принцип учениците се преместват да учат някъде другаде, ако цялото семейство променя адресната си регист­рация“, разказва моята събеседничка.

За прием в гимназиален етап в училището се предлагат STEM профил и професия, които се радват на голям интерес от страна на ученици и родители. Профилът е „Софтуерни и хардуерни науки“ с интензивно изучаване на английски език, а професия­та, която получават в края на XII клас, е „Икономист-информатик“.

„Над 80% от учениците, които завършват при нас, продължават своето образование във висше училище. Повечето избират да учат в България, но разбира се, има и такива, които се реализират в чужбина“, разказва Петрова.

Възпитаниците на школото активно се включват в състезания и конкурси.

През 2023/2024 г. от училището има класирани ученици на националния кръг на олимпиа­дите по биология и здравно образование и география и икономика. Участват и в XXIII областен математически турнир „Перперикон“ и в годишното международно състезание по информатика и компютърна грамотност „Бобър – България 2024“.

А Мелих Осман от X клас тази година е включен в националния отбор за Европейс­ката олимпиада по експериментални науки, която ще се проведе в Загреб, Хърватия.

По време на Коледното математическо състезание под патронажа на Съюза на математиците в България призови места завоюват трима техни ученици – Кристиан Капсъзов от V клас (второ място), Аксел Мурадов от VII клас (трето място) и Мерт Садулов от IV клас (добро представяне).

Възпитаниците на школото участват и в творчески конкурси, като „Зимна приказка“, „От Коледа до Васильовден“, „Коледна звезда“, „Недорисуван свят“ и много др. Първокласничката Алиса Исмаилова нап­ример печели трето място в конкурса за рисунка

„Вълшебният свят на Родопите“.

А Сиделя Мутлу от XI клас е шампион на България за 2024 г. по тенис на маса във всички дисцип­лини до 19 години. Печели и шампионска титла на Ученическите игри.

В навечерието на Деня на народните будители през 2024 г. деветокласникът Мелих Осман получава признание за творческо писане. Младият поет е сред отличените участници в XLI издание на националния младежки конкурс за поезия „Веселин Ханчев“.

Ученикът получава поощ­рителна награда за стихотворението си „Прощално“. Мелих е класиран на първо място в международния творчески конкурс „Пейо Яворов – 110 години по-късно“, категория „Презентации“.

Конкурсът е организиран от сдружение „Български щит“ и Генералното консулство на България в Милано. Дни след като талантливият ученик получава високото отличие, следва друга престижна награда – второ място в националния конкурс за поезия „Непознати улици“, организиран от ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ – Бургас, и певицата Мария Мутафчиева, известна като Мери от „Мери Бойс Бенд“.

„Ръководството и педагогическият екип правят всичко възможно да превърнат времето в училище от задължение в удоволствие“, подчертава директорката на СУ „Васил Левски“ в Ардино.

Your Image Description

Свързани статии:

Първо място за ПМГ – Кюстендил, в конкурса „Пространство и време“ Емблема на доброто образование Децата в ДГ „Елица“ Сливен опознават света около себе си чрез игра Център „София“Тук всяко дете е добре дошло

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags дигитални образователни ресурсидигитални технологиидигитални уменияконкурсиМоделът 1:1Регионисъстезания

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Стъпка към възкресяването на мамутите

Next article

Керамиката е магия и любов: НУПИ в Троян подготвя юбилейна изложба

Next article
Керамиката е магия и любов: НУПИ в Троян подготвя юбилейна изложба

Керамиката е магия и любов: НУПИ в Троян подготвя юбилейна изложба

THE IMPACT OF THE DISRUPTIONS OF THE GLOBAL CHECK POINTS ON THE SEABORNE TRADE

SUSTAINABILITY EMBEDDEDNESS IN KEY CHARACTERISTICS OF PROCLAIMED ORGANIZATIONAL CULTURE

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"