"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025 Брой 5, 06-12.02.2025

Мозайка на здравето

В ОУ „Д-р Петър Берон“ в Пловдив отваря врати лаборатория за иновации в областта на здравното образование и спорта

Диляна Кочева от Диляна Кочева
09-02-2025
in Брой 5, 06-12.02.2025
A A

След успеха на първите пет училищни лаборатории за иновации Министерството на образованието и науката ще финансира откриването на нови шест.

Както в. „Аз-буки“ вече писа, благодарение на тях ще бъдат привлечени учители и директори и от други училища, които ще имат възможност да се запознават с процесите на въвеждане на иновации и да обменят опит. По този начин успешните проекти на дадено училище ще могат да се мултиплицират в повече образователни институции.

Целта е да се формират общности и екипи с визия за сродни образователни иновации чрез представяне и структуриране на идеи, които да доведат до развиване на тематични иновативни мрежи и надградени иновативни модели.

Днес ви представяме лабораторията за иновации в сферата на здравното образование и спорта, която ще отвори врати в ОУ „Д-р Петър Берон“ в Пловдив.

 

Ученици от ОУ „Д-р Петър Берон“ в Пловдив по време на междуучилищен турнир по доджбол в града Снимка ОУ „Д-р Петър Берон“ – Пловдив

Решихме да наречем нашата лаборатория „Мозайка на здравето“.

Училището ще работи в посока на физическото и психическото здраве на учениците“,

разказва за „Аз-буки“ директорът на ОУ „Д-р Петър Берон“ в Пловдив Стефан Кичуков. Екипът от педагози ще проследи връзката между тях, водейки се от максимата „Здрав дух в здраво тяло“.

За целта успяват да привлекат двама преподаватели. Единият е доц. д-р Севдалина Кандиларова от Научноизследователския институт на Медицинския университет в Пловдив. Тя преподава в катедра „Психиатрия и медицинска психология“.

Другият преподавател е доц. Корнелия Ангелова, която е ръководител на катедра „Теория на физическото възпитание“ в Националната спортна академия „Васил Левски“.

„Тези преподаватели със своята експертиза ще ни предоставят резултатите от изследвания, които са провели през годините, и ще ни дадат готови модели за прилагането им в училище“, обяснява директорът.

Междувременно, в училището екип от педагози в състав психолог, учител по биология и здравно образование, по английски език и по физическо възпитание и спорт

ще създадат интердисциплинарни уроци, с които ще докажат благоприятното влияние на физическите упражнения върху психическото здраве на човека.

Предстоят срещи между гост-преподавателите и училищния екип. „Вече имаме разработени идеи, а настъпва и моментът да се разберем как да ги приложим на практика“, обяснява моят събеседник.

Контролната група, с която ще работят, са ученици от V клас. „Тази паралелка е преминала обучението си по иновацията, върху която работи училището ни“, пояснява моят събеседник. Нововъведението, което прилагат, е в областта на изучаването на английски език. То започва във II клас. Идеята е чрез поредица от методи и похвати децата да могат по-лесно и бързо да усвояват нови думи, лексикални норми и граматически правила.

Кичуков разказва, че опитът им към момента показва, че прилаганото нововъведение в учебния процес дава добри резултати и децата се чувстват все по-уверени в знанията си по английски език. Доказателство е и това, че възпитаниците им активно се включват в състезания като Spelling Bee и показват отлични резултати. В едно от изданията тяхна ученичка завоюва награда – едноседмичен лагер по английски език в България, придружавана от учителката си по английски език Надежда Насева.

Освен това през последните години се наблюдава и друга положителна тенденция. Все повече ученици избират да се явят на националното външно оценяване по английски език след VII клас.

„В лабораторията по иновации ще обвържем уменията на децата по-лесно да усвояват езика, с психическото и физическото им здраве“, казва директорът Стефан Кичуков.

В момента екипът подготвя пет интердисциплинарни урока, които ще бъдат представени през февруари и март тази година. Във всеки час ще има предвидено време за кратка дихателна практика. След това училищният психолог ще обяснява  връзката между правилното дишане и психическото здраве. На преподавателя по биология и здравно образование е отредена задачата анатомично да обясни на учениците как протича процесът на дишане и как се насища белият дроб с въздух.

„И съответно как това се отразява на психическото и физическото здраве на човека“, допълва директорът. Часът ще приключи със спорт – кардио упражненията ще бъдат демонстрирани от учителя по физическо.

„След като повишат капацитета на белия си дроб, ще могат много по-лесно и по-бързо да се справят при стресови ситуации“, обяснява директорът връзката между физическото и психическото здраве на учениците.

Завършващата част на дейността на Лабораторията по иновации се предвижда за април 2025 г.

Тогава ще бъдат представени резултатите от нея.

А защо училището в Пловдив избира да работи точно в тази област – „Здравно образование и спорт“?

Стефан Кичуков, директор на ОУ „Д-р Петър Берон“ – Пловдив

„На психичното здраве на децата, за съжаление, не се обръща достатъчно внимание. Трудно разпознаваме първите симптоми – тревожност, нервност, изтощение. И след това всички ние – родители, учители и общество, се питаме защо днешните деца са такива, как да им помогнем, ние нямахме такива състояния, когато бяхме на тяхната възраст. А защо? Много просто – след като си научехме уроците, играехме сред природата и на въздух или помагахме в двора при баба и дядо цяло лято. А сега дори и на плажа децата са „в телефоните“ вместо във водата – обяснява директорът Стефан Кичуков. – За всичко това науката има своите логични обяснения, но за съжаление, не ѝ обръщаме достатъчно внимание. Много по-лесно е детето да бъде пред устройството, вместо да го заведеш на тренировка (та дори и на разходка за 30-ина минути). Всяко наше действие или бездействие води до определен резултат. Наша е отговорността какво ще изберем. Което ни е довело дотук, няма да ни отведе дотам – това е една от любимите ми максими, перифразирана от мисълта на Айнщайн „Лудост е да правиш едно и също нещо отново и отново и да очакваш различен резултат.“

Категоричен е, че причините за появата на тези първи сигнали в повечето случаи се дължат на нездравословния начин на живот, липсата на физическа активност и прекомерното екранно време.

Кичуков е на мнение, че

има нужда от усилена работа в посока здравето на децата – както на физическото, така и на психическото.

„В българското общество все още битува стигмата, че психологът или педагогическият съветник, като професии, са ненужни. Но те са източник на безценни ресурси, с които могат само да ни помагат всекидневно“, казва още той.

Една от първите стъпки, които педагозите в пловдивското училище са предприели в тази посока, е ограничаването на употребата на телефони в училище.

Там те се използват само с образователна цел или при неотложен разговор.

Освен това през последните няколко години работят в тясно сътрудничество с Медицинския университет и с Университета по хранителни технологии в града.

„За щастие, и двете сгради са близо до нашето училище и възпитаниците ни често им гостуват“, обяснява директорът.

По време на втория учебен срок учениците от прогимназиален етап винаги подготвят и представят в университетска среда своите презентации за здравето и здравос­ловния начин на живот.

Училището има и дългогодишни традиции в областта на спорта.

В миналото там са се изучавали различни спортни дисциплини, като най-голямо внимание се е обръщало на гребането и борбата. След 1989 г. училището става общообразователно и започва да се набляга повече на другите премети. Понастоящем тук се изучават различни спортове. Безспорно най-атрактивният сред тях е доджболът – народна топка с пет топки едновременно. Като занимание по интереси предлагат и шах.

„От три години подготовката по шах е силно застъпена при нас, вече дори имаме ученици с медали и отличия“, казва моят събеседник.

Имат и групи по тенис на маса и по тенис на корт. Училището има специално изградена площадка с изкуствена трева, където учениците могат да играят не само тенис, но и футбол, баскетбол. Отделно предлагат и хокей на трева.

„От тази година тренировките се провеждат съвместно с децата от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование“, разказва моят събеседник. По този начин се опитват да приобщят чрез спорта и децата със специални образователни пот­ребности. През юни 2023 г. децата от Регионалния център за пръв път участват в световните летни игри на Special Olympics в Берлин и печелят сребърен медал.

В училището има 19 деца със специални образователни потребности – 12 от тях се обучават с помощта на екипа за подкрепа. Останалите се подпомагат от специалистите в Регионалния център.

В училището организират различни инициативи и интересни прояви.

С голям ентусиазъм и желание техните възпитаници взимат участие навсякъде, където има какво да научат или с какво да помогнат.

Пример за това е и отбелязването през 2024 г. на 200-годишнината на „Рибния буквар“. Тогава те се включват в първата по рода си среща на Бероновата общност. Домакин и инициатор на събитието е Средното училище с разширено изучаване на чужди езици „Д-р Петър Берон“ в Перник. Участват общо 16 училища, носещи името на д-р Петър Берон.

Предвиждат по случай 100-годишнината на своето училище, която отбелязват през 2025 г., да подарят на всеки от учениците си специално лимитирано издание на копие с подбрани цитати от „Рибния буквар“.

„По този начин всеки от тях ще може да си припомня делото и творчеството на патрона на своето училище“, завършва директорът.

 

101 добрини за 100-годишнина

Тази година ОУ „Д-р Петър Берон“ в Пловдив навършва 100 години. Решили са да отбележат юбилея със 101 добрини в различни сфери. Предвидените инициативи са посветени на добротворчеството. Те ще се проведат в рамките на две учебни години – настоящата 2024/2025 г. и следващата, 2025/2026 г.

„В навечерието на 100-годишнината броят на възпитаниците ни достига своя връх в цялата история на школото – 446. Никога не са били толкова много и съм изключително щастлив, че точно през 2025 г. можем да се похвалим с това“, разказва директорът Стефан Кичуков.

За юбилея са решили да направят няколко кампании за набиране на средства за лечение на техен болен ученик. Ще организират и благотворителни базари за осигуряване на пари за издръжка на приюта за бездомни животни в града.

За 14 февруари и 1 март ще изработят картички, които след това ще подарят на самотни възрастни хора и на деца, лишени от родителски грижи.

Сред планираните акции са засаждане на дървета и облагородяване на околната среда.

В юбилейната си година имат и спечелен проект от „Музикаутор“ за химн на училището.

Кулминацията ще бъде училищен концерт, който ще се проведе в навечерието на Деня на будителите, няколко дни преди 1 ноември.

Your Image Description

Свързани статии:

Пианистка от Кърджали печели Super Grand Prix Титли за края на годината Целта ни е да превърнем варненските детски градини в места, където децата се чувстват щастливи и където същев­ременно се реализира пълният им набор от права, споделя за в. "Аз-буки" заместник-кметът на Варна по образование и култура Павел ПоповВарна открива първата у нас детска градина по подхода „Реджо Емилия“ Гимназията в Лозница наесен с обновена сграда

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags здравно образованиеиновацияЛаборатория за иновацииОУ „Д-р Петър Берон“ - ПловдивРегиониСпортСтефан Кичуков

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Търсят се учители за обучение в САЩ

Next article

Млади таланти от Разград с дебют на сцена

Next article
Млади таланти от Разград с дебют на сцена

Млади таланти от Разград с дебют на сцена

7. ДГ "Детелина"

Столичната 7. ДГ „Детелина“ стимулира желанието на децата за среща с различни литературни произведения

Всекидневна работа за положителна промяна

Всекидневна работа за положителна промяна

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"