"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 25, 26.06 - 02.07.2025 г.

Мозъкът ни е по-умен от изкуствения интелект

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
28-06-2025
in Брой 25, 26.06 - 02.07.2025 г.
A A
Снимка Shutterstock

Как интуитивно разбирате, че можете да ходите по пешеходна пътека или да плувате в езеро? Изследователи от Амстердамския университет откриват уникални мозъчни активации, които отразяват как можем да движим телата си в дадена среда. Проучването не само хвърля нова светлина върху това как работи човешкият мозък, но и показва къде изкуственият интелект изостава. Според изследователите ИИ би могъл да стане по-устойчив, ако включи тези знания за човешкия мозък.

Когато видим картина на непозната среда – планинска пътека, оживена улица или река, веднага знаем как бихме могли да се движим в нея: да ходим, да караме колело, да плуваме или да не продължаваме по-нататък. Звучи просто, но как всъщност мозъкът ви определя тези възможности за действие?

С помощта на ядрено-магнитен резонанс екипът изследва какво се случва в мозъка,

когато хората гледат различни снимки на закрита и открита среда. Участниците използват бутон, за да посочат дали изображението ги приканва да ходят, да карат колело, да шофират и т.н. В същото време е измервана и мозъчната им активност. „Искахме да знаем: когато гледате дадена сцена, виждате ли основно това, което е там, или автоматично виждате и какво можете да направите с него – казва Айрис Гроен, ръководител на изследването. – Психолозите наричат ​​последното „възможности за действие“.

Екипът открива, че определени области в зрителната кора се активират по начин, който не може да бъде обяснен с видими обекти в изображението.

„Това беше уникално –  обяснява Гроен. – Тези мозъчни области не само представляват това, което може да се види, но и какво можете да направите с него.“ Мозъкът е правил това дори когато на участниците не е дадена изрична инструкция за действие. „Следователно тези възможности за действие се обработват автоматично – казва ученият. – Дори и да не мислите съзнателно какво можете да направите в дадена среда, мозъкът ви все пак го регистрира.“

По този начин изследването демонстрира за първи път, че възможностите за достъп не са само психологическа концепция, но и измеримо свойство на нашия мозък. Екипът също така сравнява колко добре алгоритмите на ИИ – като модели за разпознаване на изображения или GPT-4, могат да оценят какво можете да направите в дадена среда. Те са по-лоши в предсказването на възможни действия от мозъка.

Your Image Description

Свързани статии:

Чатботовете не са безгрешни Мъжете и жените са с еднакъв мозък, но… INSAIT и ETH Цюрих представят най-мащабното проучване на математически доказателства, генерирани от изкуствен интелект Глобален лидер в производството на смартфони ще финансира следващо поколение AI технологии в българския INSAIT

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags зрителна кораизкуствен интелектНаукачовешки мозък

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Ученици представят бъдещите си професии пред кандидат-гимназисти

Next article

Дървото носи топлина

Next article
Дървото носи топлина

Дървото носи топлина

Зам.-министър Михайлова представи мерките на България за разширяване на обхвата на професионалното образование на форум на страните от Г-7

Зам.-министър Михайлова представи мерките на България за разширяване на обхвата на професионалното образование на форум на страните от Г-7

Кучето и първият принцип на механиката

Кучето и първият принцип на механиката

Последни публикации

  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2025, vol. 34
  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"