"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 17, 30.04-7.05.2025 г.

Скитащият саламандър е изключително ловък

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
05-05-2025
in Брой 17, 30.04-7.05.2025 г.
A A
(Image credit: piemags/nature / Alamy Stock Photo)

Скитащият саламандър не е обикновено земноводно. Вместо да се крие под дървета или да плува в блата, той води дървесен начин на живот. Роден е в горите на секвоите и прекарва по-голямата част от живота си по дърветата, обитавайки дълбоките пукнатини в кората. С домове на височина над 90 метра над земята, скитащите саламандри се плъзгат по дърветата за ресурси и храна и се нуждаят от силен захват, за да не паднат на земята. За да останат в безопасност, скитащите саламандри притежават уникален механизъм за плъзгане: те имат 18 пръс­та, захранвани с кръв. Тези специализирани придатъци са от решаващо значение за прецизното им скачане през сложната корона на дърветата.

Image credit: Photo by William P. Goldenberg

Според проучване, публикувано в Journal of Morphology, скитащият саламандър контролира захвата си върху кората на дървото, като изпомпва и източва кръв през върховете на квадратните пръсти на краката си.

Учените преди това са предполагали, че яркият кръвен поток под полупрозрачната им кожа помага за поддържането на кислород в краката им. Няма обаче емпирични доказателства в подкрепа на това твърдение.

Благодарение на видео опити с висока резолюция биолози, водени от Крисчън Браун, изследовател от Университета на щата Вашингтон, откриват, че

скитащите саламандри могат фино да контролират кръвния поток от всяка страна на върха на пръстите асиметрично,

за да увеличат или намалят контактната площ с повърхността. Когато саламандърът се готви да прескача клони, той бързо изпълва върха на пръстите с кръв. Повишеното кръвно налягане помага на саламандрите да се отделят от дървото, тъй като притокът на кръв кара възглавничките на пръстите да се разширят за момент. Това леко повдигане намалява контактната площ, което улеснява отделянето от повърхността.

Също толкова важен е и обратният процес. При скитащите саламандри кръвта от върховете на пръстите се отдръпва бързо, когато отново стъпят на клона. Това омекотява пръстите и увеличава контакта с повърхността, позволявайки им да се приспособят по-добре към неравната и грапава текс­тура, осигурявайки по-сигурен и ефективен захват, който предотвратява подхлъзването. Те регулират налягането динамично в зависимост от това дали стъпват, хващат или освобождават.

Your Image Description

Свързани статии:

Космическа битка на светлината и тъмнината Зографското съкровище В търсене на вълшебното лекарство Влажните зони съхраняват биоразнообразието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags адаптивен механизъмвидео опитикръвен потокНаукаскитащ саламандър

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Столичната община очаква вота на гражданите за най-добрите детски градини и училища

Next article

Конкурс за диктовки по случай 24 май

Next article
Може ли да сигнализираме прокуратурата?

Конкурс за диктовки по случай 24 май

Ученици от Професионалната гимназия по химични и хранителни технологии в Пазарджик показаха умения, придобити в рамките на дуално обучение, по време на посещение на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев в училището

Млади химици представят изследванията си пред министъра на образованието и науката

Министър Красимир Вълчев:  Предлагаме въвеждане на час по добро

Министър Красимир Вълчев: Предлагаме въвеждане на час по добро

Последни публикации

  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 1/2025, година XXXIV
  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"