"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025 Брой 11, 20-26.03.2025 г.

Вдигат заплатите в университетите

За целта увеличават средствата, които държавата дава за обучението на студент в различните направления

Стела Маринова от Стела Маринова
19-03-2025
in Брой 11, 20-26.03.2025 г.
A A
Държавните висши училища ще получават повече средства за обучението на всеки студент чрез увеличение на диференцираните нормативи за издръжка по професионални направления
Снимка Медицински университет – Пловдив

Държавните висши училища ще получават повече средства за обучението на всеки студент чрез увеличение на диференцираните нормативи за издръжка по професионални направления. Това се предвижда в публикувани за обществено обсъждане промени в Постановление 162 на Министерския съвет от 2001 г.

С увеличението на нормативите се осигуряват необходимите средства възнагражденията на академичния състав и администрацията в държавните висши училища да бъдат увеличени

и да достигнат нивата, заложени в Закона за висшето образование. Приетите през 2024 г. изменения в ЗВО предвиждат възнагражденията на академичния състав в държавните висши училища да достигнат не по-малко от 180 на сто от средната брутна заплата за страната.

Измененията предвиждат увеличение на почти всички коефициенти по професионални направления, по които се умножава базовият норматив за издръжка на обучението на студените.

„Промените ще намалят разликата между професионалните направления с най-ниски и най-високи нормативи, което ще увеличи дела на средствата за приоритетни направления и специалности.

Те са израз на усилията, които Министерството на образованието и науката полага за повишаване ефективността на публичните разходи в системата на висшето образование“, пише в мотивите към предложението.

Проектът предвижда още професионалните направления „Социология, антропология и науки за културата“, „Филология“, „История и археология“, „Философия“, „Религия и теология“, „Психология“, „Социални дейности“, „Право“, „Обществени комуникации и информационни науки“ и „Политически науки“, които към момента са с общ коефициент, да бъдат разделени на две отделни групи и да бъдат финансирани по различен начин.

За професионалните направления „Филология“, „История и археология“, „Философия“ и „Религия и теология“ коефициентът става от 3,00 на 4,00. При „Социология, антропология и науки за културата“, „Психология“, „Социални дейности“, „Право“, „Обществени комуникации и информационни науки“, „Политически науки“ увеличението е по-малко – от 3,00 на 3,40.

По-голям е и ръстът за професионално направление „Национална сигурност“ – от 3,00 на 3,80, с изключение на провежданото обучение от военните академии, висшите военни училища и Академията на МВР, за което коефициентът остава 7,81.

С половин единица нараства и коефициентът за професионалните направления „Музикално и танцово изкуство“, „Театрално и филмово изкуство“, „Теория на изкуствата“ и „Изобразителни изкуства“ – от 8,00 на 8,50, за „Обществено здраве“ – от 3,50 на 4,00, и за „Здравни грижи“ – от 6,50 на 7,00.

За професионалните направления „Икономика“, „Администрация и управление“ и „Туризъм“, „Педагогика“, „Педагогика на обучението по…“ и „Теория и управление на образованието“ увеличението е от 2,60 на 3,00.

С 30 стотни е ръстът за професионалните направления „Математика“, „Информатика и компютърни науки“, „Биологически науки“, „Химически науки“, „Физически науки“, „Науки за земята“, „Електротехника, електроника и автоматика“, „Машинно инженерство“, „Комуникационна и компютърна техника“, „Енергетика“, „Транспорт, корабоплаване и авиация“, „Архитектура, строителство и геодезия“, „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“, „Металургия“, „Химични технологии“, „Биотехнологии“, „Хранителни технологии“, „Горско стопанство“, „Общо инженерство“ и „Материали и материалознание“ – от 4,40 на 4,70, „Ветеринарна медицина“ – от 8,00 на 8,30, „Спорт“ – от 7,50 на 7,80.

За професионалните направления „Растениевъдство“, „Растителна защита“ и „Животновъдство“ предложението е от 7,00 коефициентът да нарасне на 7,20.

Без промяна остават коефициентите на професионалните направления „Медицина“, „Стоматология“ и „Фармация“ и „Военно дело“.

Средствата от бюджета за издръжка на обучението в държавните висши училища, изчислени по реда на Постановление 162, се умножават по коефициент за всяко професионално направление, определен по специална методика.

С публикуваните за обществено обсъждане нормативни актове са предложени и промени в ПМС 328 от 2015 г., които засягат един от елементите на Методиката за определяне коефициента на висше училище по професионално направление – коефициентът за първо място (К1м). С тях се намалява разликата между размерите на коефициентите, които получават класираното на първо място училище и тези на следващите места. По този начин се усъвършенства механизмът за диференцирано финансиране на висшите училища, става ясно още от мотивите.

Увеличението на средства за 2025 г. в резултат на предложените промени е в индикативен размер на 41 млн. лв.,

които са включени в трансферите за държавните висши училища, разчетени в проекта на Закон за държавния бюджет на Република България за 2025 г. За следващите години необходимите средства ще бъдат разчитани в рамките на бюджетната процедура за съответната година.

Your Image Description

Свързани статии:

Правителството отпусна 154 млн. лева за вдигане на заплатите в университетите В Министерския съвет 25 университета приемат лица с временна закрила Зам.-министърът на образованието и науката акад. Николай Витанов и министърът на висшето образование, науката и иновациите на Кралство Мароко проф. Азедин Мидауи обсъдиха в Рабат засилване на сътрудничеството между двете страни в областта на висшето образование и наукатаБългария и Мароко засилват сътрудничеството във висшето образование и науката

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags заплатикоефициентипрофесионални направленияРепортеруниверситети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

МОН предлага Национална програма „Сигурност“

Next article

Дуално обучение с фокус върху зелени и дигитални умения

Next article
Адаптиране на дуалната форма на обучение към специфичните характеристики и потенциал за развитие на територията с фокус върху цифровата икономика, зелените умения, синия растеж, Индустрия 5.0 и Иновационната стратегия за интелигентна специализация е една от целите на новата процедура "Развитие на дуалната система на обучение в професионалното образование и обучение (чрез подбор)"

Дуално обучение с фокус върху зелени и дигитални умения

Млади театрали се събират във Велинград

Млади театрали се събират във Велинград

Усмихнатата страна на живота със синдром на Даун

Усмихнатата страна на живота със синдром на Даун

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"