"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2025 Брой 11, 20-26.03.2025 г.

Дуално обучение с фокус върху зелени и дигитални умения

По нов проект учениците ще стажуват пробно, а педагозите ще развиват квалификацията си

Стела Маринова от Стела Маринова
19-03-2025
in Брой 11, 20-26.03.2025 г.
A A
Адаптиране на дуалната форма на обучение към специфичните характеристики и потенциал за развитие на територията с фокус върху цифровата икономика, зелените умения, синия растеж, Индустрия 5.0 и Иновационната стратегия за интелигентна специализация е една от целите на новата процедура "Развитие на дуалната система на обучение в професионалното образование и обучение (чрез подбор)"
Снимка dominoproject.bg

Адаптиране на дуалната форма на професионално образование и обучение към динамиката на пазара на труда и специфичните характеристики и потенциал за развитие на територията с фокус върху цифровата икономика, зелените умения, синия растеж, Индустрия 5.0 и Иновационната стратегия за интелигентна специализация 2021 – 2027 г. Това е една от целите на новата процедура „Развитие на дуалната система на обучение в професионалното образование и обучение (чрез подбор)“, чиито насоки за кандидатстване са публикувани за обществено обсъждане на сайта на Програма „Образование“.

Процедурата е на обща стойност 86 782 552 лв.

От Европейския социален фонд плюс (ЕСФ+) ще бъдат предоставени 71 467 984 лв., а останалите 15 314 568 лв. са национално съфинансиране. Минималният размер на безвъзмездната финансова помощ за проектно предложение е 250 000 лв., а максималният – 750 000 лв.

По Процедурата ще могат да бъдат финансирани допълнителни занимания по професионална подготовка и по чужд език за ученици в първи гимназиален етап в дуална форма на обучение. Те ще бъдат с продължителност до 70 часа, ще се провеждат извън учебното време и извън утвърдената учебна програма.

Заниманията ще бъдат организирани и проведени под формата на модулни обучения или кратки обучителни курсове. Те

могат да включват един или повече тематични обучителни модула с практическа насоченост

и такива с фокус върху цифровата и зелената икономика, синия растеж, Индустрия 5.0 и Иновационната стратегия. Така учениците ще се подготвят да посрещнат съвременните предизвикателства в бизнеса, в това число по отношение на дигиталните и зелените умения, ключовите компетентности и преносимите умения.

Всеки ученик, който завърши успешно допълнителните занимания по професионална подготовка или по чужд език, ще получи сертификат за преминато обучение.

Учителите по професионална подготовка пък ще имат възможност да повишат квалификацията си и да придобият практически знания в съответствие с новостите и динамично развиващите се производствени и цифрови технологии. Включително

педагозите ще могат да придобият умения за интерактивни техники за преподаване или други умения, свързани с прехода към цифровата и зелената икономика,

синия растеж, Индустрия 5.0 и Иновационната стратегия.

Процедурата цели и повишаване привлекателността и увеличаване дела на дуалната форма на обучение, както и подобряване на сътрудничеството между образователната система, работодателите и социалните партньори за повишаването на качеството и утвърждаването ѝ.

Сред дейностите, които ще се реализират, е

провеждане на пробно стажуване в партниращи предприятия за ученици в първи гимназиален етап.

Те ще играят ролята на подготвителна фаза за обучението в реална работна среда при работодател, провеждано във втори гимназиален етап. В пробно стажуване могат да участват ученици от VIII, IX и Х клас без значение от формата, в която се обучават.

Стажуването ще се провежда в рамките на от 3 до 5 работни дни с продължителност от минимум 6 часа дневно при работодателя и под ръководството на наставник, както и с учител по професионална подготовка от училището, при необходимост.

Пробното стажуване ще даде възможност на учениците да се запознаят с реалните работни условия и технологичните процеси в предприятията. Ще позволи и да бъдат оценени техните професионални интереси.

В края на всяко пробно стажуване ще бъде извършвана оценка на професионалните интереси на гимназистите. Всеки ученик, преминал успешно участието си в пробно стажуване, ще получи сертификат, в който е посочена продължителността на заниманията.

За всеки ден от това стажуване гимназистите ще получават стипендия в размер на 20 лв.

По процедурата могат да се организират и информационни кампании сред работодатели, родители, ученици и широката общественост, както и кариерно ориентиране на учениците с цел повишаване на привлекателността и увеличаване дела на дуалната система на обучение в професионалното образование и обучение.

Сред останалите дейности, които могат да бъдат подкрепени, са осигуряване на оборудване, материали и консумативи за целите на дуалната система на обучение, осигуряване на наставници за практическо обучение в реална работна среда във втори гимназиален етап, организиране и провеждане на обучения на учители методици и на наставници, осигуряване на учебно съдържание спрямо динамиката на пазара на труда с акцент върху изграждането на умения за професиите на XXI век – дигитални, зелени, преносими, ключови компетентности.

Писмени възражения и предложения по проекта на насоките за кандидатстване могат да бъдат направени в срок до 31 март 2025 г. включително.

Your Image Description

Свързани статии:

Прилагането на още една нова национална програма през 2025 г. – „Сигурност“, анонсира Министерството на образованието и наукатаМОН предлага Национална програма „Сигурност“ Разширяват се възможностите за провеждане на дуално обучение Българските ученици с четири награди от Европейския конкурс за млади учени Гимназистите усвояват 78 занаята чрез работа

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags дигитални умениядуално обучениезелени умениянова процедурапробни стажовеПрограма "Образование"Репортерсин растежученици

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Вдигат заплатите в университетите

Next article

Млади театрали се събират във Велинград

Next article
Млади театрали се събират във Велинград

Млади театрали се събират във Велинград

Усмихнатата страна на живота със синдром на Даун

Усмихнатата страна на живота със синдром на Даун

Платформа за сътрудничество между хора и машини

Платформа за сътрудничество между хора и машини

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"