"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 7, 15-21.02.2024 г.

Законът за научните изследвания и иновациите предизвика дебати в ресорната парламентарна комисия

Елена Василева от Елена Василева
14-02-2024
in Брой 7, 15-21.02.2024 г.
A A
Снимка – Архив БТА

Макар и с доста забележки и с обещания за сериозни поправки между първо и второ четене, народните представители от Комисията по образованието и науката в Народното събрание приеха на първо четене законопроекта на Министерския съвет за насърчаване на научните изследвания.

На заседанието отново се споменаха част от опасенията, които бяха изказани на общественото обсъждане на проекта миналата сряда. Депутати обърнаха внимание, че всичко в него се базира на добри желания, тъй като

няма записан черно на бяло процент от БВП, който отива за наука.

Някои изразиха мнение, че управлението на науката и иновациите не бива да е се поема от два фонда, тъй като между тях няма свързващо звено, а други – че тази функция трябва да остане в Съвета за интелигентна специализация към Министерския съвет, който не е отменен и който именно е органът, който следва да се занимава с тази задача.

Според председателя на Комисията Красимир Вълчев трябва да бъдат отменени текстовете, според които съществуващите центрове за върхови постижения и центрове за компетентност, изградени по Оперативна програма „Наука и образование“ и включени в Националната пътна карта за научноизследователска инфраструктура, както и останалите обекти от нея, могат „да създават за реализация на резултатите от научни изследвания, от иновационна дейност или от права върху обекти на интелектуална собственост сдружения при условията и по реда на Закона за юридическите лица с нестопанска цел“.

Според него те

създават вратички за злоупотреби и преминаване на собственост за милиони левове в частни ръце,

затова трябва да се прецизират. Друга промяна, която той смята да внесе между първо и второ четене, ще е Фонд „Научни изследвания“ отново да мине на подчинение на МОН, а управителят му да се избира от министъра на образованието.

Народните представители допуснаха, че ако в закона не се заложи конкретен процент от БВП за научни изследвания, то нищо от него няма да се реализира. „Ключов си остава и въпросът за

остойностяването на резултатите от научните изследвания, както и трансферът на технологиите,

за които в закона няма мерки“, посочи проф. Костадин Костадинов.

По време на обсъждането преди седмица в Комисията зам.-просветният министър проф. Генка Петрова посочи, че идеята на новия закон е да се постави рамка и единен механизъм за координиране и финансиране на научните изследвания и иновациите в страната, както и да регламентира трансфера на технологии с цел повишаване конкурентоспособността на икономиката. „Насърчаването ще става чрез използването на многогодишна рамкова програма за научни изследвания и иновации, която ще определи обхвата, областите и дейностите за насърчаване и финансирането им в съответствие с националните стратегически документи“, посочи тя.

По думите ѝ проектът предвижда проектно финансиране на проектите за научни изследвания от Фонд „Научни изследвания“, а на иновациите – от Национален иновационен фонд. Двата фонда ще работят в координация, като ще изпълняват многогодишни оперативни програми.

Сред посочените забележки към проекта бяха да се заложи

по-голяма равнопоставеност между кандидатите за научни изследвания и иновации,

да има по-подробна уредба как ще става сдружаването между висшите училища и научните центрове по оперативните програми, повече насоки за оценката на научноизследователската дейност на висшите училища, да се регламентират ваучери за закупуване и внедряване на иновации и др.

Комисията одобри единодушно на второ четене и възможността за повтаряне на държавния зрелостен изпит за по-висока оценка. Промените в Закона за предучилищното и училищното образование предстои да бъдат окончателно гласувани в зала.

Новите текстове гласят, че „за целите на кандидатстването във висше училище зрелостници или лица, притежаващи диплома за средно образование, по свое желание

имат право еднократно в рамките на учебната година на завършването си

или на следващата учебна година да положат изпит по реда на държавните зрелостни изпити по учебен предмет, по който вече са положили успешно държавен зрелостен изпит, върху учебното съдържание, предвидено за изучаване на същия вид подготовка“.

За явяването на подобен изпит МОН ще има право да събира такса, приеха още депутатите. Очаква се промяната да влезе в сила още тази година, т.е. да важи за сегашните зрелостници, които ще кандидатстват за студенти за академичната 2024/2025 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Променят критериите за получаване статут на защитено училище Безплатно висше от тази година 200 училища с новоназначени директори МОН се превърна в учебно предприятие

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Закон за научните изследваниязаконопроектКомисия по образование и наукаМОННародно събраниеРепортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Удължиха три програми за сградния фонд в образованието

Next article

Вестник „Аз-буки“ – брой 7/2024 г.

Next article
Вестник „Аз-буки“ – брой 7/2024 г.

Вестник „Аз-буки“ – брой 7/2024 г.

Ученик да си в село Чавдар:  ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ отбелязва 150 години от създаването си

Ученик да си в село Чавдар:  ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ отбелязва 150 години от създаването си

Видя ли, Христо, какво ти каза учителката?

Четири ли бяха мутрите, или четирима

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"