"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 5, 1-7.02.2024 г.

Кулинарни умения демонстрират специални ученици

В Професионалната гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас, приобщаващото образование е с традиции

Донка Тънкошиева от Донка Тънкошиева
04-02-2024
in Брой 5, 1-7.02.2024 г.
A A

Въвеждането на  интегрираното обучение налага промяна в отношението към учениците със специални образователни потребности, като се идентифицират образователните и потенциалните им възможности за развитие и реализация.

Подобна промяна в отношението е очертано видима в Професионалната гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас. Тя е едно от предпочитаните учебни заведения, в които родителите на специалните деца искат те да продължат обучението си.

Това се потвърждава и от специалистите от Регионалния център за  подкрепа в приобщаващото образование. „В съвместната си работа с екипа на гимназия имаме създадени традиции още назад във времето. Голяма част от преподавателите са добре обучени в работа с децата със специални потребности и се справят отлично. Нашите експерти също са винаги в подкрепа“, казват от  Регионалния център.

„В гимназията по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“ са убедени, че в основата на интегрираното образование стои идеята, че индивидуалността на всеки ученик трябва да бъде приета и неговото образование трябва да се организира по такъв начин, че да удовлетворява особените му потребности.

Възможност „специалните“ ученици да се интегрират успешно

Гимназията  предоставя възможности на своите „специални“  ученици да се интегрират успешно, да не бъдат оценявани по различие, а по индивидуалните качествени показатели, за да се интегрират както в образователен, така и в социален аспект.

Гимназията поставя началото на интегрирано обучение за ученици със СОП с цяла сурдопаралелка (8 ученици), още през 2001/2002 учебна година с професия „Готвач“. Те успешно завършват образователното си ниво и се реализират професионално на пазара на труда. „В течение на годините към гимназията ежегодно са насочвани ученици с различни диагностични дефицити, които са били предизвикателство за педагогическите специалисти“, казва директорката Фотинка Въргова.

Открит урок като част от учебната практика

Като  доказателство на казаното от нея е и проведеният наскоро в кухня №1 открит урок на тема „Приготвяне на основни ястия с техника пържене.  Аламинути от вътрешно филе (бонфиле)“.

Занятието се осъществява под ръководството на инж. Илияна Илиева – учител по кулинарни техники и технологии – учебна практика, със съдействието на ресурсните учители от Регионалния център – Бургас, Силвия Стамболиева и Илина Транчева.

Учениците със специални образователни потребности Илиян Планинцов и Тедислав Богойчев от XI клас в професионалната гимназия, като част от групата по учебна практика, приготвят аламинута „Бифтек с яйце“, а през това време учениците от обучаемата група правят филе „Вретено“, турнедо „Росини“ и „Медальон с гъби“.

Присъстващите на урока имат възможност да наблюдават последователността в технологичния процес на приготвяне. Добре сформираният екип, работещ в синхрон и взаимодействие, доказва  резултатността от взаимното  подпомагане при ученици със СОП.

Под прякото наблюдение и насоки за реализация от своя учител инж. Илиева учениците от групата и учениците със специални образователни потребности, които са част от нея бързо приготвят, оформят и сервират своите готови аламинути от бонфиле. Специалните педагози са неотлъчно до своите „специални“ ученици като им помагат да се справят наравно със своите съученици с поставените им задачи.

Учениците презентират кулинарните си умения пред гостите и показват умения и познания за хранителните продукти, тяхното обработване при приготвяне на кулинарното изделие.

Присъстващите  са впечатлени от крайния резултат,

зареждат се с приятни емоции и се убеждават, че само качественото взаимодействие и професионализъм между институциите, може да доведе до резултати в приобщаващото образование.

От Регионалния център и от Професионалната гимназия припомнят още един интересен факт. Още  през 2012/2013 учебна година отново е насочена една цяла паралелка (8 ученици) със слухови дефицити за обучение в ТОХ, както всички бургазлии знаят учебното заведение.

„Учителите в гимназията вече са преминали квалификационно обучение за ефективна работа с ученици със СОП. Увереността им в работата сформира  формулата, че „Ученикът е една малка вселена“. А основното предизвикателство за учителя е да спечели доверието и да бъде част от нея. Пред него, учителя, стои нелеката задача да съумее да преподава на всички ученици, зачитайки различията на възможности, като всички се чувстват равнопоставени и еднакво значими. Випускът също завършва успешно, като има и шампионка по тенис на регионално състезание“, казват от Регионалния център.

Професионалната гимназия се гордее, че не отчита незавършили ученици с допълнителна подкрепа. Екипът е наясно, че

успешните резултати са невъзможни без доброто сътрудничество

с Регионалния център и специалните педагози, които с всеотдайност и професионализъм допринасят за изграждането и образователното развитие на учениците със специални образователни потребности.

Извън открития урок по готварство, по инициатива на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Бургас, е организиран конкурс на тема „Аз обичам България“. Целта е възпитание на подрастващите и утвърждаване на българщината, като е предоставена възможност за участие по възраст и категория.

Гимназията по туризъм получава признание

и удовлетворение с успешното участие на своите специални таланти. Призовите места в четвърта възрастова група достойно завоюват двама от изявили се.

В категория „Колажи, табла, презентации“ е отличена Елия Рамадан, която е на индивидуална форма на обучение, с ръководител Ива Миткова и с родителската подкрепата на Азизе Рамадан.

В категория „Изпълнение на стихотворение“ се класира Жулиен Желязков, който е в дневна форма на обучение, с ръководител Румяна Желязкова.

С поощрителна награда е отличена  Юлия Вълева от дневна форма на обучение, с ръководител Женя Гюлева.

„Гимназията ни е горда с постиженията във възпитателните и образователните резултати на посвоему уникалните ученици. Когато сред множеството вселени от детски умове, чувства и взаимоотношения прибавим и един по-различен свят на ученика със специални образователни потребности, предизвикателството „многообразие“, с което се сблъскваме ежедневно, придобива по-различно измерение“, убедени са всички, които са се отдали на специалните деца.

Your Image Description

Свързани статии:

Румънската гимназия набира скорост Спа център в СУ „Иван Вазов“ – Вършец Когато изкуството среща технологиите Жури определя кои са най-добрите малки философи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags приобщаващо образованиеПрофесионална гимназия по туризъм „Проф. д-р Асен Златаров“Региониспециални образователни потребности

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

МОН развива партньорства в технологичния сектор

Next article

Investments to transform education

Next article
Инвестиции за промяна на образованието

Investments to transform education

Среброто е най-популярното антибактериално лекарство

Готова е промяната за 15 дни отсъствия по семейни причини

Готова е промяната за 15 дни отсъствия по семейни причини

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"