"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 45, 07 – 13.11.2024 г.

Учене от съвместния опит

Регионалното управление на образованието в София-област организира три майсторски класа за директори и учители

Стела Маринова от Стела Маринова
11-11-2024
in Брой 45, 07 – 13.11.2024 г.
A A
Росица Иванова, началник на РУО – София-област, поздрави участниците за успешното представяне и им връчи сертификати за участие. Снимка РУО – София-област

С представяне на управленски стратегии от 20 директори на училища в Софийска област приключва поредицата от майсторски класове, организирани от Регионалното управление на образованието – София-област, за повишаване на резултатите и качеството на подготовката на децата и учениците.

„Организирахме поредица от майсторски класове по Националната програма „Квалификация на педагогическите специалисти“. Това е нова форма за повишаване на квалификацията. Чрез майсторските класове педагогическите специалисти получават възможност да обменят опит и успешни практики, директорите търсят нови стратегии за управление на институциите, които ръководят“, обяснява за „Аз-буки“ Йоанна Чалъкова, старши експерт по квалификация на педагогическите специалисти в РУО – София-област.

Общо три майсторски класа организират от Регионалното управление. Първият е на тема „Повишаване резултатите и качеството на подготовка на децата и учениците“ и преминава под ръководството на проф. Сийка Чавдарова-Костова – преподавател във Факултета по педагогика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, и Петя Кочкова-Бенчева – директор на ОУ „Никола Вапцаров“, Ботевград.

Той е разделен на три части – въвеждаща, неприсъствена и заключителна.

В рамките на първата ръководителите на майсторския клас представят факторите за повишаване на резултатите и качеството на подготовка на децата и учениците в образователните институции. Показват ролята на директора за развитието на умения на XXI век и дават насоки за разработването на управленските стратегии.

„Смисълът на майсторските класове е учене от съвместния опит. Идеята е представените положителни примери на успешни директори и останалите акценти от програмата да стимулират размисли и рефлексия у участниците в майсторския клас. Те могат да сравнят предложените практики с това, което правят в образователните институции, които ръководят, да помислят как биха могли да ги приложат, за да развиват своите училища“, обяснява проф. Чавдарова-Костова.

„Факторите за повишаване на резултатите са много“,

каза по време на презентацията си Петя Кочкова-Бенчева.

Сред основните са добре обучени и мотивирани учители, които да имат възможност за продължаващо професионално развитие. Други фактори са иновативните и интерактивните методи за преподаване. По думите на Кочкова-Бенчева, е важно е директорът да създаде модерна, безопасна и позитивна училища среда, в която подкрепа да получават ученици, новите учители и родителите. Сред акцентите в презентацията на директорката ОУ „Никола Вапцаров“ – Ботевград, са екипната работа на педагогическите специалисти и споделянето на опит, включването на учениците в извънкласни занимания, представянето на възможност да се изявяват в конкурси и състезания.

На база обменения опит директорите разполагат с 20 дни, за да направят презентации, с които да представят своите стратегии за управлението на образователната институция за повишаване на резултатите и качеството на подготовка на децата и учениците.

В заключителната част на майсторския клас за директори всеки участник представя пред колегите си образователната институция, която ръководи. Споделя с какво е допринесъл за нейното развитие, с какви проблеми се сблъсква и как работи по тяхното разрешаване. Какви подходи прилага, какви цели си е поставил и как планира да проследи тяхната реализация.

Другите два майсторски класа са насочени към учителите

и са ръководени от д-р Станимир Цветков – началник на отдел „Оценяване в предучилищното и училищното образование“ в Центъра за оценяване в предучилищното и училищното образование (ЦОПУО). Единият е на тема „Преподаване, насочено към повишаване на четивната грамотност на учениците за придобиване на умения за извличане на информация по качествен начин и нейното обработване и анализиране при вземането на решения“. В него се включват 20 учители по български език и литература в прогимназиален и гимназиален етап. Майсторският клас включва 16 часа в присъствена форма и 16 часа за подготовка на  инструментариум за оценяване на четивната грамотност на учениците в различни класове.

„Сред основните цели на майсторския клас са усъвършенстване на уменията за създаване на инструментариум, позволяващ обективно оценяване на четивната грамотност на учениците с цел диагностика на реалните проблеми и пътищата за тяхното преодоляване“, обяснява д-р Станимир Цветков.

Пред участниците в майсторския клас е представен дългосрочният проект на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие за изработване на индикатори за качеството на образованието. Те са запознати и с концептуалната рамка за четивната грамотност на международното изследване PISА.

Тема на обучението са и основните когнитивни равнища, които се измерват в PISА. Това са гладкото четене; намиране на информация в рамките на един или в няколко текста; обобщаване и тълкуване; оценяване и осмисляне. „Гладкото четене е основата на останалите три процеса. Това когнитивно равнище се смята, че е ключово за успешното представяне на българските ученици в международните изследвания“, посочва д-р Цветков.

В работата на майсторския клас е обърнато внимание и на избора на различни текстове в цялото им многообразие по вид, формат и контекст. Изборът на текстове за оценяване на четивната грамотност на учениците е важен елемент в подготовката на инструментариума – текстовете трябва да бъдат подбрани така, че в най-висока степен да съответстват на възрастовите особености на учениците, но и да имат силно изразен прагматичен аспект. Не на последно място, участниците в майсторския клас са запознати с различните видове задачи за измерване на четивната грамотност, както и основните правила за съставянето им.

В частта за самостоятелна работа всеки участник изработва тест за оценяване на четивната грамотност на учениците в класовете, в които преподават.

Д-р Цветков подчертава, че голяма част от тях имат добри характеристики, подбрани са текстове не само в образователен, но и в социален, личен и професионален контекст.

В края на майсторския клас участниците оценяват подготвените тестове от колегите си и споделят част от проблемите, които срещат при работата си, особено с ученици, в чиито семейства българският език се използва по-рядко.

„С реализирането на майсторския клас значително се подобриха уменията на учителите за създаване на качествен инструментариум, който биха могли да използват в практическата си дейност, за да измерват обективно постиженията на своите ученици. Изработването на инструментариум за тестване на знанията и уменията дава възможност за диагностика на образователни дефицити, планиране на корекционни дейности и в крайна сметка – повишаване на качеството на образованието“, обяснява експертът в ЦОПУО.

Третият майсторски клас е на тема „Подходи за формиращо оценяване и преподаване в контекста на НВО и ДЗИ“ и в него участват 20 учители по български език и литература и по математика, преподаващи в прогимназиален и гимназиален етап.

Сред основните цели на майсторския клас са усъвършенстване на подходите за формиращо преподаване и оценяване, както и формирането на професионална общност за споделяне и повишаване на практическите компетентности и изготвяне на методически материали, посочва ръководителят на обучението. Акцент в работата на майсторския клас е и  предназначението на формиращото оценяване на учениците с цел повишаване на техните резултати.

В рамките на обучението педагозите се запознават с формиращото оценяване и стратегии за прилагането му,

проектно базираното обучение, провеждат дискусии. Всеки теоретичен елемент от програмата е съпроводен от споделени примери, базирани на педагогическата практика.

След това учителите имат за задача да изработят вариант за проектнобазирано обучение, като се съобразят както с теоретичните постановки и учебните програми, така и с конкретните условия за преподаване в училище по български език и литература и по математика. Те са представени по време на финалния ден на обучението, като всеки участник в майсторския клас оценява останалите.

„Учителите споделиха, че провеждането на майсторския клас им е дало възможност да осмислят по нов начин използването на формиращото оценяване в обучението и по български език и литература, и по математика. Участниците в майсторския клас се убедиха, че прилагането на проектно базираното обучение в значителна степен може да подобри резултатите на учениците“, посочва д-р Цветков.

Той допълва, че разработените материали по време на самостоятелната работа са споделени с участниците в майсторския класа и с експертите от РУО – София-област. Така всеки може свободно да използва онова, което прецени, че е полезно в пряката му работа.

Your Image Description

Свързани статии:

С арт поглед към природните науки Създадоха сайт, посветен на учебния материал по БЕЛ Образователно портфолио следи за напредъка на учениците Добрият учител умее да вдъхновява

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Good practicesПризнаниеРУО – София-областуправленски стратегии

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI

Next article

Зам.-министър Наталия Митева откри X национални дни за учене през целия живот

Next article
Зам.-министър Наталия Митева откри X национални дни за учене през целия живот

Зам.-министър Наталия Митева откри X национални дни за учене през целия живот

Зам.-министър Емилия Лазарова откри конференция за зелено образование за устойчиво бъдеще

Зам.-министър Емилия Лазарова откри конференция за зелено образование за устойчиво бъдеще

Как човек да бъде щастлив и успешен през XXI век

Как човек да бъде щастлив и успешен през XXI век

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"