"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 23, 06-12.06.2024 г.

Училището се нуждае от душа, не само от разум

Как Начално училище „Христо Ботев“ в град Елин Пелин прилага социално-емоционалното образование и какво промениха учителите

Петя Николова от Петя Николова
09-06-2024
in Брой 23, 06-12.06.2024 г.
A A
В НУ „Христо Ботев“ – Елин Пелин, насърчават учениците да бъдат креативни. Снимки – НУ „Христо Ботев“ – Елин Пелин

Ако социално-емоционалните умения се овладяваха така, както се учиш да караш колело, всичко щеше да е значително по-просто. Моментът с разковничето, което се намира някъде в ранните ни детски години, естествено присъства, въпреки че познаваме хора, усвоили баланса върху двете гуми значително по-късно. Но независимо че колелото е актуално, а може би дори е в най-силната си фаза именно в днешни дни, XXI век предлага на човечеството значително по-сложен свят от времето, когато велосипедът прави първите си завъртания по трасето на цивилизацията.

Точно поради това изследването на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) върху социално-емоционалните умения на учениците между 10- и 15-годишна възраст, представено в София, си поставя за цел да разбере

как тези все още невръстни деца си проправят път в съвременния сложен свят.

Участват над 20 държави, като от България се включват над 3000 ученици и над 550 учители от 80 училища в цялата страна.

На откриването на форума в края на април, в присъствието на проф. Андреас Шлайхер – директор на образователния департамент на ОИСР, са поканени и представители на участвалите българските училища. Едно от тях е Начално училище „Христо Ботев“ от град Елин Пелин. Заедно с директорката Румяна Генадиева обсъждаме изследването, участието и вече видимите резултати от програмата „Окрилено начало“ на фондация „Лъчезар Цоцорков“.

„Ние сме едно от партньорските училища, които кандидатстват и получават одобрение за програмата „Окрилено начало“ на фондация „Лъчезар Цоцорков“ – разказва директорът на НУ „Христо Ботев“ в Елин Пелин. –

Фондацията осигурява включването на страната ни в изследването на ОИСР

и домакинството на България на представянето на доклада. „Окрилено начало“ е пилотна програма, която през учебната 2023/2024 година се тества в 8 начални училища в страната и чийто фокус е именно развиването на социално-емоционалните умения на учениците. Педагогическият екип взе решение да кандидатства, тъй като ни се искаше образователната ни институция да събере в едно научни и социално-емоционални познания“.

И докато обяснява това, Румяна Генадиева уточнява нещо, което прави впечатление: „Това означава, че желаем училището ни да придобие позитивна душа, опирайки се на ефективно сътрудничество с родителите.“

Именно родителите са онази гласно или негласно споменавана част от процеса на овладяване на социално-емоционалните умения на децата. Те са брегът, върху който учителят може да стъпи и да издърпа детето напред. Но без този бряг образованието сякаш е обречено да губи баланса си. Защото, както експертите от ОИСР ясно виждат, че с

навлизането на изкуствения интелект знанията по математика и езици например вече нямат същата стойност на пазара на труда,

така и родителят може да прецени, стига да пожелае, дали детето му е отговорно, мотивирано, дали проявява емпатия и умее да си сътрудничи с другите деца и доколко устойчива е психиката му в моменти на стрес.

Това са и 5-те области, които изследва проучването на ОИСР – прогресивност, отговорност, свързаност, сътрудничество и самообладание. Именно те според експертите влияят най-силно върху академичния и житейския успех на младежите, а от друга страна,– развиването им има шанс да обърне негативната тенденция, свързана с ниските образователни резултати от PISA и НВО.

Директорката Румяна Георгиева (в средата) участва във форум за представянето на доклада на ОИСР за социално-емоционалните умения на учениците

Румяна Генадиева разяснява, че изследването се провежда в периода от октомври до настоящия момент. В него участват не само ученици, но и техните родители, учители и самата тя, като директор. В рамките на 10 дни през февруари се осъществява тестване на ученици от I до IV клас чрез попълване на анкета от 60 въпроса. Тестът, който се намира в платформата sel.bg и се извършва в присъствието на класните ръководители и учители в целодневна организация на обучение, включва въпроси с избираем отговор от 4 или 5 предложени решения, въпроси със свободен отговор за четвъртокласниците, игрови елементи при решаване на казуси и ситуации.

Участват само ученици, чиито родители са декларирали писмено съгласието си и самите те също попълват анкета, засягаща детето им. За учители и директор въпросникът е свързан с поведението на всеки ученик и оценка на социално-емоционалните му умения в определени ситуации.

„Твърдо вярвам, че

училището освен образователни функции – разум и познание, трябва да има и душа, и позитивизъм

– казва Румяна Генадиева. – Само така ще превърнем нашите „дечковци“, както обичам да ги наричам, в позитивно-комуникативни, практически успешни и добруващи млади хора. Също така виждам, че откакто работим по програмата „Окрилено начало“, учителският ни състав е много по-активен в обученията „Работа с родители и изграждане на училищна общност“. Удовлетворени сме от съветите и уъркшопите на „Асоциация родители“, която ни номинира за наградата „Златна ябълка“ на Национална мрежа за децата. Стараем се все повече да въвличаме родителите в училищния живот – да бъдат активни участници, а не само гости.“

За директора на Началното училище в Елин Пелин социално-емоционалните умения са динамични и могат да се развиват през целия живот, но задължително трябва да се започне от най-ранна детска възраст.

„Когато влезе в училище, социално-емоционалното образование започва да помага цялостно за изграждането на стойностна личност, която се отличава с качествени и практически познания – казва тя. – За мен беше много любопитно да забележа, че прилагането на програмата „Окрилено начало“, в която се включихме, успява да разчупи стереотипите и представата за учителската професия. Учителите, които са в овластена позиция спрямо учениците, излизат от коловоза и се замислят как всяко тяхно действие и решение влияе пряко върху емоциите на децата. От друга страна, чрез прилагане на редица игри и идеи от предоставените ни помагала в края на учебната година виждам, че

децата са по-сплотени, по-уважителни и подкрепящи се.

Спазват с по-голяма охота нормите и правилата, създадени в училище. Момчетата демонстрират поведение на кавалери. Наистина мисля, че ако използваме всички ресурси, които ни предлага образователната система за надграждане на социално-емоционалните умения, нашата класна стая ще се превърне в по-усмихната и позитивна среда за обучение.“

Ученици от НУ „Христо Ботев“ – Елин Пелин, отбелязват Международния ден на балета – 29 април, в двора на училището

Въпреки че обявените резултати в доклада на ОИСР от изследването на българските 15-годишни тийнейджъри в редица показатели са по-ниски от средното ниво – имат повече вредни навици, по-ниска ангажираност към учебния процес, по-ниско желание за кандидатстване в университет,

специалистите дават надеждна прогноза за развитието на образователната ни среда.

Препоръчват интеграция на социално-емоционалното обучение във всеки учебен предмет, като това означава учителите да не са концентрирани единствено в предмета си, а да наблюдават реакциите на учениците и начина, по който се чувстват по време на обучителния процес. Предлагат да активираме методите, които насърчават учениците да участват в учебния процес, да бъдат креативни и като цяло – да се самооткрият в онези дисциплини, в които се усещат в свои води.

Приемайки навлизането на изкуствения интелект, се опитваме да организираме образованието около онези умения, които ни правят не само адекватни на търсенията на съвременния свят като работна ръка и потенциал, но и ни запазват като човеци с желание да съхранят своя свят.

Специално ние, българите, крием в ръкава си два коза, които проличаха и в това интересно изследване на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие –

надвишаваме средния процент по отношение на щастието и физическата активност.

33,7% от 15-годишните български ученици посочват, че ежедневно извършват поне 20 минути интензивна физическа активност, като средно за участващите страни процентът е 26,6. По отношение на щастието, 43% от нашите деца са удовлетворени от живота си, докато средно за другите участници този дял е 31 %. В очакване на Националното външно оценяване и предстоящите анализи на резултатите, нека си позволим доза радост от тези проценти, като окрилено начало, и продължим ангажирано с всичко, което можем да направим, за развитие на социално-емоционалните умения на българските ученици.

Your Image Description

Свързани статии:

Кръговете на решенията: Началното училище „Хаджи Генчо“ в Тетевен работи по Програма за социално-емоционално образование Детски свят на радостта и школа на таланти Училище на края на града Изкуството да уважаваш: В СУ „Св. св. Кирил и Методий“ – Земен, възпитават децата на толерантност

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Елин ПелинНачално училище „Христо Ботев“Програма за социално-емоционално образованиеРегиони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Красотата на танца

Next article

Детски свят на радостта и школа на таланти

Next article
Детски свят на радостта и школа на таланти

Детски свят на радостта и школа на таланти

Медицинско свидетелство за работа: кога и защо е необходимо?

Медицинско свидетелство за работа: кога и защо е необходимо?

Героите не носят наметало

Героите не носят наметало

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"