"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 12, 21-27.03.2024 г.

Дисциплината гарантира сигурност

В 53. ОУ „Николай Хрелков“ в столичния кв. „Горна баня“ броят на учениците се удвоява за няколко години

Зина Соколова от Zina Sokolova
26-03-2024
in Брой 12, 21-27.03.2024 г.
A A
Екипът на столичното 53. ОУ „Николай Хрелков“ се надява новият STEM център да провокира повишен интерес на децата към природните науки и математиката. Снимка – Олег Попов

53. ОУ „Николай Хрелков“ в столичния квартал „Горна баня“ е сред първите 15 училища в страната, които получиха договорите си за финансиране на училищна STEM среда по Националния план за възстановяване и устойчивост. Създадено е през 1904 г., а през 1956 г. е построена новата му сграда, в която децата учат и днес.

Школото продължава традициите на основно, квартално училище. В него в момента учат близо 300 деца, като в последните години техният брой се удвоява. Как се постига такъв резултат, питаме директорката Малинка Дилова.

Малинка Дилова, директор

„Най-вече с дисциплината, която има в училището. Това е много важно за родителите, те искат да има сигурност. Това е истината  – категорична е тя. – Дълги години съм работила тук като главен учител. После заместих предишната директорка, която се пенсионира. Заех поста през  2016 г., тогава имаше по една паралелка на випуск. Но от 2017 г. тенденцията се обърна. Имах хъс да го направя. Приех да поема поста, заради страхотния колектив и невероятно сърцатите мои колеги. Всички заедно успяхме да удвоим броя на децата. Сега те предпочитат да си останат в квартала, вместо да пътуват до по-отдалечени училища. Но това е максимумът, който може да приемаме.“

Миналата година от училището едва успяват да приемат всички деца от квартала. Дори от РУО – София питат дали ще има пак само две паралелки I клас. Но директорката е категорична, че

няма помещения за повече ученици.

Още с встъпването си в длъжност Малинка Дилова въвежда правилото телефоните да се събират преди първия час. Не е съгласна с родителите, които искат да имат връзка с децата си по всяко време. Те са поверили децата си на учителите и трябва да им имат повече доверие. А когато някое дете иска да се чуе с родителите си, отива в кабинета на директора и разговаря с тях оттам.

Малинка Дилова няма приемен час. Всеки може да дойде при нея по всяко време. Категорична е, че хората от нейния екип трябва да бъдат изрядни, за да може да изискват това и от учениците. Не одобрява склонността на някои родители винаги да оправдават децата си. Убедена е, че така не им помагат.

„Училището е подготовка за живота

– тук се учиш на дисциплина, на отговорност, на взаимодействие с другия, на внимание и уважение – казва Дилова. – Децата, свикнали да имат протекции, растат с чувството на безнаказаност. И в един момент, когато трябва да отидат и да се трудят вече на по 30 години, не знаят какво да правят със себе си.“

Проектът за бъдещия STEM център е с акцент върху природните науки и математиката. Основната цел е да се стимулира интересът на децата към физиката и химията. Центърът ще се използва и като кабинет, където ще учат седмокласниците, няма да бъде заключван. Обновява се и хранилището, което ще бъде свързано с центъра. Всичко това трябва да стане във възможно най-кратки срокове, защото е тревожно, че малко хора избират да се занимават с наука.

На националните външни оценявания учениците от 53. ОУ „Николай Хрелков“ се представят добре. Но резултатите от НВО зависят и от випуска, казва директорката. При един и същ преподавател учениците от различни випуски дават различен резултат. По български резултатите са устойчиви. Но математиката буксува през последните няколко години и при нея има по-големи амплитуди. Любопитното е, че миналата година, когато в цялата страна се отбелязва спад по математика, в горнобанското училище е обратното – успехът се покачва с няколко единици.

Педагогическият екип се гордее, че успява да провежда успешно политиката на Образователното министерство след завършване на VII клас учениците да продължат обучението си в по-висока степен.

Най-голямото предизвикателство за Малинка Дилова и нейните колеги е общуването с родителите. Директорката е категорична, че не парите са решаващи, за да бъдат привлечени млади учители. Проблемът е, че никой не си дава сметка каква огромна отговорност носи всеки учител.

„Проблем е и това, че

родителите ни нямат доверие.

Това измъчва колегите. Заплащането не е основният фактор. Идват млади учители за по 2 – 3 години и напускат. Има правилник за дейността на училището. В него са разписани основни правила. Всеки родител отчита, че има дисциплина и ред в училището. Но настоява, че неговото дете винаги е невинно. Повечето родители не искат да си признаят, че се провалят с възпитанието на децата си. Идват при нас, но не мога да им го кажа в очите“, допълва Дилова.

Многобройни са заниманията по интереси, които децата могат да посещават – като ателие „Сръчковци“, клуб „Дигитална математика“ и други. През последните години се вдига нивото и на отборите на 53. ОУ по волейбол, които участват в ученическите игри през 2023 г. На общинския етап те завоюват съответно трето място при момичетата и първо място при момчетата. Заслугата до голяма степен е на учителя по физическо, който до 35-годишна възраст не е работил като педагог. Но когато се захваща с преподавателска дейност, се оказва, че сякаш е роден за това.

Миналата година училището получава диплом за постигнати отлични резултати и голяма активност в Международната дистанционна ученическа олимпиада по математика КИНГС. Училището е в топ 50 на България по брой ученици, получили първа и втора степен за ниво на знания по логика. То е и сред първите 10 от София-област и София-град по брой ученици, участвали във финалния кръг на състезанието по математика.

Екипът работи и по националните програми „Заедно в изкуствата и спорта“, „Квалификация на педагогическите  специалисти“, „Образование за утрешния ден.

„Учениците ни имат желание да се включат в програмата „Отново заедно“, но колегите ми не искат да се заемат с това, защото ходенето на зелени училища става все по-трудно. Превръща се в прекалено голяма отговорност – казва Малинка Дилова. – Четири нощи буквално се налага да не спим, за да опазим децата. Колегите затова се дърпат.“

Your Image Description

Свързани статии:

Шах клуб откриват в Кермен Дигитална грамотност в мебелното производство Наставниците – необходимата подкрепа за младите учители Лекарство срещу дезинформацията: В 15. СУ „Адам Мицкевич“ в София развиват умения за отсяване на информацията в интернет и рефлекс за проверка на нейната достоверност

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags 53. ОУ „Николай Хрелков“STEM центърГорна баняМалинка ДиловаРегиони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

20 секторни съвета изработват нов Списък на професиите

Next article

Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96

Next article

Pedagogy, Number 2s/2024, Volume 96

INSAIT с нов пробив

INSAIT с нов пробив

МОН се превърна в учебно предприятие

МОН се превърна в учебно предприятие

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"