"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 11, 14-20.03.2024 г.

Промени при приема на студенти в новоразкрити направления

Елена Василева от Елена Василева
13-03-2024
in Брой 11, 14-20.03.2024 г.
A A
Снимка – БТА

Промени в Постановление 64/2016 г. за условията и реда за утвърждаване броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в държавните висши училища, свързани с новоразкрити направления, предлага Министерството на образованието.

Ежегодното утвърждаване от Министерския съвет на броя на приеманите за обучение студенти и докторанти в университетите се случва в съответствие с Методиката за определяне на разпределителен коефициент на висше училище по професионално направление на ПМС 64/2016 г. Един от компонентите в тази методика е броят на приетите студенти и докторанти по съответното направление за учебната 2019/2020 г.

При обобщаване на данните за предстоящата 2024/2025 г. обаче

от МОН за първи път са се натъкнали на проблем,

който ще продължи да възниква всяка година за новоразкритите направления и специалности от регулираните професии – за тях няма данни за реализацията на завършилите студенти и докторанти. По тази причина максимално допустимият брой на приеманите за обучение студенти за тях се определя въз основа на оценка на потребностите на пазара на труда, изготвена от експертна комисия към Министерството на труда и социалната политика.

При положителна оценка комисията определя максимално допустимия брой на студентите в рамките на свободния капацитет на съответното направление. Двата критерия –

положителната оценка на комисията и максимално допустимият брой на приеманите за обучение студенти и докторанти,

се прилагат и през следващите учебни години до получаване на акредитация. След получаване на такава при определянето на бройките за прием се прилага общата хипотеза на Методиката на ПМС 64/2016 г., която изисква при определянето на разпределителния коефициент на висшите училища да се взема предвид броят на студентите за учебната 2019/2020 г.

От МОН обаче установяват, че за висшите училища, открили нови професионални направления или специалности от регулираните професии чрез положително оценени проекти към НАОА след 2019 г., след което са получили положителна оценка от Комисията към МТСП, а по-късно и действаща акредитация, има пропуск в ПМС 64/2016 г., тъй като

не е посочено с какво се замества необходимият за изчисленията брой на приетите студенти

през учебната 2019/2020 г., тъй като те нямат реализиран такъв прием.

За 2024/2025 г. четири висши училища попадат в тази хипотеза:

Тракийският университет – Стара Загора, с направление „Комуникационна и компютърна техника“, получило положителна оценка от МТСП през 2022 г. и акредитация през 2023 г.; Русенският университет „Ангел Кънчев“ с „Национална сигурност“ (положителна оценка от МТСП през 2021 г. и акредитация през 2023 г.); Университет „Проф. д-р Асен Златаров“ – Бургас, с „Обществено здраве“ (положителна оценка от МТСП през 2021 г. и акредитация в края на 2020 г.); и Националната спортна академия „Васил Левски“ с направление „Здравни грижи“ (положителна оценка от МТСП през 2023 г. и акредитация през същата година).

Комисията в МТСП е дала още 26 положителни оценки от 2019 г. насам за професионални направления и специалности от регулираните професии, които се очаква да получат акредитация. Когато това се случи, те също ще се сблъскат с липсата на приети студенти през 2019/2020 г. и с невъзможността да бъде формиран разпределителният коефициент за съответните висши училища.

За да се реши този проблем, МОН предлага допълнение на ПМС 64, според което за държавните университети, които нямат приети студенти и докторанти по съответното направление през 2019/2020 г., да се приема, че броят на студентите през тази година е равен на „определения максимално допустим брой на приеманите за обучение студенти и докторанти от експертната комисия към МТСП“.

Your Image Description

Свързани статии:

Пилотен проект на МОН и Google обхваща над 200 български училища Дeца от 26 училища и детски градини се включиха в първомартенски благотворителен базар в МОН Подготвят учениците за 15 нови професии в реална работна среда МОН обяви поръчка за електрически училищни автобуси

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags ДенятМОНприем на студенти

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Вестник „Аз-буки“ вече има Viber канал

Next article

700 деца в София ще учат в маломерни паралелки

Next article
700 деца в София ще учат в маломерни паралелки

700 деца в София ще учат в маломерни паралелки

Родителите ще извиняват отсъствия до 15 дни

Родителите ще извиняват отсъствия до 15 дни

Проф. Миглена Темелкова оглави Съвета на ректорите

Проф. Миглена Темелкова оглави Съвета на ректорите

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"