"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 11, 14-20.03.2024 г.

Отново за омонимите

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
15-03-2024
in Брой 11, 14-20.03.2024 г.
A A

Надежда КОСТОВА*

Омонимите се изучават заедно със синонимите, антонимите и паронимите и това не е случайно. Тези четири категории думи се определят според отношенията между значенията или звуковия състав на думите. При синонимите и антонимите се наблюдават значенията – ако има сходство, говорим за синоними, ако значенията на думите са противоположни, ги определяме като антоними. При омонимите и паронимите обръщаме внимание на формата –

омонимите са с еднакъв звуков състав,

а паронимите са близки по звуковия си състав.

Нека да разгледаме четирите категории само според значенията им. Установяваме, че четирите категории включват думи с различни значения. Дори синонимите се различават в известна степен по значенията или употребата си (например термините езикознание and лингвистика имат еднакви значения, но различна употреба: съпоставително езикознание and компютърна лингвистика).

А сега да проучим формата на тези категории думи. Синонимите, антонимите и паронимите имат различна форма – те се различават по звуков състав. Омонимите съвпадат по форма – звуковият им състав е еднакъв. Неточно е да казваме, че омонимите имат две различни значения. Две различни значения може да има една дума, а омонимите са две отделни думи с различни значения.

За омонимите, които имат еднакъв звуков състав, често неправилно говорим като за една дума. Обаче никога не бъркаме омонимите в речта, защото с тях образуваме различни словосъчетания (например житен клас and четвърти клас, четка за коса and остра коса) и ги използваме в различен контекст (Купих един буркан мед. В електрическия кабел има жица, изработена от мед. Вали град. Това е моят роден град.).

Важно е да запомним, че омонимите са две думи както антонимите и паронимите. Синонимите могат да бъдат повече думи и да образуват синонимно гнездо.

*Д-р Надежда Костова е доцент в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ към  Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Значенията на думата спорт ЧРД или Ч.Р.Д.? Авторитетът, който да следваме Себе си или мене си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Д-р Надежда КостоваНаписаното оставаомонимиПиши правилно

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

15. СУ „Адам Мицкевич“ в София откри учебна оранжерия

Next article

Подготвени за технологичния свят: ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в село Севар е едно от първите с финансиране за STEM

Next article
Подготвени за технологичния свят: ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в село Севар е едно от първите с финансиране за STEM

Подготвени за технологичния свят: ОУ „Никола Й. Вапцаров“ в село Севар е едно от първите с финансиране за STEM

Reflections on Working for the Council of Europe

Завръщане на рубриката „Правна консултация“

Завръщане на рубриката „Правна консултация“

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"