"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 6, 2023

Риби се разпознават на снимки

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-02-2023
in Брой 6, 2023
A A

Някои риби могат да разпознават собствените си изображения в снимки и огледала – способност, която обикновено се приписва на хората и други животни, считани за особено умни, като шимпанзетата, съобщават учени. Откриването на тази способност при рибите предполага, че самосъзнанието може да е много по-разпространено сред животните, отколкото учените смятат.
„Приема се, че животните с по-големи мозъци са по-интелигентни от тези с малък мозък, като например рибите“, казва социологът Масанори Кохда от „Метрополитен университет“ в Осака, Япония. Може би е време да се преосмисли това предположение, твърди той.
Предишни изследвания на Кохда показват, че вид риби могат да издържат огледалния тест. Той включва поставянето на животно пред огледало. След това тайно се слага белег върху лицето или тялото на животното, за да се види дали то ще го забележи върху отражението си. В предишни експерименти само шепа видове с голям мозък, включително шимпанзета и други човекоподобни маймуни, делфини, слонове и свраки, са издържали теста.
В ново проучване риби, преминали огледалния тест, след това успяват да различат собствените си лица от тези на други риби на снимки. Това предполага, че рибите се идентифицират по същия начин като хората – чрез формиране на мисловен образ на нечие лице, съобщават учени в Proceedings of the National Academy of Sciences.
„Мисля, че е наистина забележително, че могат да направят това“, казва приматологът Франс де Ваал от Университета „Емори“ в Атланта. В първите си проучвания с огледални тестове, публикувани през 2019 г. и 2022 г., екипът на Кохда излага на огледала риби в отделни аквариуми за една седмица. След това изследователите инжектират кафяво багрило точно под люспите на гърлото на рибата, правейки белег, който прилича на паразитите, които тези риби ядат от кожата на по-големите риби в дивата природа. Когато маркираните риби се виждат в огледало, те започват да удрят гърлата си в камъни или пясък на дъното на аквариума, очевидно опитвайки се да изстържат белезите.

Your Image Description

Свързани статии:

Съхраняват данни в квантови холограми Защо тийнейджърите не чуват мама Default ThumbnailНаука и бизнес – необходимата комуникация База за устойчиви изследвания

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Защо тийнейджърите не чуват мама

Next article

МОН събира директорите за STEM центровете

Next article
В ход е дигиталното обучение

МОН събира директорите за STEM центровете

Вестник "Аз-буки"

Възможно решение

Българчета от Англия в Музея на Апостола

Българчета от Англия в Музея на Апостола

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"