"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 51-52, 21.12.2023 г.

Където всеки учи да може всичко по свой начин

„При нас никой не казва: „Това не го мога“, споделя Десислава Ралчева, зам.-директор на Специалното училище за ученици с нарушено зрение „Луи Брайл“ в София

Елена Василева от Елена Василева
21-12-2023
in Брой 51-52, 21.12.2023 г.
A A
В училището доказват, че приобщаващото образование може да е всекидневна практика

При нас никой не казва: „Това не го мога“. Или пък: „Това няма нужда да го правиш, защото си сляп“. Нап­ротив, учим нашите ученици да могат всичко, по свой си начин, но да го направят.“ Така започва разказа си Десислава Ралчева – зам.-директор на специалното училище за ученици с нарушено зрението „Луи Брайл“ в София. Макар и със специфични проб­леми, учителите тук не третират учениците по различен начин, а напротив – веднъж постъпил при тях, всеки става един от всички и започва да се обучава на умения, понякога и по-високи от останалите, за да успее да опровергае обществените нагласи за себе си.
С този подход, съчетан с индивидуално внимание към всеки, училището доказва, че приобщаващото образование у нас може да е не само на теория, но и всекидневна практика.
Училището е основано през 1962 г. като Специално държавно училище за ученици с нарушено зрение от София и цялата страна на възраст от 5 до 19 години.

В страната има само още една образователна институция с подобен профил – във Варна. В момента в „Луи Брайл“ се обучават 137 деца от подготвителна група до XII клас. Има класове както за ученици само със зрителни нарушения, така и за такива с множество увреждания. За тях се грижат 55 висококвалифицирани преподаватели, завършили специална педагогика и притежаващи повече от една професионална квалификация.

„Напоследък малко се обърнаха нещата, започнаха да навлизат повече млади хора в професията, но все пак по някои предмети имаме проблеми – казва зам.-директорът. – Освен това, дори и да намерим млади хора, трябва да има приемственост и предаване на знания, които при нас са специфични. Когато за първи влязох в училището, бях в ступор. Благодарение на колегите ми обаче, които ми оказаха огромна подкрепа, се справих“, спомня си тя. Не на последно място, за адаптацията на новите учители има значение и фактът, че при тях отношенията с учениците са по-различни – по-сплотени и внимателни. „Всички сме като голямо семейството – някои ученици прекарват повече време с нас, отколкото със семействата си“, казва Ралчева.

Учениците с нарушено зрение в „Луи Брайл“ се обучават по общообразователната програма. Курсът им на обучение включва всички учебни предмети, изучавани според учебния план за непрофилирана подготовка. Подготовката започва с брайлово ограмотяване – процес, който се извършва по методика, развиваща тактилността и изискваща специални технически средства и пособия. От подготвителен клас децата започват да развиват сензорно-моторните си умения, компенсиращи зрителния дефицит.
Има специални програми по полезни умения, ориентиране и мобилност, зрително подпомагане и тактилно творчество, които подпомагат процеса на ограмотяване и обучение. Той протича както във всички други училища, но със спецификата на компенсаторната насоченост на обучението – с използване на технически средства, триизмерни модели, релефни изображения и др. През целия процес на обучение децата се учат на специфичния начин на изписване на брайл по различните учебни дисциплини.
Зам.-директорката разказва, че още от 90-те години на миналия век прилагат индивидуален подход към всяко дете, защото това е практика, доказала се, че работи. „При нас децата със специални потребности са просто още една кауза, те не са притеснение, а професионално предизвикателство. Тук го няма разделението между специалните деца и децата в норма, защото веднъж постъпило при нас, всяко дете се чувства не по-различно от всички останали“, казва тя. И съответно, се обучава на всички умения, които може, опитвайки се да компенсира първоначалното впечатление у хората. „Все още повечето хора се стряскат, като видят незрящ човек. Така че, за да се реализират нашите ученици, понякога им трябват дори по-високи умения от тези на останалите“, казва зам.-директорката.

За това помага и материалната база в школото, която се състои от няколко корпуса, свързани по начин, който осигурява лесен достъп за децата с нарушено зрение. Външната и вътрешната зона са маркирани съобразно изискванията за достъпна среда – с тактилни пътеки и цветови маркировки. Класните стаи са модерно оборудвани, разполагат с компютър с говорещи програми и оптични средства, подпомагащи учебния процес. Близо до тях са библиотеката, столовата, както и салонът за физическо възпитание за децата от начален курс. Училището разполага и с компютърен кабинет, кабинети по езиково обучение, биология, физика и химия с необходимото оборудване.

В интернатния корпус на училището има спални помещения, игротеки със съвременно обзавеждане, играчки за безопасна игра и стимулиране развитието на децата. На първия етаж там са разположени класните стаи и спалните помещения за деца с множество увреждания, секторът за лечебен масаж, стаята за сензорно-моторна стимулация и игрова терапия. И на трите етажа има стаи с домакинска техника и електроуреди, където децата се учат да работят с тях. Спортният комплекс към училището пък включва спортна зала с бани и съблекални, татами за джудо, зала за фитнес, маса за шоудаун, трап за дълъг скок, игрище за хандбал, баскетбол, футбол и др. Училището има и концертна зала – с професионална сцена и салон с 200 места, както и двор със сензорна градина с обезопасени алеи за разходка и детска площадка.
„Влязохме в облака на „Гугъл“ през 2020 г., когато дойде пандемията. По национална програма на МОН успяхме да закупим хромбуци. Вече имаме 40 от тях, които дават възможност за печатане с глас в „Гугъл“ документи, което е много полезно за децата с детска церебрална парализа“, казва Ралчева. По думите ѝ, средства училището има, но те не стигат за всичко, което искат да осъществят. „За да се видим на сцената на образованието, трябва много активности, участия в проекти, национални програми, търсене на спонсори и др.“, смята тя.

Училището има професионални паралелки по керамика и тъкачество.
Мечтата на ръководството е свързана именно с професионалното развитие на децата. „Отдавна искаме да изградим професионален център в училището. Децата с множество увреждания имат нужда от много повтаряне, за да не загубят придобитите умения в училище. За съжаление, след като завършат, някои от тях остават вкъщи, ходят в различни дневни центрове, но имат малко ангажименти. Така след 12 – 13 г. обучение при нас наученото понякога се губи“, обяснява Ралчева. По думите ѝ, това не означава, че родителите спират да се занимават с децата, просто те няма къде вече да упражняват уменията си. Затова целта на професионалния център е да предлага обучения, включително и курсове за придобиване на нови умения за различни професии.

„Може да се почне от най-елементарно сгъване на салфетки, това може да намери приложение във всяка сфера. Бихме могли да надградим наученото в паралелките по керамика и тъкачество. Учениците могат да се научат да плетат, сега са много модерни и ръчно изработените сувенири“, дава примери Ралчева. Защото най-важно е децата да се чувстват нужни. Подобен център според нея би бил полезен и за учениците, завършващи общообразователни училища, защото част от тях също трудно си намират работа, след като получат диплома. За да стане идеята факт обаче, трябва да се премине през тежка административна процедура, която зам.-директорката проучва.

Освен обучение по общообразователните предмети училището предлага на възпитаниците си и редица извънкласни дейности, които да ги научат на така ценните за живота умения. Сред тях например са спортният клуб, чиято цел е развиването на различни видове спорт, практикувани от зрително затруднени спортисти. В него се провеждат тренировки по спортовете голбал, джудо, шахмат, лека атлетика и шоудаун от дипломирани треньори с много отличия. Клубът е печелил три проекта за начално обучение по спорт по програма „Спорт за хора с увреждания“.

В него освен традиционно развиваните спортове допълнително се практикуват колоездене със специални двойни велосипеди за незрящи с водач и велосипеди с три колела за стабилно управление. В областта на изкуствата пък има театрална и вокална група, както и по изобразително изкуство.
„Специалното училище не е мястото от едно време, където ти слагат етикет или те гледат със съжаление. Там се изграждаш като личност и се учиш да си от най-добрите“, казва Десислава Ралчева. По думите ѝ, децата при тях често се срещат с различни личности – певци, актьори, министри, президенти. „При нас те имат възможност да се срещнат преимуществено с тези хора, да докажат себе си, да комуникират без притеснение, без значение кой човек е пред тях. Така придобиват и важни социални умения“, казва тя. Ралчева е убедена, че училището предлага най-доброто обучение за деца със зрителни увреждания. „След нас, като минат през нашите ръце и емоции, повечето от децата успяват. Неслучайно наши ученици ни казват: „Почувствах се сляп едва когато завърших училище“, завършва тя.

А успехите на възпитаниците им говорят сами. Някои работят в единствения ресторант на тъмно в София. Други научават добре език и намират работа в консултантския бизнес, трети работят в кол центрове или фирми за заплащане на данъци. „Имаме и диджей – Панчо Карамански, който е много социално активен в интернет и прави подкасти. Наш възпитаник работи и при омбудсмана“, казва Ралчева. И споделя как веднъж ѝ се наложило да си вземе лаптопа в провинцията и да работи оттам. „Уиндоусът ми не работеше. Обадих се на мой бивш ученик, той поиска да му дам достъп и след броени минути проб­лемът беше оправен“, радва се тя.

Your Image Description

Свързани статии:

Да научиш чуждия език като майчин Дом на традиции и вековна история Не се отказвай С поглед към природните науки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Ако родителите реагират бързо, решения се намират

Next article

Да научиш чуждия език като майчин

Next article
Да научиш чуждия език като майчин

Да научиш чуждия език като майчин

Дом на традиции  и вековна история

Дом на традиции и вековна история

От ралото  до компютъра

От ралото до компютъра

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"