"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 5, 2023

Халотерапия за деца

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-02-2023
in Брой 5, 2023
A A
223 са децата в ДГ „Пинокио“ в Русе , които ще посещават по график и за определено време солната стая в детското заведение

Катерина КОВАЧЕВА

Преди 200 години полски учени забелязали, че миньорите, работещи в солните мини, са по-здрави от своите колеги. В резултат на десетки изследвания разбират, че въздухът в солните рудници е естествено наситен с натриев хлорид, който има благоприятен лечебен ефект при белодробни и дихателни проблеми. Постепенно е доказано, че аерозолната сол играе важна роля за облекчаване на дихателните заболявания.
За да бъдат създадени условия, които са максимално близки до тези в солните пещери, започва изграждането на стаи със сол. През 1960 г. в Русия и в Източна Европа са отворени първите солни стаи. В тях с халогенератор се разпръсква специална фармацевтична сол, докато децата, играейки, се и лекуват, защото вдишват аерозолните солни частици.
В халогенераторите се използва 99,95% фармацевтично чист натриев хлорид, който е с доказани антибактериални, антимикотични свойства и съдържа над 84 микроелементи и минерали, сред които калций, калий, магнезий, натрий, йод, бром, мед, селен и желязо. Освен това солта има изявено противовъзпалително действие върху организма. Чрез халотерапията солните частици влизат в дихателните пътища, полепват по лигавиците, дехидратират и променят  задръжните секрети и активират тяхното изхвърляне чрез метаболизма.
Въпреки че приемът на твърде много сол може да повлияе зле на организма на детето, халотерапията не засяга сърцето, стомаха или бъбреците, тъй като е ограничена само до дихателната система. Концентрацията на сол от фармацевтичен клас, която се вдишва по време на солната терапия, е много ниска – между 0,5 и 10 милиграма на кубичен метър, по-малко от една чаена лъжичка.
„Когато солта се разпада в организма, тя отделя отрицателни йони. Всички устройства, които са част от нашето всекидневие, като например мобилния телефон, са виновни за положителните заряди в нашия организъм. Те пък водят до повишено чувство на умора, раздразнение, безпокойство. Именно при вдишване на солен въздух отрицателните и положителните йони в тялото се неутрализират. Солта действа много добре при контакт с лигавичните клетки, особено добре повлиява отока при тяхното възпаление. Затова е незаменим помощник при лечение на различни респираторни и кожни заболявания“, споделя доктор Магдалена Богданова за вестник „Аз-буки“ .
Посещението в солна стая облекчава респираторни заболявания като астма, алергии, нас-
тинка, бронхит, ХОББ, кистозна фиброза, синузит, ушни инфекции. Помага и при кожни заболявания като псориазис, подуване и възпаление, дерматит, суха и лющеща се кожа, акне. И не само, халотерапията е доказан лечител на редица състояния – стрес, умора, безсъние, изтощение, главоболие, депресия и други. Играта в солната стая може дори да подобри състояния и проблеми на нервната система като например аутизъм – престоят в стаята намалява агресията и успокоява превъзбудата според психолози.
„Възрастта от 3 до 7 години е характерна със слаба имунна система, а честите респираторни заболявания през зимния период наложиха необходимостта от търсене на алтернативни методи за лечение и укрепване на детския организъм. Екипът на градината стигна до идеята, че солната стая е добър начин за превенция на заболяванията при децата и може лесно да я внедрим в учебната ни програма“, споделя за „Аз-буки“ Ценка Тодорова – директор на ДГ „Пинокио“ в Русе. Детското заведение е първото със солна стая в града. 223 са децата, които ще посещават по график солната стая – по четири деца ще влизат с възрастен от екипа, докато са градината, а при желание от страна на родителя, когато са болни, имат възможност да бъде запазен час за посещение на стаята от 13 до 15 часа (по време на следобедната дрямка на групите).
„Вече четири майки с болните си дечица използваха стаята и отзивите им са прекрасни. Споделят, че още след първото посещение има облекчение в състоянието“, допълва Ценка Тодорова.
Създаването на солната стая е било голяма мечта и всички родители са приели нововъведението с желание. „Най-хубавата част на лечението със сол е, че децата дори не усещат, че са на терапия. Всичко, което трябва да правят, е да дишат. Така, че докато играят, техните дихателни пътища и кожа се прочистват и освобождават от замърсявания, възпаления и алергии“, убедена е директорката на иновативната детска градина в Русе. ДГ „Пинокио“ ще проправи пътя за още солни стаи в общината.
В солната стая в детската градина подът е покрит с 15 см сол. Редовно се включва подово отопление, което нагрява натриевия хлорид до 18 градуса, за да се изпарява по-добре солта. Престоят на децата е 20 минути на ден. Въпреки неголемите размери в помещението могат да се лекуват до 12 деца за един час.
За деца над 12 години препоръчителният престой е 40 минути. Когато халотерапията се използва за поддържане или подсилване на имунитета, се препоръчва процедурите да са от два до три седмично. Минимумът за година е между 15 и 20 посещения, необходими да се направят, за да има наистина ефект и да се натрупа минералът в организма, така че да започне да дава реакция, споделят имунолози.
В София броени детски градини могат да се похвалят със собствена солна стая, но пък първата се появи oще през 2017 г.
В 171. ДГ „Свобода“ в квартал „Надежда“ стените на стаята са покрити с четири слоя природна сол, а халогенераторът впръсква непрестанно сух аерозолен натриев хлорид. Около 280 деца от градината на възраст от 4 до 7 г. ползват придобивката напълно безплатно по стриктен график – в интервал от 7 до 10 минути в присъствието на медицинско лице и с родителско съгласие, както и със съгласието на личният лекар. Изграждането на стаята е финансирано от Столична община с 21 480 лв.
Идеята за създаването на солната стая е на бившия директор на градината Диана Русимова. Тя включва детското заведение в проект с партньори от Москва и БАН. Вторият етап от този проект е свързан с приложение на нови технологии за профилактика и подобряване здравния статус на децата. Реализацията на идеята е благодарение на двустранния обмен между партньорите в проекта и активното съдействие на кмета на район „Надежда“ инж. Димитър Димов.
А във Варна екипът на първата детска градина със солна терапия, чрез дарители и от бюджета си, събира сумата от 15 000 лв., колкото е и цената на един халогенератор. Идеята за изграждането на солна стая в
14. детска градина „Дружба“ възниква по време на ковид пандемията през 2020 г. и голямата заболеваемост сред децата. Въпреки всекидневните дезинфекции, въздухопречистватели и редица други уреди процентът на болни дечица не намалява. Затова и ръководството на градината решава да работи повече върху превенцията на заболяванията и закаляването на децата, както и за повишаване на техния имунитет чрез халотерапия.
Солната стая помага и на над 100 ученици в Специалното училище за ученици с нарушено зрение и аутистичен спектър „Проф. д-р Иван Шишманов“ във Варна.
Проучванията показват, че халотерапията е безопасна не само за възрастни, но и за деца от всички възрасти. Изследвания дори са доказали, че халотерапевтичните сесии са безопасни и за бебета от 3+ месеца и бременни. Но ако детето има температура или бъбречни заболявания не може да посещава въпросната стая, предупреждават медицински лица. Страничните ефекти, за които медиците до момента споделят, са единствено гъделичкане в гърлото или синусите, лека отхрачваща кашлица и усещане за леко щипене по кожата. Всичко това се дължи на факта, че дихателната система се изчиства от алергени и токсини, които са се натрупали в нея, а тези симптоми могат да продължат около два до три дни, споделят педиатри.

 

Малчугани програмират интерактивна пчеличка

STEAM център радва децата в русенската ДГ „Пинокио“. В него децата развиват креативното си мислене, творческото си въображение и обогатяват екипните дейности. STEAM означава наука, технологии, инженерство, изкуства и математика. Основната идея е децата да имат обучение на открито, в околната среда, да изследват своите умения и развиват критично мислене, да решават проблеми чрез комуникация във външна среда.
„В деня, посветен на инженерството, децата от втора възрастова група „Мики Маус“, докато играеха и се забавляваха, усвоиха нови знания и умения за уличното движение с помощта на Bee-Bot. Интерактивната пчеличка, която влезе в ролята на пешеходец, е програмирана от децата и стриктно спазваше правилата за уличното движение. А в деня, посветен на технологиите, бъдещите първокласници от четвърта възрастова група „Сладури“ усвоиха знания за числото 5 и неговата цифра, чрез софтуерната платформа „Енвижън“ – един компютър с много мишки“, споделя директорът Ценка Тодорова.
Методът STEAM се прилага в две образователни направления – „Математика“ и „Околен свят“, с помощ-
та на интерактивни дъски. „Въвели сме и обучение по роботика – децата имат робот, с който да учат и играят, така че всяко да развива дигиталните си умения от най-ранна възраст“, споделя директорът за „Аз-буки“.

Your Image Description

Свързани статии:

Обучаваме ли се през целия живот Бедността води до 6 пъти по-ниски учебни постижения Студентка с шахматната титла при жените Най-малките страдат от всяка раздяла с майката

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Компас

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Науката в подкрепа на регионите

Next article

Търсете собствен стил! Не копирайте

Next article
Търсете собствен стил! Не копирайте

Търсете собствен стил! Не копирайте

Да вдъхновяваш с перото си

Да вдъхновяваш с перото си

Накъде да тръгна?

Накъде да тръгна?

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"