"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 48, 30.11 - 6.12.2023

Само 42,9% от капацитета на университетите са заети

Висшите училища по-лесно ще откриват нови професионални направления и структури

Елена Василева от Елена Василева
29-11-2023
in Брой 48, 30.11 - 6.12.2023
A A

На 60% се намалява минималната граница за използваемостта на капацитета на висшите училища, която служи като условие за разкриване на нови професионални направления, както и на други структури на висши училища. Това предвижда проектът на актуализираната Национална карта на висшето образование в Република България за 2023 г.

В момента според Картата университетите (от група А, т.е. предлагащи направления с висока степен на търсене и реализация – бел.ред.) могат да разкриват нови факултети и филиали при няколко условия, едно от които е обучение по съответното направление да не се предлага от друг университет в съответния регион или ако се предлага, то броят на студентите в съответното направление на национално ниво да е над 70% от определения от НАОА капацитет. Същият процент е заложен като изискване и за разкриване на нови професионални направления в университетите. В мотивите към промените се посочва, че предложението за намаляването му на 60% е с цел „да не се ограничават значително висшите училища при желанието им да откриват нови професионални направления и структури“. „При запазване на границата от предходното издание на Националната карта на висшето образование само три професионални направления имат използваемост на капацитета над 70%, докато при намаляване на посочената граница съотношението спрямо миналата година ще бъде запазено“, пише в доклада към проекта. И още – насоките за разкриване на нови структури и специалности са допълнени така, че да обхванат всички възникващи варианти за изменение в структурата на висшите училища, професионалните направления и специалности от регулираните професии.

Общият капацитет, определен от Националната агенция по акредитация за всички професионални направления във всички висши училища, продължава да нараства и достига 419 159 студенти спрямо 415 477 през 2022 г., показва още Картата. Това е над два пъти повече от броя на действащите студенти през 2022/2023 г. Средно за страната броят на действащите студенти представлява 42,9% от определения от НАОА общ капацитет при 48% през предходната година и 53% през 2021 г.

Свободният и неизползван капацитет освен това е неравномерно разпределен по професионални направления. Най-малко се запълват местата в направленията „Математика“ – едва 18,8% използван капацитет, „Теория на изкуствата“ – 19,2%, „Животновъдство“ – 20,1%, „Социология, антропология и науки за културата“ – 24,9%, „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“ – 25,5%, „Химически науки“ – 26%, „Политически науки“ – 26,5%, и „Науки за земята“ – 26,9%.

В общо 14 професионални направления (11 от които приоритетни) и 5 специалности от регулираните професии се използват под 30% от наличния капацитет. В 40 направления пък, от които 30 са приоритетни, броят на действащите студенти е под 50% от определения капацитет. Студентите са над 80% от определения капацитет само в направленията „Педагогика“, „Медицина“ и „Стоматология“, а в общо 8 направления са над 60%. От тези осем направления две са достъпни само в два района за планиране – „Ветеринарна медицина“ и „Театрално и филмово изкуство“, а „Стоматология“ е достъпна само в три района.

В Картата се припомня, че през 2022/2023 г. бе увеличен план-приемът на студенти в няколко приоритетни направления – здравни грижи (основно медицинска сестра), комуникационна и компютърна техника, общо инженерство, информатика и компютърни науки и машинно инженерство. В някои от тях се отчита и увеличение на реализирания прием – например в „Медицинска сестра“ план-приемът расте със 177 бройки, а реализираният прием – със 73. „Отпуснатите допълнителни бройки план-прием в този случай водят до увеличение на броя новоприети студенти, тъй като в предходната учебна година беше постигната пълна запълняемост на местата в СРП „Медицинска сестра“. Дори и след увеличението на план-приема в три региона за планиране (Югоизточен, Североизточен и Южен Централен) има 100% запълняемост на държавната поръчка в СРП „Медицинска сестра“, т.е. в тези региони има потенциал за допълнително повишение на държавната поръчка за медицински сестри, която е силно дефицитна професия в България“, се посочва в доклада.

Посочен е и обратен пример – с математиката, в която план-приемът расте с 53 бройки, но реализираният прием – с 28 бройки. „Увеличеният план-прием обаче не играе роля, тъй като традиционно в ПН „Математика“ има голям процент незапълнени места по държавна поръчка, т.е. увеличеният план-прием просто увеличава незаетите места. В направления като „Математика“ вероятно са необходими други мерки за увеличанате интереса на кандидат-студентите“, препоръчва Картата.

Your Image Description

Свързани статии:

Науката има нужда от жени Признание за Института за литература Ерготерапевтите с първа национална среща Родители и учители с нова форма на сътрудничество

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Педагозите влизат в нова роля

Next article

Науката има нужда от жени

Next article
Науката има нужда от жени

Науката има нужда от жени

Признание за Института за литература

Признание за Института за литература

Ерготерапевтите с първа национална среща

Ерготерапевтите с първа национална среща

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"