"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 41, 12-18.10.2023

Как се „отглеждат“ медалисти

Проф. Стоян Капралов от ТУ – Габрово, с грамота „Джон Атанасов“ за работата си с млади таланти

Зина Соколова от Zina Sokolova
11-10-2023
in Брой 41, 12-18.10.2023
A A

На церемонията за връчване на тазгодишните награди „Джон Атанасов“ в категорията за вдъхновител и създател на таланти президентът Румен Радев отличи проф. д.м.н. Стоян Капралов от Техническия университет в Габрово. Проф. Капралов е дългогодишен преподавател, подготвил голяма част от българските олимпийски състезатели по информатика и ръководител на националния отбор. Организатор е на летните национални школи за подготовка на националния отбор и останалите състезатели от България. Ръководител е на отбора по програмиране на Техническия университет – Габрово.

 

Проф. д.м.н. Стоян Капралов от Техническия университет в Габрово бе отличен от президента Румен Радев в категорията за вдъхновител и създател на таланти на тазгодишните награди „Джон Атанасов“

Проф. Капралов, откога се занимавате с подготовката на ученици за олимпиади и състезания?
– Поне от 1987 г. При мен е идвал като ученик на школа по информатика например известният сега политик Томислав Дончев. Работил съм и със студенти от Софийския университет „Св. Кл. Охридски“ – например с Георги Шарков (сега член на комисията по номинациите за президентските награди) и Камен Колчев (известен бизнесмен). Моя гордост е студентът от Техническия университет – Габрово, Йордан Пенев – носител на стипендията „Джон Атанасов“ на фондация „Еврика“ за постижения в овладяването на компютърните науки.

– Колко медалисти сте „отгледали“?
– „Отглеждането“ не е дело само на един човек. В българската ученическа информатика са въвлечени много хора. Малка част от учителите, подготвящи ученици, бяха и на церемонията за наградите „Джон Атанасов“. Като университетски преподавател, винаги съм разполагал с повече време за извънкласна дейност, отколкото един учител.

– Имаше период, когато държавата сякаш се беше оттеглила от тази дейност. Как успявахте да се справите в този период?
– Винаги съм имал подкрепата на локалната екосистема в Габрово – Техническия университет, ПМГ „Акад. Ив. Гюзелев“, РУО на МОН. Например в
ТУ – Габрово, по мое предложение беше създаден Университетски център за работа с изявени студенти и ученици.
Ползотворно е било сътрудничеството ми с доц. Кирчо Атанасов, Силвия Кънчева, Ралица Войнова – от МОН, със сегашния председател на БАН акад. Юлиян Ревалски, акад. Веселин Дренски и проф. Петър Бойваленков от Института по математика на БАН, с акад. Стефан Додунеков, чл.-кор. Николай Николов и Емил Келеведжиев от Съюза на математиците в България.

– Какво още би трябвало да се направи за още по-добра подготовка на нашите олимпийци?
– Да се разшири основата на пирамидата. Това означава да се създадат условия на първия кръг на националната олимпиадата по информатика да участват няколко хиляди деца, на втория – около 1000, а на националния кръг – около 200 – 250. Това ще позволи по-добър подбор на учениците.

– А как може да се повиши интересът към точните и природните науки?
– Нямам някаква конкретна идея как да се повиши интересът към точните и природните науки. Мисля, че в наши дни обучението по математика и информатика се радва на общественото внимание. Например интересът към Софийската математическа гимназия е изключително висок. Университетските специалности като „Компютърни науки“ и „Софтуерно инженерство“ също са много привлекателни.

– Какви качества са необходими, за да бъде човек треньор на талантливи деца и бъдещи лауреати от конкурси?
– Основното е човек да има желание да се занимава с тази дейност. Работата е трудоемка – за подготовката на едно занятие от два часа учителят трябва да отдели минимум 7 – 8 часа. При това, разглеждането на дадена тема може никога повече да не се повтори в следващите години. Иначе аз самият съм продукт на българската система за подготовка на състезатели по математика. През 1973 г.,
като ученик, се класирах в разширения отбор на страната за международната олимпиада по математика. Мисля, че е съвсем нормално да предам опита си на следващите поколения.
– Може ли да си добър преподавател, но да не умееш да подготвяш ученици за състезание?
– В България се броят на пръс­ти университетските преподаватели, които подготвят ученици по информатика. Ако се включат повече колеги, успехите ще бъдат още по-големи.

– На какво най-много искате да научите учениците, които готвите за състезания?
– На амбиция за успех, но и на умение да губят.

– С кои ваши постижения се гордеете най-много?
– Основател съм на математическото състезание „Хитър Петър“, което се провежда всяка година от 1995 г. досега (http://www.smb-gabrovo.com/). Основател съм също и на Националната студентска олимпиада по компютърна математика „Акад. Стефан Додунеков“ (https://www.compmath.eu/). Това са състезания, през които са преминали хиляди ученици и студенти. Студентската олимпиада по компютърна математика е уникална, няма еквивалент на световно ниво и представлява сериозна образователна и педагогическа иновация.

– Имате ли любими ученици?
– Имал съм любими ученици, но съм гледал да не го показвам много.

– Колко голяма е ножицата между знанията, получени в училище, и тези в курсовете по подготовка за олимпиади?
– Разликата е космическа. Всъщност състезателното прог­рамиране изобщо не се изучава в училище.

– Задачата на учителите е да работят с всички деца в класа, и по-талантливите донякъде са оставени сами на себе си. Помагаме ли им достатъчно, за да вървят нагоре?
– Да, помагаме им. Преди няколко години се случи забавно недоразумение. По една от програмите на МОН за работа с талантливи ученици, за да водиш школа, трябваше да си непременно учител. Не можеше университетски преподаватели да водят школи по тази програма. Така се наложи да стана за година нередовен учител в ПМГ „Акад. Иван Гюзелев“ – Габрово. Преподавах езика за програмиране Java. В класа имаше няколко талантливи ученици, които провокирах да дадат своя максимум и да се изявят. Те направиха разработки на студентско ниво. Една от тези ученички – Цвета Тодорова, завърши компютърни науки в Кеймбридж, Англия.

Your Image Description

Свързани статии:

Що е то „Дигитален хуманизъм“ Заявления за „Подкрепи една мечта“ Педагог по професия и по сърце Човек трябва да е влюбен в работата си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Признание

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Зала за народни танци събира деца и родители в неделно школо в Милано

Next article

Що е то „Дигитален хуманизъм“

Next article
Що е то „Дигитален хуманизъм“

Що е то „Дигитален хуманизъм“

Заявления за „Подкрепи една мечта“

Заявления за „Подкрепи една мечта“

Учени модифицират нитридни керамики

Учени модифицират нитридни керамики

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"