"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 33, 17 - 23.08.2023

Какво означават минус и плюс?

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-08-2023
in Брой 33, 17 - 23.08.2023
A A

Елка МИРЧЕВА*

Въпросът изглежда нелеп. Дори децата в начална училищна възраст няма да се объркат при отговора му. Да не говорим за възрастните, които обичат да изтъкват своите плюсове и да неглижират своите минуси.
И все пак, когато използваме двата основни символа за означаване на две от четирите прости аритметични действия, няма да е излишно да знаем нещо повече за тях.
Знаците са въведени през XV в. от немската математическа школа. Използвани са в учебника на Йохан Видман „Бърза и приятна сметка за всички търговци“ (1489 г.). Векове наред преди това действията събиране и изваждане са отбелязвани с букви. През Възраждането с някои преводни издания на учебници българските ученици започват да усвояват общоприетите означения (+) и (-), които изговаряли като „и“ и „без“.
Какво означават използваните от всички нас минус и плюс?
Разбира се, появата им не е случайна, нито немотивирана. Напротив, те са знак за това, което се очаква в края на действието. И двете думи са сравнителна степен на латински прилагателни – минус (‘по-малък’ от parvus ‘малък’), а плюс (‘по-голям’ от multus ‘голям’). Така, когато изговаряме 2 минус или 2 плюс, ние всъщност казваме, че 2 ще стане съответно по-малко или по-голямо число.
В нашия език днес има по няколко паралелни за двете думи значения: 1. знак (–) за изваждане и знак (+) за събиране на две величини; 2. преносно значение ‘отрицателно/положително качество на нещо’, например: Във всяка работа има плюсове и минуси; Откровеността невинаги е твой плюс; 3. използват се и като наречия със значение ‘по-малко’ или ‘повече’;
4. участват и във фразеологични словосъчетания като плюс-минус за означаване на границите на някакво колебание, например: Утрешните температури ще бъдат с плюс-минус 2° в сравнение с днес.

*Д-р Елка Мирчева е професор в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Търси ме продавачка Отново за кавичките и главните букви Бягай като от чума, за да не влезеш в устата на вълка Против кого или какво са извънредните противоепидем(иолог)ѝчни мерки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Два конкурса за ученици по проект SEARCH

Next article

Подновяваме обмена на студенти с Индия

Next article
Подновяваме обмена на студенти с Индия

Подновяваме обмена на студенти с Индия

Злато и бронз за географите

Злато и бронз за географите

15% ръст на учителската заплата

15% ръст на учителската заплата

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"