"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 30, 2023

Децата имат високи изисквания

В ПГТС „Арх. Йордан Миланов“ в Перник се стремят да бъдат в крак с времето

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-07-2023
in Брой 30, 2023
A A

28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. В този брой ви срещаме с един от бъдещите центрове за високи пос­тижения в професионалното образование и обучение – Професионалната гимназия по техника и строителство „Арх. Йордан Миланов“ в Перник.

Възпитаници на гимназията се явяват всяка година на състезания по професии в календара
на МОН, като редовно печелят призови места

Много се радваме, че бях­ме избрани за център за високи пос­тижения в професионалното образование – казва Цветелина Борисова, директор на Професионалната гимназия по техника и строителство „Арх. Йордан Миланов“ в Перник. – Това за нас е висока чест и огромна отговорност.
В момента ни предстои мащабен ремонт. Целта ни е да се превърнем в място, откъдето излизат изключителни професионалисти, да сме в помощ и на останалите училища, и на колегите.“

Професионалната гимназия е с дългогодишна традиция – след две години тя ще стане на 60. Тук се обучават 500 ученици по шест специалности – „Компютърна графика“, „Интериорен дизайн“, „Строителство и архитектура“, „Електрически инсталации“, „Парково строителство и озеленяване“ и „Водно строителство“.

„Много труден въпрос е кои са най-търсените специалности – уточнява Цветелина Борисова. – На него винаги отговарям, че всяка година е много различна. Като цяло, мога да кажа, че най-предпочитани са компютърната графика, интериорният дизайн и строителство и архитектура. Но пак казвам, че е много субективно и относително и зависи от годината.“

Очаква се и тази година приемът да бъде на 100% изпълнен, както е през последните години. Ако преди е имало периоди с недостиг на ученици и приемът не се е реализирал в пълен обем, сега много от желаещите деца не успяват да се класират, и остават под чертата. Това според директорката е стимул за седмокласниците да покажат по-добри резултати на националните външни оценявания и на изпита за проверка на способностите по изобразително изкуство, за да изкарат висок бал и да гарантират влизането си. Защото гимназията е една от най-желаните в Пернишка област. Неслучайно тук няма проб­леми с посещаемостта.

Винаги има и предизвикателства, иначе нямаше да е интересно, категорична е директорката. Основното предизвикателство според нея са самите деца. Затова тя и педагогическият екип непрекъснато се стремят да отговорят на техните високи изисквания, да са в крак с новите технологии, да подсигурят най-доброто за тях и като добра квалификация за учителите, и като добра материална база.

Тук се предлага и дуална форма на обучение по специалността „Строителство и архитектура“. До миналата година е имало дуална форма и за специалностите „Електрически инсталации“ и „Парково строителство и озеленяване“.

„Дуалната система е изключително добра като замисъл, защото това, което децата научават на теория в училище, след това го виждат на практика – подчертава директорката. – И е изключително полезно за тях, а фирмите могат да си подготвят кадри, от които имат недостиг. Нашият регион е малко труден за работа в тази област. Но все пак се справяме. Имаме фирми партньори не само за учениците в дуална система на обучение, с които работим добре. Учениците ни имат производствена практика, която се провежда на реално работно място в местните предприятия. Така че си сътрудничим с бизнеса не само по отношение на дуалното обучение“.

Възпитаници на гимназията се явяват всяка година на състезания по професии, които са в календара на МОН, като редовно печелят призови места на регионални и национални състезания, като „Най-добър млад строител“ и „Млади таланти в интериорния дизайн“.

„Имаме и колеги, удостоени с наг­ради. Наш колега е разработчик на учебно помагало по строителство“, допълва Борисова.

В гимназията се работи и по доста проекти и национални програми – „Равен достъп до училищното образование в условия на криза“, „Подкрепа за успех“, „Ученичес­ки практики“ – фаза 1 и фаза 2, „Образование за утрешния ден“, „Подкрепа за дуалната система на обучение“, НП „Иновации в действие“, НП „Заедно в изкуствата и спорта“

Много са и групите за занимания по интереси – има театрално студио, отбори по волейбол, по футбол, много клубове – като този по фотография и други. Предлагат се и извънкласни занимания, свързани с Наредбата за приобщаващото образование.

„Смятам, че както учебната, така и извънкласната дейност са добре застъпени – казва директорката. – Най-много се гордея с изявите на децата и с техните успехи в национални, регионални и училищни състезания. Най-много награди имаме в направление „Строителство“. Ученическият съвет е много активен – отбелязваме всеки празник, организират се много събития, включително и такива с благотворителна цел. Те имат подкрепата на своите учители за всяка тяхна инициатива.“

В момента училището кандидатства по годишна програма за ремонт на физкултурния салон. Предстои и изграждането на STEM център, което досега не е направено, тъй като сградата се нуждае от основен ремонт. Това спира екипа да предприеме по-мащабни действия в това отношение.

„Но сега имаме тази възможност, така че искрено се надявам, че след една година ще имаме STEM център и преобразена сграда – казва директорката. – По Плана за възстановяване и устойчивост и по проекта за Центъра за високи постижения са предвидени ново оборудване, лаборатории и кабинети. Така визията на училището ще бъде съвсем различна и ще отговаря на съвременните изисквания. Това ще бъде изключително голям подарък за 60-годишнината ни. Искрено се надявам нещата да се движат по план и в рамките на една година да успеем да приключим.“

Your Image Description

Свързани статии:

Видински отбор за четвърти път e шампион в международен турнир по роботика От декорация на плодова салата до работа на полето Традиции и дух на иновации Животът се дава, за да сбъднеш мечтите си

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

„150 урока за Васил Левски“ в Карлово

Next article

Видински отбор за четвърти път e шампион в международен турнир по роботика

Next article
Видински отбор за четвърти път e шампион в международен турнир по роботика

Видински отбор за четвърти път e шампион в международен турнир по роботика

Да опознаеш другия, за да го обикнеш

Да опознаеш другия, за да го обикнеш

Разкази за солта в Поморие

Разкази за солта в Поморие

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"