"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 14, 2023

Семена от чия доказват модел на Тюринг

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-04-2023
in Брой 14, 2023
A A

Семената от чиа, покълнали в тави, експериментално потвърждават математически модел, предложен от големия учен Алън Тюринг преди десетилетия. Моделът описва как могат да се появят мотиви в пустинна растителност, приличащи на петна от леопард и ивици на зебра. Тези и други петна и ивици в природата са примери за т.нар. Тюрингови модели. Наречени са така, защото през 1952 г. Тюринг представя уравнения за това как простите взаимодействия между конкуриращи се фактори могат да доведат до изненадващо сложни повърхностни мотиви. В случая със сухите региони, конкуренцията за влага между растенията ще доведе до сложното разпределение на растителността.
Доказването, че моделът на Тюринг обяснява моделите в реалния свят, е истинско предизвикателство. Не е ясно дали идеята му наистина стои зад естественото разпределение на растителност-
та. Възможно е тя да е просто математическа история, която случайно създава подобни форми в компютър, казва физикът Флавио Фентън от Georgia Tech в Атланта. В изследване, представено на срещата на Американското физическо общес-
тво, Брендън Д’Акино, който е учил в лабораторията на Фентън през лятото на 2022 г., описва експеримент, който, изглежда, потвърждава, че моделът на Тюринг наистина е в основата на мотивите в растителността. Екипът отглежда семена от чиа на равни слоеве в тави и след това коригира наличната влага. По същество, изследователите експериментално променят факторите, които се появяват в уравненията на Тюринг. Със сигурност се появяват мотиви, които силно наподобяват компютърни симулации на модела на Тюринг.
„В предишни проучвания – казва Д’Акино, който е студент по компютърни науки в Североизточния университет, – хората ретроспективно приспособяват модели, за да наблюдават мотивите на Тюринг, които са открили в света. Но тук всъщност успяхме да покажем, че промяната на съответните параметри в модела дава експериментални резултати, които бихме очаквали. Въпреки че моделите на Тюринг са произведени в някои химически експерименти и други изкуствени системи, екипът вярва, че това е първият път, когато експерименти с жива растителност са потвърдили математическото прозрение на Тюринг.“

Your Image Description

Свързани статии:

Нови технологии за лечение на неврологични заболявания Български съкровища в Чикаго Първият у нас водороден автомобил България си върна съкровища

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Първият у нас водороден автомобил

Next article

THE EXTREMELY FANTASTIC E. T. A. HOFFMANN – A TRADITION IN THE FIELD OF MODERNITY

Next article

THE EXTREMELY FANTASTIC E. T. A. HOFFMANN – A TRADITION IN THE FIELD OF MODERNITY

ATTITUDES TOWARDS ORGANIZED TEACHING OF BULGARIAN LANGUAGE IN THE DIASPORA IN CZECHIA

On the Properties of N-Words and the Licensing of Negative Concord in Bulgarian Yes-No Questions

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"