"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 14, 2023

Комисията ще адресира проблема

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-04-2023
in Брой 14, 2023
A A

Михаела КУЗМОВА*

През последните години изрази като адресирам проблема/въпроса, адресирам ситуацията, адресирам нуждата/недостига доста често присъстват в изказванията на политици и други обществени личности, както и в различни официални или медийни текстове, например: Кампанията адресира проблема с насилието над жени; Комисията предприе извънредни мерки, за да адресира извънредната ситуация с цените на горивата; Програмата адресира нуждата от създаване на предприемаческа култура.
При тези случаи – очевидно под влияние на употребите на английския глагол address – в българския глагол адресирам се влага смислово съдържание, което не съвпада с утвърдилите се в езиковата практика негови значения, регистрирани от тълковните речници, срв.
1. Поставям адрес на писмо, пратка и др. 2. Насочвам, отправям към някого дадено писмено или устно съобщение, изказване (Български тълковен речник, 2001). Бързата справка с помощта на приложението Linguee (https://bg.linguee.com), даващо достъп до официалните документи на Европейския съюз в оригинал и превод, показва, че словосъчетания като адресирам проблема/въпроса и под. липсват в текстовете, преведени от английски на български език. Вместо тях, съобразявайки се с контекста, преводачите са използвали различни български глаголи или глаголни словосъчетания, които по-точно и недвусмислено предават значенията на глагола address в съответните английски изрази, например: Комисията насърчава участващите държави да разгледат въпроса за навременните плащания; Позволете ми да взема отношение по втората тема на разискването; Трябва да се справим с проблема, наречен безработица.
Словосъчетания като адресирам проблема/въпроса и под. трябва да се заменят с подходящи за контекста като: разглеждам въпроса, насочвам внимание, решавам проблема и под.

*Д-р Михаела Кузмова е главен асистент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

На Вас ти говоря, госпожице доктор Да заместим ли дроновете с роболети? Превеждам или привеждам? Имената, от които бяга болестта

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Да вдигнеш кула от спагети

Next article

Нова асоциация свързва средното и висшето образование

Next article
Нова асоциация свързва средното и висшето образование

Нова асоциация свързва средното и висшето образование

Иновативна среда и за хуманитарните науки

Иновативна среда и за хуманитарните науки

Физиката и устойчивото развитие

Физиката и устойчивото развитие

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"