"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 10, 2023

Над 14 000 са начинаещите учители у нас

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
08-03-2023
in Брой 10, 2023
A A
Полина Фетфова

По данни на информационната система на Министерството на образованието и науката за учебната 2022/2023 г. заетите учители с до 5 години стаж в системата на училищното образование са 14 390. Данните представя Полина Фетфова – началник отдел „Квалификация и кариерно развитие“ към дирекция „Политики за стратегическо развитие, квалификация и кариерно развитие“ – МОН, съобщава пресцентърът на Образователното министерство. Фетфова участва в конференция, свързана с проекта Novice Educator Support and Training (NEST), който подкрепя начинаещи учители с опит до 5 години. Както „Аз-буки“ писа, той е финансиран по програма „Еразъм+“. Партньори в изпълнението на национално ниво са МОН, синдикатът „Образование“ към КТ „Подкрепа“ и фондация „Заедно в час“.
Фетфова коментира още, че най-много са работещите в целодневната организация на учебния процес, учителите по английски език, предметите от начален етап, български език и литература и математика. Висок брой заети начинаещи учители със стаж до 5 години има в областите София-град, Бургас, Пловдив и Варна, а най-малко са те във Видин, Силистра и Габрово.
За да се задържат по-дълго в системата на образованието, за начинаещите учители нормативно са осигурени наставничество и задължителна въвеждаща квалификация. „Договорени са и параметри
в колективния трудов договор за осигуряване финансиране на наставничеството. Продължава и обучението на действащи учители в училища с малък брой паралелки, преподаващи повече от един учебен предмет. Те преминават едногодишно обучение във Висше училище за придобиване на професионална квалификация учител по учебен предмет като допълнителна професионална квалификация. Отделно от наставничеството, финансирано от бюджета по реда на КТД, начинаещи учители с опит до 5 години получават подкрепа от експерти наставници, обучени по проекта NEST“, отбелязва още Фетфова.
По думите ѝ общата цел на проекта NEST е да апробира, изследва и оценява ефекта от нов подход за подкрепа на начинаещи учители, които работят в училища с предизвикателства в средата – ученици от уязвими общности, в икономически слаби региони и т.н.
Чрез дейностите по Проекта се търсят решения как наставниците могат да помогнат на учителите да се чувстват подкрепени, удовлетворени и да желаят да останат в системата дългосрочно.
„Заедно с това нашата цел е по време на действието на проекта NEST да се идентифицират работещи практики в сферата на наставничеството, които могат да послужат при формирането на регионални и национални политики, при създаването на обучителни програми за наставници на нови учители и др.“, обяснява Фетфова.
В рамките на Проекта се обучават 60 експерти от регионалните управления на образованието за осъществяване на методическа подкрепа. „Обучението осигурява нов подход в работата на експертите, или по-точно казано „адаптивно наставничество“. Това е и надграждащата роля на Проекта. Идеята е, че различните учители в различни ситуации се нуждаят от различни видове подкрепа.
С NEST това означава, че моделът на наставничество е адаптиран към всяка образователна институция, като се вземат предвид индивидуалните качества на начинаещите учители и се обръща внимание на техните специфични нужди“, допълва тя.
В Проекта са включени три концепции. Първо, дава се приоритет на набирането на ментори с потенциал да бъдат адаптивни. За тази цел е определен набор от критерии за подбор, който включва отвореност към саморефлексия, емпатия и уважение. Фокус се поставя и върху менторския подход с наставляваните. Обучението може да накара наставниците да увеличат разнообразието от методи за наставничество, които използват.
„Ето защо по време на менторското обучение създадохме пространства, където менторите могат да разсъждават върху собствените си личности и училищния контекст. С това упражнение ги подготвихме със знания за избор на най-подходящия менторски подход в зависимост от нуждите и личността на техните наставлявани“, продължава Фетфова.
И добавя, че особено важно е да се подобри професионалното развитие на учителите в училищата в неравностойно положение, тъй като това може да повлияе положително както на качеството, така и на задържането на педагозите. По този начин третата концепция за адаптивност в обучението на наставници NEST фокусира върху подпомагането им да разпознават предизвикателствата, които са специфични за училищата, в които оказват подкрепа, и съответно да адаптират менторството си спрямо учителите, на които помагат.
„Вече повишихме експертния потенциал за осъществяване на методическа подкрепа в регионалните управления на образованието. А част от обучените експерти могат да обучат и своите колеги, така че опитът да бъде разпространен във всички регионални управления на образованието. Освен експерти от областите с по-висок брой на начинаещи учители в Проекта са включени и такива с по-нисък, като Габрово, Търговище, Кърджали, Силистра – информира Фетфова. – Включили сме области, в които имаме по-предизвикателна среда. Това са малки региони, малки училища, за които няма голям интерес и е имало единствен кандидат. Това е учител, който има изключително голяма нужда от подкрепа спрямо това да работи в специфична среда.“
Краткосрочна цел е включването на дейности, насочени към подкрепа на новоназначени учители в планираната по Националната програма „Квалификация на педагогическите специалисти“, където през обучения ще преминат както главните учители, назначените наставници в училищата, а също и самите нови учители. Така се повишава потенциалът на експерти, наставници, главни учители, директори и се постига конкретна промяна в работата и всекидневния опит.
„Дългосрочно работим за повишаване мотивацията на новоназначените учители и техните наставници, за ефективно преподаване и задържане на новите учители в професията и заедно с това, в дългосрочен план, това ще се отрази на резултатите на учениците и интегриране на системни промени. А това е устойчивият резултат, към който е насочено вниманието ни“, обобщава Фетфова.

 

Проектът NEST

360 начинаещи учители получават подкрепа от наставници по проекта Novice Educator Support and Training (NEST), финансиран по програма „Еразъм+“. Менторите са експерти, отговарящи за различни предметни области в регионални управления на образованието, а учителите, с които работят, преподават учебни предмети в различни степени на училищното образование. Благодарение на подкрепата начинаещите учители получават насоки как по-добре да структурират преподаването си, и откриват кои техники работят най-добре при техните ученици.
По Програмата експертите придобиват умения как да бъдат ефективни наставници на начинаещите учители.
В обученията им на фокус са поставени стратегии за подкрепа на учители, които попадат в ситуации, свързани с решаване на конфликти между учениците, случаи на агресия и работа с деца в риск от отпадане.
От началото на Проекта през 2021 г. досега в България са обучени 60 експерти от 14 регионални управления на образованието. Всеки от наставниците работи с трима учители в рамките на две учебни години.
Проектът се реализира в шест държави – България, Австрия, Белгия, Румъния, Испания, Великобритания. Изследователски екип от Университета Дуйсбург-Есен, Германия, оценява резултатите от работата на наставниците и начинаещите учители. До момента междинните проучвания показват, че 95% от експертите, участници в Програмата, смятат, че благодарение на обучението се чувстват по уверени в работата си като наставници.

Your Image Description

Свързани статии:

Как върви подготовката за новата учебна 2022/2023 г. 894 стъпала към историята Какво е качествено образование България е в топ мрежа за изкуствен интелект

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Почит към патрона

Next article

Красивите стари имена на месеците

Next article
Защо „мекането“ е толкова заразно?

Красивите стари имена на месеците

Бъдещи авиотехници  на практика във ВВВУ

Бъдещи авиотехници на практика във ВВВУ

Малко над 200 българисти по света

Малко над 200 българисти по света

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"