"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 46, 2022

Писателката Петя Кокудева пред в. „Аз-буки“: Харесвам хората – дори и тези, които не харесвам

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
16-11-2022
in Брой 46, 2022
A A
Петя Кокудева е детска писателка и пътешественичка. Родена е в Смолян през 1982 г. Завършила е журналистика и има магистратура по творческо писане. Автор е на книгите: „Лулу“, „Малки същества“, „Питанки“ и „Лупо и Тумба. Част 1 и 2“, илюстрирани от италианската художничка Ромина Беневенти, както и на пътешественическата книга „Поздрави от синята палатка“. Носител е на няколко национални награди: „Южна пролет“ (2012) – за дебют, „Константин Константинов“ (2017) –
за детска литература; „Христо Г. Данов“ (2018) – в категория „Детска книга“, и „Перото“ (2022) за най-новата Ӝ детска книга „Юху-буху-измислячус“, създадена в тандем с художничката Антония Мечкуева. Петя е съавтор и на серия весели учебни помагала – „Вълшебно лято“. Някои от стихотворенията Ӝ са превърнати в песни, други са включени в читанките за I, II и III
клас. Нейни детски книги са преведени на немски и на унгарски.

Интервюто взе
Антоанета НАЙДЕНОВА

– Г-жо Кокудева, наскоро получихте още една литературна награда – „Перото“, за най-новата си детска книга „Юху-буху-измислячус“, в която главни действащи лица са само животни. Откъде черпите идеите си за следващите герои и сюжети?
– Някои от героите ми – картофена балерина и един разсеян молив – са моята баба и прадядо ми Коста. Други са мои бивши колеги. Моят любим човек и житейски партньор също се появява в една от книгите ми като Професора по разхвърляне на вещи.
Изобщо, аз харесвам хората – дори и тези, които не харесвам. Колкото до най-новата ми книга, тя е вдъхновена от срещите ми с деца, на които често завиждам колко поетично и латерално работи мозъкът им.

– Каква е връзката между журналистиката, пътешествията и писането на рекламни текстове и книги, особено за деца?
– Мисля, че откривателството, неутолимият стремеж да изследваш света. Във всички тези полета си загубен, ако не поемеш риска да стъпиш на нова, неоткрита още земя. Изследовател, детектив и изобретател – това е общата нишка.

– Децата ли са по-трудната аудитория? Какво правите с тях по време на творческите работилници?
– За мен лично децата са по-трудната аудитория. Всъщност думата не е „трудна“, а „непредсказуема“. Никога не знаеш – колкото и каквото и да си подготвил, какво ще се случи на срещата, накъде ще тръгне, с какъв удивителен въпрос ще те втрещят.
Когато ме канят на „литературно четене“ при деца, винаги казвам, че няма да правя литературно четене. Обичам да общувам колкото се може повече с децата – да разговаряме, да обсъждаме текст или герой от книга, да се превъплъщаваме, да правим препратки към реалния им живот. По-скоро играем със и около литературата.

– Кои са най-неочакваните въпроси, които ви задават малчуганите?
– Обикновено на срещи нося със себе си една дървена кутия, изрисувана с героите на Туве Янсон. В нея приканвам децата да ми пускат на листче по един въпрос, който силно ги вълнува. Какъвто си поискат и анонимно, защото това не е някакъв тест. През годините съм събрала доста въпроси: „Какво е да си поетка“; „Кога ще свърши светът“; „Женят ли се мравките“; „Имат ли думите ваканция“… Все питанки, на които трудно отговарям.

– Разкажете повече за вашите проекти в сферата на детското образование и ограмотяване.
– Автор съм на книга, посветена на темата food waste – или как да пестим храната, да я уважаваме и съхраняваме. Тя е за деца в детски градини. Съавтор съм и на серия помагала за деца от I до IV клас, в които учебният материал от отминалата година е втъкан в увлекателни истории. Целта е през ваканцията да си припомняш наученото, но неусетно и ненатрапчиво.
От време на време правя и различен тип работилници – например по стихотворчество, по изобретяване на неологизми. Водила съм и курс по писане към академия „Заешката дупка“ за възрастни, които се вълнуват от създаване на книги за деца.
В някакъв смисъл това също е част от образованието.

– Вие сте автор и на иновативни учебни помагала за началните класове, в които учебният материал е представен под формата на приказни истории. По-трудно ли е да се подготвят помагала, отколкото книжки за деца?
– Всичко е трудно за мен, защото написаното никога не ми се струва достатъчно добро. Сутринта написвам нещо и под знака на прясното вълнение си го харесвам, следобед – вече не. Просто съм от този тип. Когато имаш страст към нещо обаче, усилията не се усещат като усилия.

– Посланик сте на различни инициативи за насърчаване на четенето сред децата. Как да мотивираме съвременните подрастващи по-често да отварят книжки, вместо да се взират в екраните на различните смарт устройства?
– Вечният въпрос! Не важи ли и за възрастните същото – много по-често сме на устройс-
твата си, отколкото с книга. И все пак, забелязала съм, че естественото, непринудено разказвачество винаги прихваща вниманието на деца и възрастни. Да опитаме да разказваме света на децата по интересен начин – с нюх към детайла и с известно чувство за хумор. И най-вече да си личи, че ние самите се вълнуваме, докато пишем или разказваме – иначе няма как да предадем вълнението.

– Вие самата какви книги предпочитате да четете и имате ли любими автори?
– Отдавнашен почитател съм на поезията, това не се променя – харесвам скандинавската, полската поезия, например Олав Х. Хауге, Тумас Транстрьомер, Ева Килпи, Хели Лаксонен, Збигнев Херберт… Много често препрочитам Песоа, Иван Методиев, Иван Радоев. В последните години доста чета художествена документалистика или изцяло документални книги – например дневници на пътешественици, като страхотния стар дневник на капитан Джеймс Кук. Харесвам много и книги на лекари терапевти, които имат естествен нюх към разказвачеството – например Ървин Ялом и Рейчъл Ремън. Винаги с вълнение и благодарност чета книги, които биват определяни като „тежки“ – например „Колимски разкази“ на Шаламов или „Гласове от Чернобил“ на Светлана Алексиевич.

– Често представяте книгите си и пред деца, които учат в българските неделни училища в чужбина. По различен начин ли минават срещите ви с тях?
– Гледам в срещите си с деца да правя различни неща, за да ми е на мен самата ново и интересно, когато се подготвям. В този смисъл, срещите са различни една от друга, но не намирам бог знае какви разлики по траекторията България или чужбина. В чужбина затруднението понякога идва оттам, че децата искат да участват и да се изразят, но българският не им е доминантен. И не толкова, че не могат, колкото се страхуват, че няма да могат да кажат, каквото биха искали. Донякъде съм се научила да съобразявам това.

– Учителите и директорите от неделните школа зад граница все повече настояват при тях литературата да се изучава по адаптирани учебни програми. За целта ще трябват и адаптирани литературни произведения, в които да се използват до 1200, до 2000 или до 3000 думи например. Бихте ли се включили в създаването на такива четива?
– Всъщност точно в момента работя по такава книга– имам горен праг от 3000 думи, тя е за начинаещи читатели. Не е конкретно за неделните училища, но я споменавам, защото е в духа на въпроса. Ограниченията в писането ме въодушевяват – интересно ми е през думите да намеря решение на уравнение със зададени параметри. Това не ме сковава, а ме провокира. Участвала съм и в създаването на буквар, където също има подобни рамки и изисквания.

Your Image Description

Свързани статии:

Инж. Розалия Личева, началник на РУО – Велико Търново: Броят на младите учители нараства Проф. Пламен Дойнов, д.н. – ректор на Нов български университет: Висшето образование има нужда от свободни форми на сътрудничество Доц. Бони Петрунова, директор на Националния исторически музей: Политиците трябва да знаят, че специалист не се отглежда за един ден Димитър Маринов, актьор: Педагогът е артист в учителстването, той преобръща и осмисля животи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Още 11 студенти стипендианти на АЕЦ „Козлодуй“

Next article

Да впрегнеш екоенергия

Next article
Да впрегнеш екоенергия

Да впрегнеш екоенергия

STEM център отваря врати в ОУ „Любен Каравелов“ – Видин

STEM център отваря врати в ОУ „Любен Каравелов“ – Видин

Златен медал за ученик от видинската Езикова

Златен медал за ученик от видинската Езикова

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"