"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 4, 2022

Да фотографираш музиката

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
26-01-2022
in Брой 4, 2022
A A
Да запечаташ точния момент на сцената, е въпрос на професионализъм

Zina Sokolova

Няма музикант, който да не знае нейното име. Фотографът Василка Балевска снима симфонични и оперни концерти от десетилетия. А любовта към фотографията наследява от баща си.
„Той беше много голям любител фотограф. Беше учител, но освен това снимаше всичко, което се случваше в Троян, откъдето сме. Това беше през 50-те години, когато силно се развива индустрията. Докато беше жив, създаде летопис на събитията в града.“
Тя е във втори клас, когато нейният баща ѝ връчва широкоформатен любителски фотоапарат. Заръчва ѝ да снима разходките по баирите в Троянския балкан, където всяка събота ги извежда тяхната учителка. Така предава на дъщеря си страстта да снима. След като завършва гимназия, тя иска да следва история и руска филология във Велико Търново, но баща ѝ отклонява това нейно желание. Василка с плач пристига в София, за да се запише в Полиграфическия техникум. Тогава там фотографията се учи две години след завършване на гимназия. Изпитите са доста тежки – освен изобразително изкуство се изучават химия, физика. Тези предмети са необходими като познание заради разтворите, с които се проявяват тогава филмите.

Василка Балевска

След като се дипломира, я назначават в тогавашния Институт по архитектура, където издържа само 6 месеца. Бързо разбира, че не може да работи затворена между четири стени. Затова напуска и постъпва в „Българска фотография“, наследник на Държавния фотоархив. Попада между асовете на родната фотография, от които научава много. В началото снима политически репортажи, после се включва във всички теми, по които се работи. Тя и колегите ѝ документират всякакви събития в спорта, туризма, селското стопанство, индустрията. Техните снимки се ползват за оформяне на изложби, за панаири у нас и в чужбина, за културните ни центрове зад граница. Но най-много ѝ харесва да снима музикални събития.
„Аз без музика не мога – отсича тя. – Още като бях ученичка, майка ми се караше, защото радиото не спираше. Непрекъснато слушах музика. Пеех и в училищния хор с диригент Иван Генков – откривателя на Гена Димитрова. През 60-те и 70-те години на миналия век самодейността в Троян беше на много високо ниво. Читалището, основано през 1870 г., развиваше богата дейност. Самодейната оперета, основана през 1921 г., беше републикански първенец, духовият оркестър – също. От училище ни водеха редовно на представ-
ления. Тогава в града имаше и държавен театър. От оперетата ни излязоха известните певци Минко Босев и легендарната звезда на Музикалния театър в София Лиляна Кисьова. Имаше и държавен театър. Така от малка у мен се формира потребност да слушам музика. Заради интереса ми към историята пък се стремях да правя летопис на това, което се случва. По-късно, вече професионално, снимах всяка година Мартенските музикални дни в Русе, Варненско лято, прегледа на оперните театри в Стара Загора.“
От 1980 г. Балевска едновременно сътрудничи в сп. „Българска музика“ до закриването му през 1989 година. В трудните времена след промените тя снима най-различни теми – обществени и частни тържества, в детски градини и училища, партийни конгреси. Но нито за ден не губи връзка с музиката. И продължава на доброволни начала да снима музикални събития.
„Когато излязох на свободна практика, много от музикантите, които бяха лицето на България тогава, бяха все още живи – подчертава тя. – Успях да снимам всички добри диригенти и съответните големи музикални събития, на които те се изявяваха. Канеха ме и от Националния дворец на културата, където години наред снимах маестро Емил Чакъров и много от неговите снимки са мои. Именно той създаде Новогодишния музикален фестивал в НДК.“
След време случайно се среща с маестро Найден Тодоров на концерт и така започва едно дълго партньорство. Диригентът има отношение към историята, към всяко музикално събитие. И когато става директор на Филхармонията през 2017 г., я кани да работи там. Сега тя регистрира само дейността на Филхармонията, като се стреми да улавя най-характерното за музиканта – диригент или солист.
„Имала съм колеги без отношение към музиката, които отиват на концерт, още в началото правят „щрак-щрак“ и си тръгват. Докато в сп. „Българска музика“ се научих да чакам до края на концерта, когато са най-интересните неща. Тогава се очаква да има бис, тогава са поклоните и е най-благодатно за снимане. Не преча на публиката, изпълнителят вече е спокоен. Техниката, с която работех тогава, беше много по-шумна, спусъкът на апарата – доста тежък. Щракането му дразнеше и публиката и смущаваше изпълнителя. Случило се е и на концерт майсторката на цигулката Дина Шнайдерман да спира изпълнението, докато от залата не напуска мой колега. Затова винаги питах изпълнителите – с повечето от тях се сприятелих, в коя част от музикалното произведение да снимам. Сега техниката е безшумна, важното е много да не се движиш. Моя позната, голям меломан, посещава всички концерти. Тя казва, че като гледа моите фотографии, „чува“ музиката от концерта. Значи съм успяла да пресъздам най-характерните мигове от музикалното изпълнение. Приемам го като най-висока оценка.“
Василка Балевска е имала и много тежки моменти в личния си живот. Но тя и днес смята, че благодарение на работата си и на музиката те са отминавали. А какво е отношението ѝ към снимането с телефони? Смята, че това е хубаво. Подчертава, че между любителите има много добри фотографи. Дава пример с актьора Владимир Карамазов, който е невероятно добър и улавя страхотни моменти. Има висококачествени мобилни апарати, които правят много хубави снимки. Но те не вършат работа в концертните и оперните зали, с тях не може да се снима и близък план. Затова и в концертната зала все още най-добре се справят професионалните фотографи като Василка Балевска.

Your Image Description

Свързани статии:

Сюрпризите на Софийската филхармония Швейцарско ножче от светлина* Книги за обичане Да докажеш своите идеи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Сюрпризите на Софийската филхармония

Next article

Богдана Трифонова, радиоводещ: Радиото има изключителна сила

Next article
Богдана Трифонова, радиоводещ: Радиото има изключителна сила

Богдана Трифонова, радиоводещ: Радиото има изключителна сила

Студенти и ученици помагат в „Слово“

Студенти и ученици помагат в „Слово“

Какво е да си доброволец в училище в чужбина*

Какво е да си доброволец в училище в чужбина*

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"