"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 32, 2022

Накъде води райският газ

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
10-08-2022
in Брой 32, 2022
A A

Д-р Росица Рачева е главен асистент в Департамента по психология в Института за изследване на населението и човека на БАН. Научните ѝ интереси са в няколко области – клинична психология (зависимости към алкохол, наркотици, хазарт), педагогическа и възрастова психология, транспортна психология. Участва в проекти за изследване на лица с проблемна употреба на психоактивни вещества и рисково поведение на пътя, прояви на агресия и насилие в училище и други. Потърсихме мнението ѝ на експерт по повод зачестилите инциденти с употребата на т.нар. райски газ.

Зина СОКОЛОВА

Райският газ е само повод, който за пореден път насочва общественото внимание към употребата на психоактивни вещества от младите хора и към вредните последици, свързани с тях, споделя д-р Росица Рачева. Важно е да се отчете фактът, че юношеството е период, който е изключително рисков, тъй като в тази възраст младежите са склонни да експериментират с различни неща. Интересът им към психоактивните вещества не е необичаен. Юношите са в етап от живота си, в който искат да се държат като възрастните, но все още не са готови за това.
В този период се случват много физиологични, когнитивни, емоционални и социални промени в техния живот. Същевременно връстниците имат по-значима роля в техния живот, включително и по отношение на взимането на решения. Всички тези фактори правят подрастващите по-уязвими и нестабилни и създават условия за експериментиране с различни вещества, което, от своя страна, създава риск за последващо развитие на проблемна употреба и/или зависимост.
„Интересът към райския газ се засилва през последните години. Вниманието на обществото беше насочено към темата, защото имаше инциденти, свързани с употребата му. От много години той се употребява в медицината и в хранителната промишленост. Но тенденцията да се използва активно от младите хора с цел промяна на психологичното състояние, се свързва с последните няколко години. Широката достъпност на веществото (видяхме в телевизионни репортажи, че той се продава в заведения на млади хора, че може безпроблемно да се поръча по телефона и достави на адрес) се дължи в голяма степен на факта, че не е включено в забранителните списъци.“
Причината, поради която младежите употребяват райски газ, са ефектите, който той предизвиква. Най-характерният измежду тях е леката еуфория, която може да трае от секунди до минути. Но тази употреба крие и своите рискове, особено за определени групи младежи, подчертава ученият. Райският газ е изключително опасен при използването му от младежи с респираторни заболявания. Употребата му в тези случаи може да доведе до сериозни рискове. Много притеснително е и комбинирането му с алкохол или други психоактивни вещества, защото може да причини сериозни усложнения. Вероятно такива са и случаите, които стигнаха до търсене на спешна помощ, отразени неотдавна в медиите.
„Разбира се, проблемът не е само на ниво реакция на възникнала кризисна ситуация – казва д-р Рачева. – Това е ясно – търси се спешна помощ, за да се види какво е нивото на интоксикация и как да се реагира от страна на лекарите, чиито действия в този момент имат животоспасяваща функция. Извън това обаче има доста път, който трябва да се извърви по отношение на регулиране употребата на райски газ. В България не е правено изследване за употребата на райски газ и рисковете, свързани с неговата употреба, което да послужи като основа за извеждане на политики в тази посока. На европейско ниво има известно раздвижване в тази посока. В някои европейски страни има инициативи, насочени към забрана на продажбата и употребата му от непълнолетни лица. Въпреки това
засега няма по-сериозни рестрикции, свързани с употребата на веществото на европейско
и световно ниво.
Предстои Европейският център за мониторинг на наркотиците и наркоманиите (EMCDDA) да публикува доклад за вредите от употребата на райски газ и потенциала на веществото за развиване на зависимост.“
Според психолога най-важното е да се работи с децата превантивно. Забранителният режим не е единствената мярка, която може да се прилага. Тя оказва своето влияние, защото, когато едно вещество е забранено, неминуемо е по-трудно да се намери, не е чак толкова широко достъпно. Но същинската работа с децата и младите хора е в посока превенция. Ако има изграден механизъм за превенция не само на употребата на психоактивни вещества, но и на всички рискови поведения, който да бъде интегриран като част от образователната система, ако се работи с децата от малки, те ще придобият знания и ще изградят умения, които ще ги направят по-устойчиви в рискови ситуации.
„Това е тема, по която се говори от години, но не се стига до интегрирането на цялостен модел в образователната система, който да учи децата на социални умения и да развива техния капацитет и потенциал – казва д-р Рачева. – Наличието на такъв модел би провокирал децата да идентифицират други форми на забавление, би ги научил да мислят критично. Естественият стремеж у младите хора да преживяват нови и различни неща, ще бъде насочен в правилна посока. Тогава за тях употребата на психоактивни вещества няма да е начин за прекарване на свободното време. Но същинската превенция на практика отсъства.“
На територията на страната има превантивно-информационни центрове, но няма единен подход в работата по отношение на превенцията на национално ниво. Поради тази причина резултатите са спорадични, категорична е д-р Рачева. По-инициативните училищни директори обикновено канят специалисти от тези центрове да правят превенция сред учениците. Отново тези действия в повечето случаи са свързани с вече идентифициран проблем в определени училища. Явно е отсъствието
на единен системен подход за превенция употребата на психоактивни вещества и други рискови поведения сред младите хора. Ако се работи в посока на преодоляване на всички тези пропуски в системата, ако децата са усвоили важни за изграждането им като индивиди знания и умения в процеса на своето развитие, вероятността да се стига до рискови ситуации и по-сериозни инциденти, ще бъде сериозно редуцирана.
„За планирането и реализирането на ефективни превантивни програми е необходимо активното участие на всички заинтересовани страни – деца, родители, учители, специалисти по превенция, изследователи, управляващи – подчертава д-р Рачева. – Адаптирането на превантивни програми с доказана ефективност, анализите на резултатите от приложението им и извеждането на добри практики, които да бъдат интегрирани в образователната система, е отговорност на специалистите по превенция, изследователите и управляващите. Активното включване в реализирането на тези програми на терен е отговорност на родителите, учителите и децата. Отговорното отношение по темата е важно, но недостатъчно условие за изграждане на устойчиви механизми за превенция.
Важно е реалното участие на възрастните в живота на децата. Възрастните, които могат отблизо да наблюдават и да реагират на случващото се с децата, са родителите и учителите. Те са тези, които на всекидневна база общуват с тях и могат лесно да идентифицират негативна промяна в поведението им и да реагират своевременно. Към днешна дата няма по-добра интервенция от превенцията, а за реализирането ѝ сме отговорни всички.“

 

Има голям европейски проект (ESPAD), който изследва упот-
ребата на алкохол и дрога специално в училище, припомня д-р Рачева. Проучванията на поведението на 15 – 16-годишните се правят всяка година в 49 страни от цял свят, както и у нас. Изследват се много параметри – достъп до веществата, ранна употреба, възрастта,
на която децата почват да употребяват алкохол, цигари, нелегални дроги, да имат и други рискови поведения като хазарт, използване на социални медии, електронни игри. Не по-малко популярна е темата за зависимостта към интернет. От данните се вижда, че най-широка популярност имат веществата, които не са забранени. Тенденциите в България следват тенденциите в другите страни, даже ги изпреварват по някои показатели.

 

Забрана за продажба на диазотен оксид на непълнолетни

Докато се подготвяше този материал, Народното събрание прие единодушно на първо и второ четене в едно пленарно заседание промени в Закона за здравето, с които се забранява продажбата на диазотен оксид (райски газ) на непълнолетни и употребата му в закрити обществени места.
Изключение за продажбата и употребата на диазотен оксид се допуска само за медицински цели и за хранително-вкусовата промишленост в закрити обществени места.
При нарушение на забраната за продажба на т.нар. райски газ физическите лица ще бъдат наказвани с глоба от 800 до 1500 лв., а при повторно нарушение – от 1500 до 3000 лв. Ако нарушението е извършено от едноличен търговец или от юридическо лице, ще бъде налагана имуществена санкция от 3000 до 6000 лв., а при повторно нарушение – от 5000 до 12 000 лв.

Your Image Description

Свързани статии:

Математикът „оракул“ 45 деца от Атина са се върнали да учат в България STEM център с кухня Нови зам.-министри в МОН

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Експерт

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

3 от 4 младежи от 92 страни без умения за работа

Next article

Как Европейският съюз ще привлича таланти

Next article
Как Европейският съюз ще привлича таланти

Как Европейският съюз ще привлича таланти

Важно е работата да те прави щастлив

Важно е работата да те прави щастлив

Методът Монтесори среща професионалното образование

Методът Монтесори среща професионалното образование

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"