"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 2, 2022

За грешките и прошките

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-01-2022
in Брой 2, 2022
A A
Наградата е връчена на директора на ВУИ
инж. Нина Атанасова (вляво) от председателя на ДАЗД
д-р Елеонора Лилова за инициативата им за менторска подкрепа

Милена МИНЧЕВА

Държавната агенция за закрила на детето присъди отличителния знак „Аз гарантирам щастливо детство“ – трето място в категория „Значима иновация“, на Възпитателно училище-интернат „Христо Ботев“, с. Подем, област Плевен. Наградата е връчена на директора инж. Нина Атанасова от председателя на ДАЗД д-р Елеонора Лилова за инициативата им за менторска подкрепа. Над 300 образователни институции и неправителствени организации участваха в конкурса със свои инициативи.
Възпитателното училище-интернат „Христо Ботев“ е единственото специализирано учебно заведение за момичета в страната, настанени по Закона за противообществените прояви на малолетни и непълнолетни. И преподавателите, и възпитателите там се опитват да преборят обществената стигма върху момичетата, които са настанени в него. Често негативното обществено отношение към тези деца, които са направили грешки в живота си, тегне и върху тяхното бъдеще. „Изключително важно е обществеността да разбере, че това са млади хора, които имат право на втори шанс“, казва Даниела Димитрова – психолог в интерната и ръководител на наградената програма „Менторство за приобщаване“. И именно затова хората, които работят тук с тези деца, търсят как да ги променят. Но не като наказателна институция, а като образователна. Финансирането на дейностите по инициативата е от фонд „Активни граждани България“ по финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство
2014 – 2020 г.
„На ученичките са създадени условия за пълноценен образователен процес, интернатна среда за постоянно пребиваване, корекционно-възпитателна работа и психологическа подкрепа. Педагогическият състав е високо квалифициран, притежава опит и е силно мотивиран за прилагане на иновативни подходи в своята работа“, категорична е Даниела Димитрова.
Девойките са на възраст от 13 до 18 години и са с девиантно поведение и противообществени прояви. Най-често са без семейства. Или пък, ако имат родители, те не упражняват пълноценна родителска грижа. Под влияние на неподходяща среда, липса на родителски контрол и загриженост тези девойки са отпаднали от образователната система. Някои от тях са употребявали наркотични и други вредни вещества, имали са криминогенни и неморални постъпки, което ги превръща в една от най-рисковите социални групи.
„В образователната институция те се реинтегрират към образователната система, получават психологическа подкрепа и се провежда активна корекционно-възпитателна работа. Единственият дефицит по време на престоя им е свързан с пряко общуване с естествена, позитивно настроена към тях обществена среда. Този проблем е решен с въвеждането на иновативен за страната подход при работата с подобни целеви групи – „Менторска подкрепа“, разказва психологът Димитрова.
Иновативният подход дава възможност за разширяване парамет-
рите на корекционно-възпитателната работа с целевата група, приобщавайки усилията на специалисти в други обществени сфери и с други професии към извънкласни дейности за личностно развитие и надграждане на социални умения на доброволчески принцип.
В менторския екип, който работи с ученичките, има художник, музикант, хореограф, психолог, социален работник, мениджър,
IT специалист и други. „За целта е разработена методология, съдържаща процедура за избор на ментори, за обучение и подготовка на менторския екип, за прилагане на менторската подкрепа и за измерване на въздействието. Подходът е изграден върху принципите и методите на резилианса (б.а. – способността на травмирания индивид да се развива и израства в много трудни условия, да започва отново и да се възстановява) и на позитивната психология.
Прилагането на „Менторство за приобщаване“ съдържа индивидуална и групова работа; образователни сесии, използващи методите на неформалното образование; творчески дейности в сферата на сценичните и художествено-приложните изкуства; организирани посещения на театрални спектакли, концерти и кинопрожекции; срещи с представители на различни публични институции и структури на местната власт; семейни ваканции. Всички тези дейности се организират и провеждат с прякото участие на менторите.
„През 2021 г. регулярно бяха правени срещи с менторите на територията на образователната институция. Темите, по които се работи, са свързани с превенция на употребата на наркотици и други вредни вещества; трафика на хора; ефективно общуване и преодоляване на конфликтни ситуации. Освен обучителни сесии, дискусии и беседи се провеждат и сесии по психодрама, творчески дейности и изяви, участия в конкурси и културни събития, които развиват личностния потенциал на ученичките, променят представите и нагласите им за пълноценен живот, разрушават унаследената обществена стигма за тях“, разказа Димитрова.
Чрез различни ролеви игри, ситуационни задачи и работа по групи децата участват в панелите „Ефективно общуване“, „Преодоляване на конфликти“, „Лидерство“, „Толерантност във взаимоотношенията“.
В процеса на прилагане на иновативния подход се провежда и изследване на въздействието, което е по специално разработена за целта методология. В резултат на приложения подход са установени ясно дефинирани промени в нагласите и поведението на ученичките. От училището твърдят, че са намалени драстично случаите на агресивно поведение, опитите за бягство, проявите на нетолерантност и неспазване на правилника за вътрешния ред. Проследявайки процеса на реинтегриране на ученичките, които в този период са прекратили престоя си във ВУИ, се наблюдава по-бърза и ефективна адаптация в обществена среда, категорични са от интерната.
„Подходът бе публично представен по време на регионална конференция, в която взеха участие председатели, секретари и обществени възпитатели на комисиите за борба с противообществените прояви на малолетни и непълнолетни към 11-те общини от област Плевен. Бе провокиран интерес за прилагане на подхода в работата на комисиите, както и на други институции и организации, работещи със и за целеви групи, сходни с целевата група на ВУИ „Христо Ботев“ – с. Подем“, обобщава Даниела Димитрова.

Your Image Description

Свързани статии:

Мозаечно пано краси наше школо Нов поетичен талант Дигитален минимузей на българската литература след 1878 г. Магията на „Грегорианските гласове“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Япoния cтpoи пъpвия в cвeтa kopaб зa пpeнoc нa eлeктpoeнepгия

Next article

Мозаечно пано краси наше школо

Next article
Мозаечно пано краси наше школо

Мозаечно пано краси наше школо

Хор „Бодра смяна“ на 75

Хор „Бодра смяна“ на 75

В ход е дигиталното обучение

Признание за центровете за личностно развитие

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"