Така в СУ „Христо Ботев“ в Кубрат наричат иновативните методи на преподаване
Зина СОКОЛОВА
Мястото, където започват мечтите“ – това е надписът, който посреща всеки посетител на СУ „Христо Ботев“ в Кубрат – казва директорката Росица Христова. – За 90% от работещите в него мечтите са свързали живота им изцяло с училището. Като негови възпитаници, ние с гордост и умиление го наричаме „нашето училище“. А когато в работата си влагаш сърце и душа, успехите се превръщат в реалност.“
Иновативното Средно училище „Христо Ботев“ е със 136-годишна история. То е най-голямото на територията на община Кубрат. През 2018 г. е удостоено с почетния знак „eTwinning училище“. От 11 ноември 2018 г. е лицензиран оператор на Международната награда на Херцога на Единбург, а от 2020 г. е „училище за пример“ като участник в НП „Училища за пример“ на фондация „Заедно в час“. От август 2020 г. СУ „Христо Ботев“ е включено в Списъка на иновативните училища за учебната 2020/2021 година.
Като средищно училище, СУ „Христо Ботев“ предлага образователни услуги на деца от 16 населени места. Сега в него се обучават 629 ученици на една смяна. За тези от тях, които пътуват, има безплатен транспорт. За обхванатите в целодневна форма на обучение е осигурено обедно хранене с дофинансиране от страна на училището.
В гимназиалния етап обучението е профилирано. Разкрити са паралелки по природни науки, обществени науки и чужди езици със засилено изучаване на английски, руски и немски език.
Съвременната материално-техническа база е гарант за добро и качествено образование. Обучението се извършва в четири корпуса, разположени на площ от 21 декара. Обособени са 30 класни стаи, четири компютърни кабинета, пет кабинета по чужд език, кабинети по физика, биология, изобразително изкуство, кабинет за целодневна организация на учебния ден, лаборатории по биология и химия, два физкултурни салона, мултимедийна зала, актова зала, спортна площадка, външна площадка по безопасност на движението, зона за майсторско кормуване на велосипед, зелена класна стая и екокът. Всички кабинети и класни стаи в начален етап са оборудвани с мултимедия. Училището разполага с богата библиотека, с музейна сбирка, медицински и ресурсен кабинет. Предстои изграждане на логопедичен кабинет по проект „Подкрепа за приобщаващо образование“.
В училището работят 52 педагогически специалисти. Желанието им да следват новостите в образованието и да дадат устойчиви знания на своите ученици, е причина да повишават непрекъснато своята квалификация. Само за изминалата 2020/2021 учебна година над 94 % от преподавателите са се включили в обучения на различно ниво.
Съвременните ученици имат нужда от обучение, ориентирано към диалог и взаимодействие, категорична е директорката Росица Христова. Учителите, търсейки индивидуалните заложби и таланта на учениците си, прилагат творчески подходи, търсят гъвкавост, оригиналност, новаторство, изобретателност и стимулират раждането на нови идеи. Творческата класна стая е едно от предизвикателствата пред традиционното училище. Тя дава възможност на учениците да си представят и създават нови неща, да фантазират и комбинират, да генерират оригинални идеи, да ги видоизменят и прилагат по интересен начин.
„Вълшебства за учене“ – така в нашето училище наричаме иновативните методи на преподаване – казва Росица Христова. – Прилагането им е предизвикателство пред всеки учител, който е отдаден на професията си. Използването на иновативни методи за творческо мислене поставя ученика в центъра на образователния процес и го превръща от пасивен ползвател на знания в активен участник.“
Предизвикателство, с което трябва да се справя екипът в училището, е и непрекъснатото движение на учениците. Много родители в търсене на препитание напускат страната и с тях тръгват и децата им. Училището е институцията, която трябва да направи всичко възможно тези деца, като се върнат обратно в класните стаи, да наваксат пропуснатия материал, да приравнят знанията си с тези на останалите от випуска и не на последно място – да бъдат задържани в клас, да не се допусне отпадане от училище.
„Условията, при които ни постави пандемията от COVID-19, накараха всички учители на практика за два дена да се научат да работят дистанционно – подчертава директорката. – Преминаването от присъствено към дистанционно обучение се оказа най-трудно за учениците от начален етап, и най-вече за първокласниците. Освен че трябваше да се справи с това ново предизвикателство, училището трябваше да търси и съдействие от страна на родителите. Без тяхна помощ в начален етап беше немислимо нещата да се случат. Въпреки трудностите постигнатите резултати на НВО и ДЗИ сами по себе си говорят, че сме се справили успешно. За поредна година училището ни е сред трите училища в област Разград с най-висок успех на Националното външно оценяване и матурите.“
Чуждоезиковото обучение е приоритет за училището. Доказателство за това е отличният успех 5,83 на ДЗИ. Възпитаник на училището е един от петимата носители на специални отличия за България в тазгодишното 14-о издание на конкурса по превод Juvenes Translatores на Европейската комисия. Педагогическият екип се гордее и с първото място в състезанието SpellingBee и с участието в полуфинала на състезанието Hippo. Училището има и лауреати в Националния конкурс за авторова драматургия на английски език.
Възможностите, които се предоставят за изява на учениците, не се ограничават само с участие в състезания и олимпиади, свързани с чуждоезиковото обучение. Те активно се включват и печелят призови места в състезания, олимпиади и конкурси и в областта на други учебни дисциплини. Участват активно в реализацията на национални и международни проекти. Изявяват се в областта на спорта, изобразителното и танцовото изкуство.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg