"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 42, 2020

Да учиш винаги и навсякъде

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-10-2020
in Брой 42, 2020
A A

По материали
от чуждия печат

Стремителното развитие на науката и технологиите изисква от човека също да се развива и да култивира способност за адаптация към новите условия. В тази връзка, голямо внимание в съвременния свят се отделя на създаването на условия за самообразование. Развиват се нови възгледи за образователния процес, неговите възможности и задачи. Непрекъснатият процес на обучение в съвременния свят, или хютагогика, е не просто процес на получаване на допълнителни знания, но и цяла философия: да учиш винаги и навсякъде, през целия си живот.
Терминът хютагогика (или евтагогика) е въведен от Стюарт Хасе и Крис Кениън през 2000 г.
в съвместния им труд „От андрагогика към хютагогика“. Авторите разглеждат хютагогиката като нов подход към организацията на обучението за възрастни, като учение за самообразованието – тоест за това как самостоятелно да учим през XXI век. Основният принцип на подхода гласи, че ученикът стои в центъра на собственото си обучение и следователно то трябва да се разглежда като ученик ориентирано. С други думи, в обучението главната роля не е на предмета на обучение или на педагога, който го преподава, а на самия ученик, изучаващ материята.
Първата част на термина евтагогика е конструирана от гръцките думи ευρετικός (евретикос) „откривам, изяснявам, узнавам“, εφευρετικός (ефевретикос) –
„изобретателен“, εύρημα (еврема) – „намирам“. Втората част отвежда към гръцкото аγω (аго) – „водя“, по аналогия с такива термини като педагогика и андрагогика. Така в семантиката на думата е заложен смисълът „води към изобретения, открития, находки, изводи“.
От появата си в теорията терминът евтагогика намира практическо приложение, особено в електронното обучение. И все пак по-разпространен е вторият вариант на термина – хютагогика.
Принципите на хютагогиката получават широко разпространение. Смисълът на новия подход не е принципно нов. Той подразбира излизане извън рамките на училищното и висшето образование и мотивира хората от по-старото поколение към постоянно саморазвитие и усъвършенстване на професионалните им навици. Хютагогиката е ориентирана преди всичко към съзнателното включване на всеки човек в процеса на обучение, както и привличане вниманието на педагогическото общество към търсене на нови ефективни методи за образование.
Що е непрекъснато образование
Това е общият ръст професионални знания и навици на човека в сферата на неговата дейност. Тази практика позволява на професионалистите да остават актуални и търсени в трудовата среда.
Терминът за първи път е споменат през 1968 г. в материали на ЮНЕСКО, а през 1972 г. е взето решение непрекъснатото образование да се признава за основна конструкция на бъдещите реформи в образованието.
Хютагогиката спомага за решаването на следните ключови задачи, поддържащи базовото и допълнителното обучение:
– подготовката на човека и адаптацията му към съвременните условия;
– обновяването на знанията с цел съвременната адаптация към пос-
тоянно променящите се условия;
– разностранно развитие на лич-
ността, формиране на мироглед, както и нравствени и естетически интереси, съответстващи на съвременните потребности.
Основни принципи
Способността да възприема информация, се променя у човека през целия му живот. Например повечето възрастни не могат да учат със същия успех както младите студенти. Непрекъснатото образование осигурява най-подходящите формати за обучение за всяка категория учащи се. Гъвкавостта и универсалността се базират на няколко основни принципа.
Хуманизъм – обучаващият се е свободен самостоятелно да избира формата, срока и вида на обучението.
Демократизъм – образованието е достъпно във всяка възраст поради разнообразието от формати на обучение.
Мобилност – многообразие от средства и способи за непрекъснато обучение. Принципът е ориентиран към използването на методически системи и технологии, позволяващи увеличаването на продуктивността на ученето.
Изпреварване – подразбира прогнозирането на обществените нужди. Учебните заведения, базиращи се на системата за непрекъснато образование, бързо обновяват дейността си в съответствие с изискванията на съвременното общество. Използват се нови форми, методи и средства за обучение или преподготовка на специалистите.
Откритост – принципът е основан на привличането към обучението на всички желаещи независимо от възрастта, нивото на подготовка и сферата на основната дейност.
Съвременните изисквания към образованието (и самообразованието) променят девиза „Знания за цял живот“, който в съвременната реалност звучи като „Знания през целия живот“. Тъй като хютагогиката се развива относително отскоро, основополагащите принципи постоянно се допълват с оглед потребностите в развитието на образованието.

Your Image Description

Свързани статии:

Младите срещу пандемията Време на карантина и за изучаване на чужди езици Юли, време за българско кино Солидарен туризъм

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Ера на изчезване

Next article

Нобелова седмица

Next article
Нобелова седмица

Нобелова седмица

База за устойчиви изследвания

База за устойчиви изследвания

Национални научноиновационни комплекси

Национални научноиновационни комплекси

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"