"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 37, 2020

Без лична и не кадърна

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
09-09-2020
in Брой 37, 2020
A A

Мария КИТАНОВА*

Често в социалните мрежи се наблюдават грешки, при които представки се възприемат като предлози или частици и се пишат отделно от думите, които образуват. Например: без лична (жена), не кадърна (шофьорка). Предлозите са неизменяеми части на речта, те стоят пред съществителни, прилагателни или местоимения и разкриват тяхната синтактична зависимост. Докато представките са словообразувателни морфеми, които се поставят пред корена на думата или пред друга представка и така образуват нови думи с различно значение. В българския език се употребяват думите личен и безличен.
Думата личен има следните значения според Българския тълковен речник от 1973 г.: 1. Бележит, виден прочут. Отидохме при най-личния човек от селото. 2. Хубав, гиздав, строен. Лична мома. 3. Който се върши от самия човек.
Той смяташе, че трябва да дава личен пример.
Думата безличен е със значение ‘който не проявява индивидуалност’. Безличен човек. Тя е антоним на личен и е образувана от представката без- и думата личен, като се изписва слято. Различен е случаят с изречението: Как да се лекуваме без личен лекар, където без личен са две отделни думи, които се пишат разделно.
Подобно е положението и с думата некадърна, която се среща погрешно изписана като не кадърна. Ако отново се обърнем към Българския тълковен речник, ще видим, че думата кадърен означава ‘способен да извърши добре определена работа’, а некадърен – ‘който не е способен да извърши добре определена работа’. В случая не- е представка и трябва да се разграничава от отрицателната частица, с която се образуват отрицателни форми на глаголите. Те се пишат разделно: играя > не играя, искам > не искам др. При образуване на отрицателни прилагателни не- се изписва винаги слято: неприятен, недобър, невнимателен.

*Д-р Мария Китанова е професор в Секцията за етнолингвистика на Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ – БАН.

Your Image Description

Свързани статии:

Един тип сложни наречия СЪБИРАМ УМ КАК ДА ИМ СЪБЕРА УМА Не всеки противник е опонент Наречието вкъщи

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Получени са над 4000 мнения за цифровото образование

Next article

7 медала за младите информатици

Next article
7 медала за младите информатици

7 медала за младите информатици

В ход е дигиталното обучение

Ново държавно IT училище във Варна

В ход е дигиталното обучение

Агенция поема иновациите и изследванията

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"