"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 29, 2020

В детската градина децата са си като у дома

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-07-2020
in Брой 29, 2020
A A
В „Детелина“ отглеждат, учат и възпитават почти всички деца от община Брегово, изпращат ги в съседното училище
и следят какво се случва с тях, докато пораснат

Голямото предимство на това, че сме в жилищна сграда, е, че при нас има домашна атмосфера и децата се чувстват като у дома. Не е без значение и фактът, че имаме много добър екип – 9 души педагогически персонал и още толкова непедагогически. Имаме и две млади учителки, които още не са си взели държавните изпити. По-възрастните колеги им помагат, но те и двете имат малки деца и са много майчински настроени и търпеливи към малчуганите“, разказва директорът на детската градина Захарина Лазарова. Тя заема поста през януари 2020 г., но има над 25 години стаж в „Детелина“ и дълго време е главен учител там.
Децата, за които се грижат в бреговската градина, са 83.
В началото на учебната година били 90, но се налага да отпишат 7 от подготвителна група поради заминаването им в чужбина. „Като се върнат в България, по Механизма за обхват пак идват при нас, но са с много пропуски и полагаме повече грижи за тях, за да могат да наваксат“, обяснява Лазарова.
Населеното място е малко, а раждаемостта е намаляла в региона, както навсякъде в България. Това е причината през 2017 г. Общинският съвет в Брегово да реши да закрие детските градини в селата Връв, Балей, Косово и Ракитница. Малкото деца не оправдават разходите за издръжката на детските заведения. Сега в граничната община работят само две градини – в град Брегово и в село Гъмзово, където има само една група с 10 – 12 дечица. Това налага детското заведение в Брегово да се превърне в средищна детска градина, в която се отглеждат и обучават децата от целия регион.
„Имаме деца от почти всички села наоколо. Те пътуват с родителите си, като понякога се комбинират и извозват по няколко деца“, уточнява директорката. В ДГ „Детелина“ около 50% от децата са от уязвимите групи и разходите за детска градина на част от тях се поемат по проекта на МОН „Активно приобщаване в системата на предучилищното образование“ по Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. „За нас е важно, че така ще успеем да ги задържим в детската градина, защото голяма част от семействата нямат възможност да плащат таксата. Уведомили сме всички родители и някои вече са се възползвали от правото си“, допълва Лазарова.
Според директорката на бреговската градина по-големият проблем е, когато родителите нямат отношение към образованието на децата си. Но от септември предвиждат засилена работа с тях и се надяват да постигнат резултати. Предвиждат се съвместни дейности, по време на които да им се дадат насоки за занимания с децата, както и индивидуални разговори с някои от тях. Преди началото на учебната година ще поканят родителите в неформална обстановка на чай или кафе, за да ги възприемат като партньори и да спечелят доверието им.
„Има няколко семейства, с които искаме да работим индивидуално, и кандидатствахме по един от модулите на Национална програма „Успяваме заедно“ на МОН, по която, ако се класираме, искаме да си направим една стая на семейството. Там предвиждаме да се срещаме и с други специалисти – психолог, ресурсен учител, логопед, ако се налага, които да дават своите насоки, защото част от тези деца имат задръжки – казва Захарина Лазарова. – Планираме да ги насърчим, и те да ни покажат нещо интересно от техния етнос, за да се почувстват по-значими. Ще им предоставим възможност в рамките на една седмица всеки ден да ни показват техни по-интересни кулинарни специалитети, да представят техен обичай, ще се повеселим също така заедно с песни и танци, защото музиката сплотява.“
Стаята на семейството през останалото време ще се ползва като ресурсен кабинет. През тази година в ДГ „Детелина“ е имало 5 дечица със специални образователни потребности, като повечето от тях са се нуждаели от работа с логопед. Само с едно от децата работи ресурсен учител от Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование във Видин и успява да постигне напредък. Работата с децата със СОП в тази семейна стая, която ще има още по-уютна атмосфера, ще ги предразположи да се чувстват по-спокойни, убедена е директорката.
По време на принудителната изолация заради пандемията учителите решават да освежат детската градина и като започват да разчистват ненужните хартии и картони, им хрумва да призоват местните граждани да съберат и да им дадат ненужните хартиени отпадъци. Получават много помощ от магазините на територията на Брегово и събират над 2 т хартия, която ще предадат на „Вторични суровини“ и в зависимост от получените средства ще закупят ламинат или играчки.
В ДГ „Детелина“ децата са разпределени в 4 групи. През последните 4 – 5 години подготвителната група е била само една смесена с 5- и 6-годишни деца, защото в тези випуски е имало особено малък брой родени деца. Следващата учебна година обаче имат предпоставка да направят две подготвителни групи, което ще е по-добре и за децата, и за учителите. Защото работата в смесена подготвителна група е по-трудна и изисква повече отделяне на внимание на всяко дете. Подава се различен материал на малчуганите на 5 и на 6 години, което води до нарушаване на дисциплината и разсейване. Те трябва да се научат да изписват елементи, да учат цифри и букви, математически релации, да получат много повече знания за света, за да могат да се постигнат добри резултати и да са подготвени за I клас.
В бреговската градина много наблягат на българския език. Миналата година учителите правят проект в подготвителната група, който включва четене на приказки, драматизации, рецитиране, скечове, за да има максимално много езиково общуване. Въпреки че през последните две години нямат много деца, чийто майчин език да не е българският, колкото по-рано влезе едно дете в детската градина, толкова по-лесно се адаптира, по-бързо усвоява норми на поведение, става по-самостоятелно, по-комуникативно и се научава да бъде част от екип. Дори ако има някакви затруднения, в детската градина те ще се изчистят много по-лесно и по-бързо, защото учителите са обучени, а и малчуганите от колектива насочват детето, категорична е директорката.
От 8 юни в ДГ „Детелина“ има допълнителни занимания за група от 12 дечица, с които две учителки работят ежедневно. Редуват заниманията и с излизане навън, като дори и там са насърчавани да броят цветята и венчелистчетата, да пеят, да разглеждат книжки, така че обучителният процес продължава. С някои от тях идват и по-малките им братчета и сестричета, по-големите влизат в ролята на учител и така им е по-интересно. Летните занимания ще продължат до 15 август, а след това ще започнат учебната година седмица преди 15 септември, за да може да изпратят и поздравят първолаците. Тази година ще изпратят само 10 деца в първи клас, тъй като едно се е преместило в друго населено място, а две са в чужбина, но са добре подготвени.
В община Брегово има едно-единствено училище –- СУ „ Св. св. Кирил и Методий“, и всички деца продължават да учат там. Гимназията е близо до детската градина, така че се поддържа добра връзка с тях, особено в началния курс на обучение. Имат и съвместни мероприятия. Включват учениците да четат приказки в градината, канят ги на изпращането на следващите първокласници, за да ги поемат после в училището. Често ползват и площадката за безопасност на движението в училището, която е много по-голяма от тази в детската градина.
Повечето деца успяват да завършат средното си образование, има и отпадащи. Но напоследък тенденцията е все повече да завършват поне основно образование, а не както преди само начално.
Добрата новина е, че има 85 подадени нови молби в ДГ „Детелина“ за следващата учебна година, като най-много са подадените в най-малката група на 2 – 3-годишните, а другите деца си продължават в следващата група.
„Имаме страхотни идеи всяка група да си направи по едно ателие за допълнителна дейност – музикално, театрално, изобразително, конструктивно-техническо и за безопасност на движението за най-малките. Повечето са по-творчески и ще стартираме през септември тази инициатива, като всеки месец децата от всяко ателие ще показват пред родителите какво са научили“, споделя директорката.
В Брегово има и Център за работа с деца, който всяка година има поне по две извънкласни форми за малчуганите от детската градина. Те обикновено са в подготвителните групи и са свързани с работа с природни материали и с екологично възпитание. Имат и други съвместни дейности и от няколко години работят заедно по различни проекти за гражданско възпитание.
„Много е важно всички институции, които работят с деца, да си сътрудничат – детски градини, училища, центрове за работа с деца, комисии за противообществени прояви, за да се получат добри резултати. Ние, понеже сме малка общност, много си помагаме и нещата се получават. Проблемът ни е по-скоро с финансирането, но пък получаваме подкрепа и от обществеността“, завършва Захарина Лазарова.

 

Захарина Лазарова – директор на ДГ „Детелина“, град Брегово:

Абсолютно подкрепям обхващането на децата в детските градини колкото е възможно по-рано. Дори не на 4 години, на мнение съм, че е по-добре децата да идват по-рано – още като станат на 3 и вече са по-самостоятелни, могат да се самообслужват и са им махнати памперсите и бибероните. Като дългогодишен учител с над 25 г. стаж, имам наблюдения от времето, когато беше задължително децата да ходят на детска градина чак на 6 г., и тогава адаптацията към детската градина и социализацията се случват много по-трудно. Те нямат навици да правят нещата в екип. Социализацията на едно 2 – 3-годишно дете е много по-бърза и лесна, отколкото на едно 5 – 6-годишно, при което вече има изграден характер, навици и отношение. Отделно от това работата става много по-трудна откъм език и общуване – трябва да им се отделя повече внимание, за да достигнат нивото на останалите, които са вървели напред.
Допълнителните занимания са не само по български език, а и по математика и по „Околен свят“, когато се вижда, че децата имат нужда. Защото, когато детето е дошло чак на 5 г., защото е задължително, то има нужда да наваксва, за да настигне другите деца. Допълнителна интензивна работа има и с бъдещите първолаци, за да са подготвени за училище.

Your Image Description

Свързани статии:

Без паника на борда От училищния чин с план за кариера Как се печели плакет на НАСА Нели Атанасова, директорEкспериментите не са страшни

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

От училищния чин с план за кариера

Next article

Кога малчуганите са готови да влязат в клас

Next article
Кога малчуганите са готови да влязат в клас

Кога малчуганите са готови да влязат в клас

5 наши университета са партньори в Европейски алианси

5 наши университета са партньори в Европейски алианси

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

България и Хърватия са приети в ERM II

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"