"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 21, 2020

Красимир Вълчев, министър на образованието и науката: Участието ни в „Хоризонт Европа“ трябва да стане национална цел

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
21-05-2020
in Брой 21, 2020
A A
Красимир Вълчев,
министър на образованието и науката

„В динамично променящата се среда в света и у нас в резултат на научната революция висшите училища и университетите са призвани да бъдат лидери на тази динамика.“ Това сподели с аудиторията по повод 25-годишнината на Тракийския университет в Стара Загора министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. Той изнесе пленарен доклад на тема „Иновативни практики и перспективи на висшето образование“.
В него очерта някои от най-важните задачи пред висшите училища. Тяхна е отговорността не само да обучат специалисти, но и да бъдат в центъра на иновационните системи, да осигурят развитието на регионите.
„Преди четири месеца и половина започна ново десетилетие, през което ние с голяма доза увереност можем да прогнозираме, че ще се случат и някои много по-фундаментални промени. Те ще засегнат системата на висшето образование, това какво и как учат студентите, как функционират висшите училища“, каза министър Вълчев. Той припомни, че в момента се подготвя стратегически документ за развитие на системата на висше образование с хоризонт 2030 г.
„Скоростта на промените е толкова силна, че единственият начин да бъдем адекватни, е да се опитаме да действаме изпреварващо. Именно в това е смисълът и на голяма част от иновациите, които променят света, но ни правят и адекватни на динамиката на времето“, коментира Красимир Вълчев.
Според него образователните системи са в много трудна ситуация. Те трябва да подготвят специалисти, които ще се реализират професионално през следващите 40 – 50 години. Но никой не знае какви промени ще настъпят дотогава в стопанския и обществения живот. Едно е ясно – много малка част от днешните студенти и ученици ще работят една професия. Те ще сменят и работни места, и професии. Това предполага и променена задача на висшите училища – да подготвят адаптивни специалисти, въоръжени с комплексна интегрална и интердисциплинарна база от знания и умения.
Другото предизвикателство е ускореното навлизане на изкуствения интелект във всички сфери и професии. Много вероятно е днешните деца да живеят в ерата на ефективно взаимодействие между човек и алгоритъм. „Това предполага ние да ги подготвим, да развием уменията им в областта на дигиталната креативност“, уточни Красимир Вълчев. Предполага и по-интензивен процес на подмяна на учебни планове и програми.
Министър Вълчев отдели специално внимание и на темата за развитието на информационните технологии, на промените във външната среда, свързани с глобализацията на образователното пространство, на демографските проб-
леми и на променящите се роля и функции на висшето образование.
Днешното и бъдещото поколение студенти в много по-голяма степен учат чрез образи, чрез дигитални ресурси. Затова една от задачите е не просто електронизирането, но и визуализацията на всички учебни програми както в системата на училището, така и в университетите.
Министър Вълчев не пропусна и темата за свързаността между висшите училища – т.нар. университетски мрежи в рамките на страната и на Европа. Това означава общи програми, още повече съвместни научни проекти, особено в контекста на новата Рамкова програма „Хоризонт Европа“. Предполага и споделени ресурси както на преподаватели, така и на материална база. Министерството на образованието и науката ще насърчава максимално тази свързаност, както и партньорстото университет – училище.
Другата група промени, пред които е изправена системата на висшето образование, е развитието на повече съвместни програми и програми на чужди езици. Това ще затвърди присъствието на нашите университети в общото европейско образователно пространство. Постоянна цел пред висшите училища следва да бъде и интензификацията на научната дейност. Затова и участието на българските учени в „Хоризонт Европа“ трябва да стане национална цел. Но може да се случи само с обединяването на научните ресурси и на изследователския потенциал. Министър Вълчев говори и за необходимостта от подкрепа на нова генерация учени, от развитието на собствени школи и преподаватели. Това не е възможно без съответните финансови стимули – изпреварващия ръст на минималните заплати, обвързването на по-голяма част от възнагражденията с резултатите и приноса за развитието на висшето училище.
Тази година МОН ще представи и първите национални програми във висшето образование. Обмислят се и политики за подготовка на преподаватели в системата на училищното образование. Те трябва да бъдат въоръжени с повече интегрални знания и умения. Тракийският университет с професионалните направления „Педагогика“ и „Педагогика на обучението“ следва да участва в тези програми. Както и в подготовка на преподаватели в областта на информационните технологии.
Министър Вълчев припомни и последните промени в Закона за висшето образование и разработването на Националната карта на висшето образование. Целта Ӝ е да се намери баланс между националното и регионалното значение на всяко висше училище. Продължава и политиката на преструктуриране на приема. Така например приетите студенти за учебната 2020/2021 г. в осем професионални направления ще се обучават напълно безплатно, защото икономиката изпитва глад за такива кадри.

Your Image Description

Свързани статии:

Мисия – икономика на знанието Отварят детските градини и яслите Следа в историята на обучението зад граница Над 10 000 прогимназисти с пробно стажуване по професия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share6Tweet
Previous article

Мисия – икономика на знанието

Next article

В Габрово честват месеца на духовността

Next article
В Габрово честват месеца на духовността

В Габрово честват месеца на духовността

В ход е дигиталното обучение

В област Кърджали проблем с квесторите не съществува

Изяви  на празничната виртуална сцена

Изяви на празничната виртуална сцена

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"