89 процента от учениците са готови
да се включат в обучение в електронна среда
По темата работиха
Зина СОКОЛОВА
Диляна КОЧЕВА
„Впечатляващо и забележително е случващото се през последните дни в образователната система. Виждаме прояви на ентусиазъм, на професионализъм и отдаденост, много часове работа, за да се осигури електронно обучение. Обнадежден съм за промяната в образователната система.“ Това заяви министърът на образованието и науката Красимир Вълчев на брифинг в Министерския съвет.
Той подчерта, че близо 89 процента от учениците са готови да се включат в електронна форма на обучение. По думите му партньорството между родителите и учителите е предпоставка за нейното осъществяване. Предизвикателството пред системата е да се увеличи този показател и да се направи по-ефективна организация.
Министърът съобщи, че всяко училище само е избрало формата на заниманията. Тук са възможни два варианта – синхронно или асинхронно обучение. Първият е по-сложeн като организация, тъй като изисква всички деца по едно и също време да се включат във виртуална класна стая и да имат съответните електронни устройства. Предимствата при такава организация на работа са, че може един учител да работи с няколко паралелки, или двама учители – с един клас, учител от друго училище също да се включи, обясни министърът.
Другата форма е по-достъпна и може да се осъществява през електронна поща или интернет приложение, или пък с поставяне на задачи по телефона и е свързана със самоподготовката на учениците. Затова препоръките на МОН са да се започне с нея. И в двата случая разчитаме много на родителите и при традиционната форма на обучение партньорството с родителите е от решаващо значение, допълни министърът.
На голямо изпитание е поставена инфраструктурата. В момента от 5 до 20 пъти има увеличение на трафика в най-голямата платформа за дистанционно обучение. Но подобни допълнителни технически проблеми са неизбежни в подобна ситуация. Очаква се проблемът бързо да бъде отстранен. Училищата работят с най-различни платформи, като на всички са изпратени и акаунти за работа в платформата TЕAMS на „Майкрософт“, която е безплатна. „Създали сме профили на всички ученици и учители. Именно регистрацията предизвиква трудност и отнема време“, подчерта министърът.
Какво ще се предприеме в случаите, когато учениците и учителите нямат необходимата техника. Министърът подчерта, че такава ще бъде купена най-вероятно със средства от ОПНОИР. Отделно са водени разговори с мобилните оператори да има повече точки в кварталите в по-малки населени места и в селата, където нямат интернет. Така ще се намери частично решение на проблема. При липса на устройства ще се работи по телефона, допълнително медиатори ще предоставят разпечатани материали по домовете при всички мерки за сигурност. Всичко това е насочено към минимизиране на последствията от екстремната ситуация.
За ваканциите ще се решава според ситуацията. Засега неприсъствени остават дните от 16 март до 29 март 2020. С тях и с грипните ваканции неучебните дни вече са 22, което надхвърля границите на разумното и възможното за преструктуриране на учебния материал. Част от часовете за самоподготовка, упражнения, затвърждаване на материала могат да бъдат осъществени с електронните уроци, които се организират в момента. По-труден е въпросът с новите знания.
„Имаме над пет сценария и за нито един от тях нямаме сигурност, че е по-вероятен от другите – каза министърът. – Ваканцията може да бъде до 29 март, до 6 април, до 13 април, до 21 април. При първите три варианта пролетната ваканция ще се сведе до великденската. Ако продължи по-дълго, ще се наложат други преструктурирания, но няма да има нулева година. Близо 60% от учебната година е минала. За затвърждаване на нови знания са необходими 30 – 35 дни, които още търсим начин да компенсираме примерно със съботно-неделни дни или през юни месец.“
Още при обявяване на извънредното положение министър Вълчев призовава всички за отговорност, солидарност и дисциплина. „И аз, като родител, изразявам притесненията си, че има вероятност да бъде пропуснат материал и учениците да не се подготвят достатъчно добре. Но вярвам, че сега е моментът да направим необходимото както за опазването на здравето на нашите деца, така и за обучението в електронна среда“, допълни министърът.
Колкото до матурите и изпитите за национално външно оценяване, те са най-малкият проблем, категоричен е министърът. Винаги може част от материала, който е трябвало да се преподава в условията на извънредно положение, да не се включи в тях.
По БНТ 2 започнаха уроци за деца в начален етап на образование сутрин, а следобед – за прогимназиален етап. По БНТ 4 се излъчват уроци за децата от българските неделни училища в чужбина.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg