"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 10, 2020

Две праскови посях и две череши…

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-03-2020
in Брой 10, 2020
A A

Мария Китанова*

Понеже се пилях насам-натам,

все нещо като камък ми тежеше,

но най-накрая се опомних сам –

две праскови посях и две череши.

Това е част от текста на песента „Наследство“ на групата „Диана експрес“, много популярна както през 80-те години на миналия век, така и днес. В него е употребен глаголът посея (свършен вид) в минало свършено време. Глаголът е производен от сея, който има значение ‘хвърлям, пръскам семена в земята’: сея пшеница; сея овес.

Посея означава, че действието, означено с корена на глагола, е приключило с резултат – ‘сея докрай’. Когато става въпрос за дървета, а прасковата и черешата са дървета, се използва най-често глаголът садя (несвършен вид) ‘забождам в земята корени или семена, за да се развие от тях растение’ или производните от него посаждам and посадя: садя дърво; посадих дърво; садя цвете; посадих цвете. Използването на глагола посея в това значение е по-скоро диалектно и не е подходящо за книжовната реч. Би трябвало текстът да бъде: две праскови посадих и две череши. Това обаче създава проблеми с броя на сричките. Поезията, като мерена реч, в известен смисъл е ограничена от изискването да се спазват както римите, така и ритъмът на стихотворния текст, затова в него подобни отклонения от книжовната норма са позволени. Освен това в художествения текст със стилистична цел авторите могат да използват по-свободно думи от различни форми на съществуване на българския език, а не само от книжовната лексика. В други случаи на писмена и устна книжовна реч обаче подобни употреби могат да създадат проблеми в общуването.

* Проф. д-р Мария Китанова работи в Секцията по етнолингвистика на Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при БАН.

 

Четете повече в бр. 10,
5 – 11 март 2020 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Награди за грамотност Кътове за четене на обществени места ще борят неграмотността Защо е важно да знаем значението на новите думи? Оживени дебати в пленарната зала на Народното събрание

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share11Tweet
Previous article

History, issue 1/2020, Volume 28

Next article

Наши и чужди педагози обменят опит в Белфаст

Next article
Наши и чужди педагози обменят опит в Белфаст

Наши и чужди педагози обменят опит в Белфаст

Вселената става все по-загадъчна

Вселената става все по-загадъчна

Проф. Славчо Томов, д.м.н.,  ректор на Медицинския университет – Плевен, пред в. „Аз-буки“: Достъпът на студентите  до пациента е предимство

Проф. Славчо Томов, д.м.н., ректор на Медицинския университет – Плевен, пред в. „Аз-буки“: Достъпът на студентите до пациента е предимство

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"