"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2017 Брой 1, 2017

Чудото на Естония

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
05-01-2017
in Брой 1, 2017
A A

Част от мерките с най-голяма ефективност са голяма автономност на директорите и учителите и достъпът до качествено образование на децата от семейства с нисък социално-икономически статус. Още с първото си участие през 2006 г. Естония показва резултати, по-високи от средните в международното изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. А в най-новото издание на изследването участниците от Естония заемат челни позиции.
В областта на природните науки естонските деца са най-добрите в Европа и трети в света след връстниците си в Сингапур и Япония. Във всички изследвани области се увеличава делът на тези, които работят на най-високо ниво, а децата с най-ниски резултати са по-малко. Все по-незначително е влиянието на социално-икономическия статус на ученика – той има значение за образователните резултати само при 8 на сто от децата. 48% от децата с нисък социално-икономически статус показват резултати на най-високо ниво по природни науки.
Тези постижения са впечатляващи, особено като се има предвид, че малката прибалтийска държава е с население от 1,3 милиона души. Тя е една от най-бедните в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие. През 2014 г. брутният вътрешен продукт на глава от населението е 28 140 щатски долара при средни за ОИСР 39 333 долара. Въпреки нелекото икономическо положение инвестициите в образованието са приоритет както за правителството, така и за местната власт. Средствата, отделени за един ученик, се увеличават с 30 на сто в периода 2005 – 2012 г. А за последните 5 години заплатите на учителите скачат с 40 на сто.
Едно от нещата, което поставя естонската образователна система сред най-добрите в света, е автономността на директорите и учителите. Тя се въвежда още в началото на 90-те години. На централно ниво се следи дали са постигнати определени образователни резултати, а как децата да стигнат до тях, е решение изцяло на педагогическия екип. Директорът има свобода при избора на учители и договарянето на условия за работа, както и да разпределя бюджета. От 2006 г. е задължително да се прави доклад за самооценка на работата на училището на всеки три години.
Училищната система се базира на идеята за равенството. Учениците не се селектират заради своя академичен капацитет или резултати. Школата са задължени да предоставят среда за развитие за всяко дете, без значение от какво семейство произхожда. Всяка година с учениците се обсъждат плановете им за развитие. За завършилите годината с незадоволителни оценки се изготвят мерки за подкрепа. От 2006 г. с цел по-голям достъп до образование държавата осигурява безплатни учебници и учебни материали, както и топъл обяд за всички ученици до завършване на основно образование в IX клас. За да го завършат успешно, децата трябва не само да имат необходимия успех, но и да представят свой креативен проект. Полагат се и три задължителни изпита – по естонски език, математика и предмет по избор.

Четете повече в бр. 1, 5 – 11 януари 2017 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Българки на годината – 2013 Добра новина: онлайн обучение за неделните ни училища Малчугани учат азбуката, майките – народни танци Най-важното умение на педагога е да мотивира

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Международни

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Броеве 2019

Next article

Chemistry, Number 1/2017, Volume 26

Next article

Chemistry, Number 1/2017, Volume 26

Прием в математическите с оценки от олимпиади

Шанс за самостоятелност

Шанс за самостоятелност

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"