"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Natural Science
and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Natural Science and Advanced Technology Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2015 Брой 38, 2015

Кой е по-, пò, най-?

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
17-09-2015
in Брой 38, 2015
A A

Частиците „по“ и „най“ означават сравнение на степента, в която се проявява някакъв признак. Този признак може да е изразен чрез прилагателни и съществителни имена, наречия, глаголи или чрез изрази с именно, глаголно или адвербиално значение.

1. Когато частиците „по“ и „най“ образуват сравнителна и превъзходна степен на прилагателни имена и наречия, те се свързват с тях с малко тире, т.е. пишат се полуслято.

            Колкото по–малко грим има по кожата, толкова по-леко диша.

В най-горещия ден от годината най-приятно ще бъде на Витоша.

2.Частиците„по“ и „най“ се пишат разделно, с интервал, а буквата „о“в „по“ се пише със знак за ударение, когато се изразява сравнителна и превъзходна степен на:

а) съществителни имена:

Той‎ е пò католик от папата.

Скоро‎ най бабаитлията от тях директно предложил хилядарка.

б) глаголи и съставни глаголни форми:

Колкотопò чакам, толкова по-непродаваеми стават частите.

От всичко най искам да бъда учител.

Пò ми се иска да идем на кино.

Това сако най би си отивало с лилавата рокля.

в) числителни:

Искаше да е пò първи и от първите в областта.

г) притежателни местоимения:

Това е моя лична трактовка по темата, която наистина е доста пò моя отколкото на Лесинг.

д) в някои изрази (обикновено предложни):

Беше седнал пò в средата на сала.

Седни пó към мене, за да могат и другите да се поберат.

Ето тази рокля е най за нея, синя със златни нишки.

Мина край къщата по отсрещния плочник и се спря най на сянка.

За да сме сигурни, че „по“ и „най“ се изписват разделно, можем да използваме следната проверка. В описаните случаи частицата „по“ може да бъде заменена от „повече“, а „най“, в зависимост от комбинацията, от „най-вече“, „най-много“, „най-голям“.

3. За да избегнем допускането на грешки, трябва да обърнем внимание и на това, че“

а) когато „по“ е предлог, се пише разделно от следващата дума:

Ние произвеждаме качествени продуктипо старата технология, с натурални подправки. (Сравни със степенувано прилагателно име: По-старата технология използваше натурални подправки.)

б) наречието повече се пише слято, а формата най-вече – полуслято:

Най-вече няма да допусна да пострадат повече хора. 

Четете повече в бр. бр. 38, 17 – 23 септември 2015 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Отново за тиретата Обръщение или обращение? Моят, моята или моето джипи? Защо огънят се кладе?

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Педагогика, година LXXXVII, книжка 8, 2015

Next article

Учебниците – неограничен брой

Next article

Учебниците – неограничен брой

Училище прави СПА център

Да дадеш шанс на различните

Последни публикации

  • Обучение по ПРИРОДНИ НАУКИ и върхови технологии ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXIII, 2024
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2024, vol. 33
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1-2/2024, vol. 33
  • ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ГОДИНА XXXII, 2023
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5-6/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3-4/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2023, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2023, vol. 32
  • Annual Contents of Natural Science and Advanced Technology Education, 2022
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 5/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 3/2022, vol. 32
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 2/2022, vol. 31
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 1/2022, vol. 31
  • Годишно съдържание на „Обучение по природни науки и върхови технологии“
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 6/2021, vol. 30
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 5/2021, година XXX
  • Natural Science and Advanced Technology Education, 4/2021, vol. 30
  • Project-Based Teaching in Model for Meaningful and Technological Integration of the Ecological Education
  • Сп. „Обучение по природни науки и върхови технологии“, книжка 3/2021, година XXX

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Aims and Scope
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"