Върху задача 3 от Международната олимпиада по математика 2024 година
Драгомир Грозев
Institute of Mathematics and Informatics
Българска академия на науките – София (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-6-1-ont
Absract. Статията е посветена на решаването на Задача 3 от Международната олимпиада по математика (МОМ) 2024. Задачата е с много проста формулировка и изглежда измамно лесна, но тя затрудни много
от участниците, включително българските състезатели…
Възможности за изграждане на междупредметни връзки математика – информатика
Елена Каращранова, Ирена Атанасова, Надежда Борисова
Природо-математически факултет
Югозападен университет „Неофит Рилски“ – Благоевград (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-6-2-opp
Absract. Изграждането на междупредметни връзки в обучението спомага както за постигането на трайни знания, така и за придобиването на практически умения…
Анализ на размерностите – необходимо условие за прилагане на математически модели
Dr. Georgi Gachev, Assist. Prof.
Institute of Mathematics and Informatics
Българска академия на науките – София (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-6-3-dim
Absract. Статията представя анализ на размерностите като необходимо условие за правилното прилагане на математически модели в практиката…
Методът на спомагателните успоредни равнини при изследване вида на сеченията на тор с равнина
https://doi.org/10.53656/math2024-6-4-the
Ирена Първанова 1), Венцислав Радулов 2)
1) Факултет по приложна математика и информатика
Технически университет – София (България)
2) Минно-електромеханичен факултет, Минно-геоложки университет – София (България)
Absract. Статията разглежда изследване и определяне вида на кривите, които се получават при пресичане на тор с равнина с помощта на методите и средствата, използвани в дескриптивната геометрия…
Използване на Visual Basic for Applications в Excel за развитие на уменията на учениците в областта на програмирането
Dr. Stefka Aneva, Assoc. Prof., Dr. Elena Todorova, Assist. Prof.
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – Пловдив (България)
https://doi.org/10.53656/math2024-6-5-usi
Absract. В настоящата статия е представен един подход за развитие и усъвършенстване на практическите и приложните умения на учениците в областта на програмирането, с използване на възможностите на
Visual Basic for Applications в Excel…
Teaching Future Mathematics Teachers to solve Problems with Parameters: Ukrainian Experience
Alla Prus, Ivan Lenchuk
Department of Algebra and Geometry
Ivan Franko State University – Zhytomyr (Ukraine)
https://doi.org/10.53656/math2024-6-6-tea
Abstract. The professional development of Mathematics teachers is one of the important areas of the research. We consider the ability to solve problems with parameters as a significant indicator of competence of a teacher of Mathematics…
Artifi cial Intelligence in Cybersecurity: Rigorous Critical Review, Methodological Challenges and Future Research Directions
Maria Mpitsi
Faculty of Mathematics and Natural Sciences
South-West University – Blagoevgrad (Bulgaria)
https://doi.org/10.53656/math2024-6-7-art
Abstract. This paper offers a critical review of the applications of AI in cybersecurity, focusing on the recent trends of automation in threat detection, enhancement of response strategies, and prediction of vulnerabilities…